Connect with us

Komunikace

Aldo vs. McGregor: Zápas roku?

UFC se v poslední době stala stabilním členem smetánky sportovních organizací, které bohatnou na bojových sportech a MMA. A právě tato organizace příští týden ukáže světu souboj dvou rivalů – José Alda a Conora McGregora. Vrchol letošního kalendáře obstará místo nejpovolanější – nevadská metropole Las Vegas!

Tehdy…

Odkud se vůbec vzal současný fenomén UFC, celým názvem Ultimate Fighting Championship? Jste-li historie této organizace znalí, můžete úvod směle přeskočit a pokračovat k současnému dění. Pro pochopení vzniku UFC totiž musíme otočit hodiny o více než dvacet let dozadu. Rok 1993. Americký businessman Bob Meyerowitz přichází s myšlenkou vytvořit celosvětovou síť bojovníků, kteří mezi sebou, v různých váhových kategoriích a stylech, mohli poměřovat své schopnosti. Inspiruje se přitom brazilskými zápasy vale tudo a archaickým řeckým bojovým sportem pankration. Kousek Brazílie a kousek Řecka, z jehož bojové tradice přejímá Meyerowitz tvar zápasiště, a osmihranná klec neboli oktagon tak stojí na počátku něčeho, co rozhodně fenomén a zlatý důl nepřipomíná.

Bob Meyerowitz: Ten, který stvořil UFC. (zdroj: www.mmahalloffame.com)

Zápasy mají minimální promo, o reklamě ani nemluvě. V UFC vystupují zpočátku provinční bojovníci, kteří pro pár dolarů opět oblékli zápasnické trenýrky a strávili pár týdnů v posilovně. Začátky společnosti připomínají homérovskou dobu temna ve stínu větších organizací, jako třeba PRIDE. Mnozí odsuzují americko-evropského hybrida k zániku. Kdyby jen dnes věděli, jak hluboce se mýlili…

Střih. Září 2001 vstoupilo do světových dějin tragickým útokem na Dvojčata, dějiny bojového sportu však od této doby začnou o UFC mluvit jako o organizaci, která prodělává ozdravnou kůru. Meyerowitz prodává veškerá práva na pořádání turnajů společnosti Zuffa, LLC. Její vlastníci, bratři Frank a Lorenzo Fertittové, koupili celé UFC za několik milionů dolarů. Dnes padne těch “pár milionů dolarů” na organizaci jednoho či dvou večerů. Tak výnosný gigant se z celé společnosti stal. Ptáte se oprávněně: “Čím to?”

Fertittové do projektu přizvali svého kamaráda, úspěšného podnikatele a filantropa Danu Whitea.  White se nejenom vyznal v tomto odvětví, ale už v roce 2003, kdy se stal prezidentem společnosti, hodně věřil reklamě a prostoru v televizi. Tehdejší Amerika žila příběhy Lennoxe Lewise a podobných těžkých vah. White začal zcela nebojácně nabízet jiný obsah s bojovou tématikou a přes počáteční porodní bolesti uspěl. Poslední velký „Fight Night“, tedy večer, v němž je na kartě zpravidla pět a víc zápasů napříč vahami a k tomu jeden titulový, sledovalo několik miliónů lidí!

Prezident UFC Dana White. (zdroj: www.bostonherald.com)

…a teď

UFC 194. Šest znaků, které již od oznámení konání vzbuzují emoce napříč světem bojových umění. Vraťme se ale pěkně na začátek příběhu o boji mezi suverénním Brazilcem José Aldem a Irem Conorem McGregorem, kometou UFC. Říjen roku 2014 – Aldo posedmé dokázal uhájit pozici šampiona pérové váhy a okolo jeho osoby se začíná tvořit aura neporazitelnosti. Svým velkohubým výrokem o „konci šampiona“ však vyrukuje člověk, od kterého byste to i docela čekali.

Conor McGregor. Původním povoláním instalatér je ztělesněním amerického snu. Praštil s prací, aby se z něj stal šampion. Tisíce hodin v posilovně, v tělocvičně, na tréninkových oválech. The Notorious, jak se Conorovi říká, se okamžitě svěřil do rukou těch nejpovolanějších – bývalých bojovníků MMA, Joea Kavanagha a Gunnara Nelsona. Oni dva stojí za tím, že od svého debutu v roce 2013 McGregor v UFC ještě neprohrál. McGregorův tým, který  svůj klenot natolik pečují, dokázal využít i marketingový potenciál – Irsko dostalo od dob Sinéad O´Connor novou modlu. Trička, vlajky, čepice, na kterých je Conorova podobizna, jsou nedostatkovým zbožím. Sám McGregor část příjmů věnuje na financování svého vlastního gymu, kde vychovává mladé bojovníky.

ARVE Error: need id and provider

Existuje snad jediná podobnost, kterou tito dva mají – forma amerického snu, který z nich udělal globální sportovní celebrity. José Aldo, rodák z chudého brazilského předměstí, jako malý spadl do ohně. Nepříjemnou reminiscencí mu dodnes je jizva na levé tváři, která však dala vzniknout jeho přezdívce – Scarface, neboli Zjizvenec. Od té doby se Aldo pere se životem a není zvyklý prohrávat – jeho bilance v oktagonu 25-1 o tom svědčí. Člověk, jehož jiu jitsu budí respekt a pokoru u těch největších mistrů. Ne tak u McGregora, kterého mnozí srovnávají s arogantním chováním Muhammada Aliho.

Zápas do jisté míry bude vypadat jako souboj hrdinů z eposu. Conor je pro většinu Irů moderní modlou, která pobláznil nevelkou zemi Spojeného království. Tiskovou konferenci v Dublinu sledovalo na pět tisíc lidí. MGM Garden, kde irský fighter vybojoval prozatímní pás mistra pérové váhy, byla zahalena do národních barev potomků sv. Patrika. Oproti tomu Aldo má autu hrdiny jen v rodném Manausu. I přes obrovské úspěchy se mu nedostává uznání natolik. Trochu tak doplácí na to, že Brazilci jsou hlavními dodavateli bojovníků napříč vahami UFC. Vyhraje-li i teď, vystoupí definitivně ze stínu slavnějších brazilských bojovníků.

ARVE Error: need id and provider

K jejich souboji mělo dojít už na jaře, jenže Aldo se zranil na tréninkovém kempu. Místo toho podstoupil Conor zápas s „náhradníkem“, Chadem Mendesem. V něm získal prozatímní titul šampiona pérové váhy. Teď chce ten opravdový.

Oficiální banner pro kruciální souboj v osmihranné kleci. (zdroj: www.bjpenn.com)

Pozadí jejich zápasu je jakékoliv, jen ne klidné. Conorova velkohubost a Aldův chvílemi až stoický klid, dva protipóly. Jako den a noc. Zatímco McGregor prohlašuje, že „skončí Aldovi kariéru v prvním kole“, Aldo psychologicky kontruje tím, že „chcete-li vydělat peníze, vsaďte si na mě.“ Stranou nezůstává ani UFC. Dana White si je moc dobře vědom potenciálu, který tento zápas má. Proto mu věnuje nadstandardní pozornost – annoucement, tedy tiskovou konferenci, kde došlo k potvrzení data zápasu na 12. prosince, sledoval přes milion lidí. White neváhal přiletět do Brazílie a Irska, domovin obou soupeřů, aby za jejich přítomnosti vyhlásil tuto událost. Počet předplatitelů „UFC Pass“, tedy služby, která poskytuje celý obsah bojových večerů raketově stoupl. Sportovní marketing dostal další učebnicový příklad.

Souboj přiživují také sociální sítě, na kterých se neustále objevují příspěvky z tréninkových kempů, prohlášení či fotky obou zápasníků. Novodobí gladiátoři Aldo s McGregorem však dojdou svého rozhřešení již za necelý týden. Ir za výhru zinkasuje tři sta tisíc dolarů, Brazilec v případě triumfu ještě o dvě stě tisíc víc. V grandiózních kulisách Las Vegas se odehraje něco, co má jen stěží obdoby!

Jak citovat tento článek?

JANOUCH, Filip. Aldo vs. McGregor: Zápas roku? ROMAŇÁK, Adam, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/aldo-vs-mcgregor

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: www.ufc.com
Zdroje dalších obrázků
www.mmahalloffame.com
www.bjpenn.com
www.bostonherald.com

 

Continue Reading

Student 3. ročníku Marketingové komunikace a PR, milovník četby, občasný moderátor, vášnivý florbal a ten, který nesnáší hloupost. Pamatuješ? Já to říkal!

More in Komunikace

To Top