Connect with us

Komentáře

Staré za nové! Vyplácí se televizní recyklace?

V době, kdy ve společnosti vládne nostalgie po 90. letech, se nelze divit návratu nostalgických kousků nejen do našich skříní, ale také na naše obrazovky, respektive na naše streamovací kanály. Od Gilmorových děvčat přes Star Trek až po Akta X není žádný ukončený seriál v bezpečí a kdo ví, kdy se na nové dobrodružství vydají i vaši oblíbení hrdinové z konce minulého milénia.

Než se blíže zaměříme na konkrétní příklady televizní recyklace, je důležité si definovat tři termíny související s tímto fenoménem. Remake je nová verze originálního seriálu, kdy je znovu vyprávěn stejný nebo podobný příběh s minimem změn. Tenhle termín se dost překrývá (neshodnou se na tom ani filmoví kritici) s rebootem, který se většinou vztahuje k franšízám a znamená anulování příběhu, což umožňuje jeho odvyprávění od úplného začátku s upravenými postavami. A do třetice revival, který je jen pokračováním příběhu, který byl už někdy ukončen. Jedná se tedy o seriály, které si před svým obnovením prošli delší pauzou.

Jednou Gilmorka, navždy Gilmorka

Slavné duo dcery a matky se vrátilo po 9 letech na Netflix (zdroj: ew.com)

Stejně jako za hromadou jiných TV trendů stojí i za tímhle recyklačním šílenství streamovací gigant Netflix. Ten jej odstartoval v roce 2016 s pouhými 4 epizodami Gilmorových děvčat, které vydal s podtitulem A Year in Life. Netflix dal šanci původním autorům seriálu, manželům Amy Sherman-Palladino a Danielu Palladinovi, aby svůj příběh dovyprávěli. Ti totiž od původního seriálu odstoupili před finální sérií po neshodách se stanicí CW. Fanoušci se tak po 9 letech dočkali příběhu odvyprávěného tak, jak původně skončit měl. O jeho marketingu jsme již detailněji psali před dvěma lety.

Obstát proti milovanému originálu bylo pro Netflix rozhodně velkou výzvou. Díky velmi dobře zvládnuté propagaci prošpikované nostalgií se však streamovací platformě podařilo vhodně zacílit na každého, kdo kdy Gilmorova děvčata viděl i jen z dálky. První teaser s ikonickou znělkou v prvních sekundách neukazoval nic víc než slavné lokace v městečku Stars Hollow během několika ročních období (a vzhledem k 5 milionům jeho zhlédnutí na Youtube to asi stačilo.) Doplnění větami  „Seasons may change, but some things never will.“ a „Once a Gilmore, always a Gilmore.“ pak dodalo teaseru tu správnou dávku nostalgie.

https://www.youtube.com/watch?v=fTnU5MG5Edw

O ději vám teaser neprozradí vůbec nic. Ukáže pouze slovní výměnu mezi Lorelai a Rory v podání Lauren Graham a Alexis Bledel, jejichž styl mluvy se stal ikonickým kvůli neuvěřitelnému tempu a neustálým odkazům na pop-kulturu. Upoutávka tedy sice nic neprozradí, ale připomene, jak jste se cítili v pohodě v méně uspěchaném roce 2002. A naznačuje, že úplně stejně v pohodě se budete cítit, když se na návrat Gilmorových podíváte dnes.

Jak ABC málem porazilo svou dojnou krávu

Cestu zpět do všech obýváků zvládlo najít mnoho televizních revivalů. Naprosto nejzářnějším případem bylo letošní oživení seriálu Roseanne (v Česku není příliš známý, ale Helena od Novy je jeho českým remakem). Jedná se o typický rodinný sitcom, jehož hlavní hvězdou je stand-up komička Roseanne Barr se sekundujícím Johnem Goodmanem.

Connerovi po 20 letech na stejném gauči (zdroj: variety.com)

U stanice ABC byli oba herci jako doma od roku 1988 až do roku 1997 a za svou roli Roseanne stihla herečka shrábnout i Zlatý glób. Když došlo k revivalovém šílenství, netrvalo dlouho a dočkala se jej i Roseanne s výrazně starším obsazením. Kritici byli z nové Roseanne poměrně nadšení, což potvrzuje i několik nominací na Emmy, mnout ruce si mohlo i vedení ABC.  Premiéra seriálu přitáhla 18,5 milionů diváků a po celou 10. sérii si udržela průměr 17,85 milionů diváků na epizodu, díky čemuž byla průměrně 3. nejsledovanějším pořadem této televize. Pro srovnání, když Roseanne končila v roce 1997, byla to 35. příčka.

Tři dny po premiéře znovuobnoveného seriálu dalo ABC zelenou i 11. řadě s více epizodami a mohlo se zdát, že se televizní stanici podařilo najít nový osvědčený nostalgický recept. Tady je potřeba pochválit velmi neotřelou kampaň k revivalu Roseanne, při které bylo například několik vagónů metra v New York City stylizováno do slavného obývacího pokoje. V doprovodu s claimem „Stejné obsazení, nové příběhy“ tato jízda evidentně zabrala.

Newyorské metro nebo obývák Roseanne? (zdroj: adweek.com)

Bohužel seriálové ani skutečné štěstí Roseanne netrvalo dlouho. Přesněji řečeno do 29. května 2018. Tehdy Barr kolem druhé ráno tweetla na vlákno Valerie Jarrett, bývalé poradkyni Baracka Obamy, následující: „muslim brotherhood & planet of the apes had a baby=vj.“ Pokud vám tahle zmatená zpráva také není hned jasná, tak onu Valerii Jarrett přirovnala k dítěti, které by spolu zplodili muslimské bratrství a Planeta opic.

Může vám být jasné, že v dnešní době, kdy o práci můžete přijít i kvůli tweetům starým jednu dekádu jako James Gunn, neunikla rozzuřeným davům Twitteru ani Roseanne. Nepomohla výmluva, že tweetovala pod vlivem sedativa Ambien. Naopak si do ní ještě firma Sanofi, která jej vyrábí, rýpla s tweetem: „Rasismus není známým vedlejším efektem žádného z léků vyráběných Sanofi.“

Seriál byl ještě ten den zrušen a kompletně stažen z webové stránky. Jako by nikdy neexistoval. Ano, slyšíte dobře. V dnešní době si nemůžete být jistí ani když už jste finální projekt natočili. Své o tom ví i Kevin Spacey.

Ovšem, abyste si nemysleli, že se ABC jen tak vzdalo svého nejúspěšnějšího seriálu, má tenhle příběh ještě pokračování. Tři týdny poté, co kontroverze začala utichat, přišlo ABC s co nejméně urážlivým řešením. Vzniklo něco mezi rebooto-revivalem a spin-offem (Kam se hrabou franšízy Marvelu?) pod názvem The Conners. Značka se tím sice kompletně distancovala od Roseanne po vzoru , ale na druhou stranu stále těží z toho, co za léta vybudovala. Akorát bez jejich „vadné“ součástky Roseanne Barr. Seriál totiž pokračuje pod jiným titulem a se stejným obsazením s tím rozdílem, že seriál se zaměří na zbytek Connerových po nečekaném úmrtí jejich matriarchy Roseanne. Asi případ akutního rasismu.

Obsazení nového seriálu The Conners bez Roseanne (zdroj: hollywoodreporter.com)

Feministka Sabrina a kulturní apropriace Čarodějek

Jednou z věcí, kterou většina remaků nabízí, je, že původní látka může získat kompletně nové proporce ať už kvůli politickým či společenským změnám. Některé seriály a filmy tak nabírají naprosto nových rozměrů, zatímco u některých může přenos do současných reálií skončit jako rádoby relevantní fiasko.

A přesně to si můžeme hezky ukázat na dvou zrecyklovaných čarodějnických seriálech, které měly oba premiéru letos v říjnu. Do halloweenské atmosféry vypustil Netflix seriál The Chilling Adventures of Sabrina, který stejně jako devadesátkový hit Sabrina, mladá čarodějnice vychází z mnohem staršího komiksu. Ovšem zatímco Sabrina v podání Melissy Joan Hart byla sitcom, kde trochu nepříjemně mohla působit jen mluvící kočka Salem, nový seriál se přesunul do žánru horor.

To znamenalo, že v nové Sabrině jsou všechny čarodějky satanistkami upisující svou duši Ďáblu a krve teče jako v přístupné verzi Hry o trůny. Sabrina v podání herečky Kiernan Shipka se ale stala i mladou feministkou a kupodivu to do děje dobře zapadá. Ze seriálu nemáte pocit, že se tvůrci snaží být přehnaně moderní, jelikož se během první sérii postava přirozeně vyvíjí.

Ze sitcomové Sabriny na hororovou (zdroj: people.com)

V prvních dílech vidíme Sabrinu bojovat proti partě fotbalistů beztrestně šikanující ostatní žáky. Kvůli své kamarádce Susie (kterou ztvárňuje Lachlan Watson identifikující se jako non-binary) ve škole založí „safe space“. Revoltuje proti zavedeným čarodějnickým praktikám, pro které by musela celý svůj život odevzdat Ďáblovi, aby mohla získat moc. Proč by se přece ve 21. století žena musela zavázat smlouvou muži, aby mohla být mocná?!

Ve shrnutí jednoho odstavce bude tahle snaha o relevantnost možná znít přehnaně. Během deseti dílů však rozhodně působí uvěřitelněji než nový remake Čarodějek, anglicky Charmed, který má na svědomí stanice CW.

S původními Čarodějkami mají ty nové společnou leda magii (zdroj: eonline.com/bustle.com)

Zde šlo evidentně o šablonkovou produkci a wokewashing, kterým chtěla televize zalarmovat všechny Times Up bojovnice, aby seriál sdílely jako skvělý případ mediální reprezentace menšin. Nestalo se.  Tento seriál se mladým feministkám snaží zalíbit tak moc, že se snad musí příčit i jim.

Všechny tři sestry reprezentují hispánskou minoritu, o které boří všechny stereotypy už jen svým vysokoškolským vzděláním (např. ve women’s studies), aktivismem a feminismem. Navrch toho je 3 z 5 hlavních postav zástupci LGBTQ. A pokud Charmed neublížila přespřílišná snaživost být in pro generaci mileniálů, posledním hřebíčkem do rakve bylo když proti nim promluvili původní představitelé rolí.

Původní hvězda seriálu Holly Marie Combs si ohledně rebootu vylila svou duši na Twitteru. Řekla, že nechápe, jak se seriál může prezentovat jako „fierce, zábavný a feministický,“ když samotná tvorba tohoto seriálu vlastně říká, že herečky, které své role hrály před 12 lety jsou na ně staré. Zároveň nařkla seriál z kapitalizování na jejich tvrdé práci. Ač Charmed pokrylo snad všechny problémy současné společnosti, na ageismus zapomnělo a nepodpora tváře celého brandu jim rozhodně nepomohla.

Holly Marie Combs nařkla nový seriál z ageismu (zdroj: twitter.com)

Kromě přehnané snahy seriálu zakomponovat do příběhu příliš ze současných společenských témat, nebyla dobře promyšlená ani marketingové strategie v návaznosti na milovaný seriál, na němž se CW chystalo vydělat. To se naopak skvěle povedlo Netflixu, který původní herce Sabriny zakomponoval do své komunikace na sociálních sítích, kde ve videích reagovali na novou verzi seriálu a přáli mnoho štěstí svým mladším kolegům.

Ač se mnohé stanice návraty oblíbených seriálů spálily, evidentně se jim stále vyplácí vydělávat na již vybudovaných značkách. Je tedy jen otázkou času, kdy se kromě Willa a Grace nebo Útěku z vězení přidají k oživeným seriálům i ta největší jména jako Přátelé, o jejichž revivalu pravidelně kolují poplašné zprávy…

Jak citovat tento článek?

VOHRALÍK, Jan. Vládne televizi nostalgie, nebo návrat silných seriálových značek? Karin KALOUSOVÁ, editor. In: Markething [online], 2018 [cit. 2018-12-17].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/serialova-ryceklace

Zdroje:

https://variety.com/2018/tv/news/roseanne-canceled-abc-1202824211/

https://www.threegirlsmedia.com/2016/11/09/5-helpful-marketing-tips-gilmore-girls-revival/

https://en.wikipedia.org/wiki/Gilmore_Girls

https://en.wikipedia.org/wiki/Roseanne

https://www.foxnews.com/entertainment/holly-marie-combs-slams-charmed-reboot-in-twitter-rant

https://ew.com/tv/2018/02/07/melissa-joan-hart-sabrina-netflix-remake/

https://www.eonline.com/news/926126/why-tv-revivals-are-finding-success-it-s-not-just-nostalgia-for-roseanne-will-and-grace-and-murphy-brown

Zdroje náhledového obrázku:

https://www.imdb.com/title/tt7569592/

https://hellogiggles.com/reviews-coverage/tv-shows/sabrina-the-teenage-witch-was-my-best-friend/

http://7-themes.com/6773031-awesome-recycle-logo-wallpaper.html

Continue Reading

Student druhého ročníku MKPR a vášnivý komentátor na ČSFD, který nepohrdne filmem ani seriálem jakéhokoliv druhu.

More in Komentáře

To Top