Connect with us

Marketing

Aleš Najbrt: Když lidi logo zajímá, je to vždycky dobře

Přední český grafický designér, jehož studio je autorem vizuálních stylů měst Prahy, Ostravy nebo společnosti ČD Cargo, vystoupil na festivalu PIAF (Prague International Advertising Festival) s prezentací o vztahu vizuální kreativity, grafického designu a marketingových zadání od klientů. To vše v době, kdy jeho poslední práce pro Českou televizi znovu rozpolcuje občany ČR a vzbuzuje spoustu vyhrocených diskusí. Na kritiku loga Aleš Najbrt uvedl, že je za ni rád a vnímá ji pozitivně. Nejen o České televizi, ale i o Karlovarském festivalu nebo vizuální komunikaci České republiky si s Alešem Najbrtem po skončení jeho přednášky povídali i redaktoři Markething.cz.

Markething.cz: Nelze začít jinde než u vizuálního stylu České televize. Zajímal by nás proces a průběh zadávání zakázky. Jak dlouho trvala práce na konceptu?

Aleš Najbrt: Začali jsme pracovat na začátku ledna. To je velmi krátký čas, a to ze dvou důvodů – rozhodli jsme se vytvořit unikátní písmo a i samotné téma je dost obtížné. Zároveň jsme ale měli dost úzké a přesné mantinely, takže diskuze s lidmi z vedení televize začaly už v prosinci. Návrhy, které předložíte, procházejí širokou diskuzí a vy musíte návrhy upravovat a společně hledat tu nejvhodnější variantu z mnoha hledisek. A odpověď na to, proč se dělal redesign stávajícího loga, by vám musel dát ředitel televize, který se pro to rozhodl. Já za něj mohu říct, že logo, které dělal Štěpán Malovec, a které je myslím pěkné, bohužel není reálné implementovat z důvodů, které jsou všeobecně známé. Další důvod je ten, že Petr Dvořák chce, aby na obrazovce bylo logo České televize a ne jen označení programu jako doposud.

Zdroj: Najbrt.cz

Markething.cz: Kolik jste vytvořili jednotlivých návrhů? Bylo například v zadání, že má být dodáno vícero úplně jiných?

Aleš Najbrt: V zadání to nebylo, ale my jsme zvyklí pracovat tak, že předložíme více variant. Důvodů je víc. Netýká se to jen televize, ale každé zakázky. Nemůžete přijít před klienta s jedním návrhem, a to z jednoduchého důvodu – on se potřebuje ujistit, že návrh, který si vybere, je skutečně ten nejlepší. Může říct – „Nezkusil jste?“, „A co kdyby?“ Potřebujete do jisté míry vyčerpat téma. Samozřejmě, že se snažíme předkládat jen návrhy, za kterými si stojíme, ale někdy je to tak, že sám nevíte, který byste vybral. Jasno si uděláte až ve chvíli, kdy klient řekne „Tak tohle chci“. V tu chvíli vám dojde, které je pro vás nejlepší. A nemusí to být zrovna to vybrané.

Markething.cz: A stalo se i teď, že jste předložili jiný návrh, než jste preferovali? Nebo jste přišli s tím, že tenhle, vítězný, je ten nejlepší a budete se jej snažit prosadit?

Aleš Najbrt: Ne, vůbec ne. Šli jsme tam v první fázi s několika variantami. Pracoval na tom tým šesti designérů. Samozřejmě, že jsme o tom diskutovali, měli jsme různé názory a vyvíjelo se to.

Zdroj: Najbrt.cz

Markething.cz: Zajímaly by nás také nové vizuály Karlovarského festivalu. Na vašich pracích obdivujeme, že jsou čisté a minimalistické, ale tyhle vizuály jsou možná až moc minimalistické. Předpokládáme, že ta čtyřicet sedmička je narážka na rok narození pana Bartošky, případně tedy, proč zrovna 47. ročník je takto minimalistický? Proč ne až 50.?

Aleš Najbrt: No vidíte, to je pravda. Mohli jsme možná počkat. Ale nepočkali. Jednoduché věci jsou dobré v tom, že dávají prostor pro různé interpretace. Jedna interpretace může být to, co říkáte. Jiná může být ta, že festival už nepotřebuje dělat plakát. Je v situaci, že kdyby plakát vůbec nebyl, nic by se nestalo, jen sponzoři by neměli nosiče na to, aby dali najevo, že jsou partnery festivalu. A je mnoho dalších interpretací. Je to reakce na to, co jsme udělali předtím. Dává to také prostor k reakcím negativním i pozitivním. Dalibor Janda, moje spojení s televizí a s tímhle vizuálem. Všechno mě to zajímá a těší. Navíc existuje ještě pokračování – vizuál se dny, kdy festival probíhá, jako kalendář. Lidé, kteří budou chtít přijet do Varů, budou vědět, kdy to je a kdy tam jsou oni. To je jedna z hlavních otázek – „Kdy to je?“, „Od kolikátého to je?“ S tím se bude na festivalu pracovat. Budou se dělat trička na každý den, kalendáře, které se budou odtrhávat, atd., má to tedy i svojí funkci. Není to jen provokace.

Markething.cz: Když jsme tento plakát pro KVIFF sdíleli na naší Facebook zdi, byla polovina komentářů vysloveně extrémně pozitivních a druhá zase negativních, žádné neutrální nebo váhavé.

Aleš Najbrt: To mě na tom baví.

Markething.cz: A poslední téma – co si myslíte o současných diskusích o značce Česká republika, o soutěži o destinační logo od Czechtourismu? Myslíte si, že Česká republika potřebuje spíš destinační logo anebo především nějaký zastřešující koncept, jako tomu je třeba v Německu? My jsme na toto téma pracovali v rámci semestrálního projektu a je u nás stále dost živé.

Aleš Najbrt: Mezi grafiky je to už několik let živé téma. Jsou to dvě oblasti – zaprvé jednotný vizuální styl státní správy. Před několika lety jsme dělali studii pro Ministerstvo zahraničí a skutečně to vypadalo, že vznikne tým, který by tuto záležitost řešil. Proniklo to přes tehdejšího ministra zahraničí Schwarzenberga až k Mirku Topolánkovi, který slíbil, že až skončí předsednictví ČR v EU, začne se to řešit, ale bohužel padla vláda. Potom projekt obnovil ministr Kohout a po něm navázal opět Schwarzenberg, se kterým jsme dotáhli do konce to jediné, co z konceptu zůstalo – naše logo a jednotný vizuální styl pro Ministerstvo zahraničí, které se skutečně používá. Samozřejmě je důležité, aby se diskuze rozvíjely dál. Teď je to tak, že každé ministerstvo používá jiné logo, což je naprostá hovadina. Chytří lidé v chytrých zemích už jednotný styl mají dlouho, tady je ale nižší kultura těchto témat a úředníci řeší jiné věci. Přitom fakt, že se tak nakonec ušetří obrovské peníze, je nabíledni.

Markething.cz: A co si myslíte o potřebě nového loga České republiky?

Aleš Najbrt: Co se týká turistického loga, je to velice obtížný úkol. Chápu potřebu a rozumím tomu, že by jej cestovní kanceláře používaly. Tady je potřeba vytvořit štempl, jednoduchou věc, kterou může vzít kdokoli a použít ji, nic složitého. Problém ale je, jak má vypadat. Například logo Španělska využívá styl Joana Miróa a symbol sluníčka. Co tady ukážete? Motá se vám tu mnoho témat a charakteristik dohromady: magická Praha, pivo, hory a spousta dalšího.

Markething.cz: Ale výběrové řízení bylo zrušeno a později znovu vyhlášeno.

Aleš Najbrt: Problém je, že tu chybí odpovědnost a nikdo není schopen rozhodnout. Můj názor je, že člověk, který všemu šéfuje, si má vzít k ruce pět lidí, kterým věří – kolegů, odborníků – zeptat se jich, co si o návrzích každý z nich myslí, a pak udělat vlastní rozhodnutí. Stejně je odpovědnost na něm a ne na patnácti lidech v komisi, kteří mají každý svůj subjektivní názor. Vždycky něco bude chybět, vždyť je to logo! Takže se výběrové řízení vypisuje znovu. A my možná pošleme pošleme stejný návrh jako minule.

Markething.cz: Moc děkujeme za váš čas a ať se vám daří.

Foto: Barbora Babická

Aleš Najbrt je český grafický designer, spoluzakladatel Studia Najbrt. V minulosti pracoval jako art director časopisu Reflex či předsedal Organizačnímu výboru Bienále grafického designu Brno. Za svou práci obdržel řadu ocenění (Czech Grand Design 2007, Ceny České filmové a televizní akademie za nejlepší filmový plakát k filmům Protektor a Karamazovi, aj.) Je členem Divadla Sklep a hrál v několika českých filmech a seriálech (např. Česká soda, Cesta z města či Mazaný Filip).

Jak citovat tento článek?

SOUKENÍK, Štěpán. Aleš Najbrt: „Když lidi logo zajímá, je to vždycky dobře.“ In: Markething.cz [online]. 8. května 2012 [cit. 2012-05-08]. Dostupné z: http://www.markething.cz/ales-najbrt-kdyz-lidi-logo-zajima-je-to-vzdycky-dobre

Continue Reading

Spoluzakladatel projektu Markething.cz. Aktuální informace na: http://www.linkedin.com/in/stepansoukenik

More in Marketing

To Top