Média
Online Status: 3 osoby, které proslavil internet v roce 2014
Virální senzace se staly téměř neodmyslitelnou součástí mediálních obsahů. Někdy se jedná o cílené “self-promo”, jindy se to hlavnímu aktérovi přihodí v podstatě jako takový milý incident. Následná popularita bývá pomíjivá i setrvávající, kontext pozitivní i negativní. Podívejme se na tři nejbizarnější případy roku 2014, kdy se z obyčejných lidí staly velmi neočekávaně a během pár chvil hvězdy internetu známé po celém světě.
Alex Christopher LaBeouf: #AlexFromTarget
Pakliže jste v průběhu listopadu uplynulého roku alespoň jedenkrát navštívili Twitter, je prakticky nemožné, aby spojení #AlexFromTarget zůstalo bez vašeho povšimnutí. Alex from Target je šestnáctiletý mladík z Texasu nosící účes à la Justin Bieber někdy v roce 2010, který chodí na brigádu do tamního supermarketu Target, kde zákazníkům nakládá nákup do tašek. Věřte nebo ne, právě tato jeho brigáda mu byla osudnou.
Alex LaBeouf se stal nevědomky virální superhvězdou jednoho pracovního nedělního odpoledne, kdy náctiletá nakupující ve výše zmíněném obchodě tweetovala fotku mladého pohledného zaměstnance skládajícího její nákup do igelitové tašky s popiskem YOOO. Netrvalo dlouho a díky totálnímu nasazení mladých slečen a dam na Twitteru se Alexova fotografie pyšnila několika tisíci retweety a favorites, zatímco čerstvě vypátraný Alexův soukromý účet zaznamenal nárůst 500 tisíc followerů.
Na základě analýz sociálních médií více než 1 milion uživatelů Twitteru během prvních dvou dnů od zveřejnění zmiňované fotografie použilo spojení “Alex from Target”, což tento obsah katapultovalo na přední příčky nejrozšířenějších memů na Twitteru vůbec. Alexův úspěch pak dosáhl i na Instagram, kde bylo během týdne uploadováno přes 300 tisíc fotek s hashtagem #alexfromtarget. V současnosti Alexova popularita postupně upadá, nicméně Alex from Target navždy zůstane jedničkou v oblasti rozmáhajícího se trendu postování fotografií dobře vypadajícího personálu různých společností.
Brendan Jordan: Teen Diva
Ještě v říjnu roku 2014 byl Brendan Jordan jedním z davu dětí oslavujících otevření nového obchodního centra v americkém městě Las Vegas. Nyní je patnáctiletý rodák z americké Nevady, který otevřeně hovoří o své homosexualitě, hlavní tváří kampaně americké módní značky American Apparel, provozuje vlastní kanál na Youtube, vystupuje v prestižních talkshow a k aktuálním 270 tisícům followerů na Instagramu přibírá další.
„Vše začalo na otvíračce nového obchodního centra. Místní televize tam natáčela reportáž a já se dostal do záběru. Bylo to poprvé, co jsem byl na kameře a tak jsem prostě dělal to, co mám rád – představoval jsem si, že jsem Lady Gaga a nikdo na mě nemá.“
Video zachycující pózujícího Brendana Jordana se za jedinou noc stalo hitem sociálních sítí, na jehož základě vzniklo několik desítek memů, gifů a fanouškovských účtů. Na rozdíl od jiných virálních senzací, jejichž vrchol sledovanosti mizí stejně rychle, jako se objeví, zrzavý kluk, jež si vysloužil přezdívku “Teen Diva”, se stále těší nevídanému úspěchu. Brendan se díky své otevřenosti stal vzorem nejen skupiny náctiletých gayů, kteří s ním sdílí své příběhy či ho dokonce žádají o radu, ale také mediální ikonou LGBT komunity a především virálním trhákem roku 2014.
Brendanovi zatweetovala i Lady Gaga, jeho již zmiňovaný idol.
Jeremy Meeks: The “Hot Felon”
Tradicí kalifornské policie je postovat na svůj facebookový účet snímky zadržených a hledaných zločinců. Dne 18. června 2014 vzali v kalifornském městečku Stockton do vazby muže za držení zbraní a ozbrojenou loupež. Proviněným byl třicetiletý Jeremy Meeks, který byl v minulosti již několikrát trestán. Krátce po jeho zadržení sdílela, ostatně jako obvykle, stocktonská policie snímek pachatele na svých facebookových stránkách. V průběhu následujících hodin ovšem došlo k něčemu neobvyklému – policejní snímek nasbíral přes 80 tisíc liků a přibližně 20 tisíc komentářů týkajících se převážně vzhledu zadrženého.
Po boomu v podobě liků a komentářů k Meeksově fotografii na Facebooku prolétly Twitterem stovky snímků upravených ve Photoshopu, memů a tweetů obsahujících frázi #FelonCrushFriday. Ženy nejčastěji v komentářích pěly ódy na Meeksův vzhled a bojovaly za jeho propuštění, zatímco nejfrekventovanějším postem se stala fotomontáž Meekse jako modela pro světové módní značky.
Jeremy Meeks se, stejně jako Alex from Target, stal internetovou megastar bez vlastního přičinění. O své popularitě se dozvěděl od manželky, která ho ve vězení navštěvuje, a celou situaci komentoval slovy: “I just want them to know that this is really not like me, I’m not some kingpin.” Netrvalo dlouho a Jeremy Meeks podepsal přímo ve vězení kontrakt s modelingovou agenturou Blaze Models.
Rok 2014 opět prokázal, že svět online popularity je otevřený všem slávychtivým jedincům a že vliv těch uživatelů sociálních médií, které můžeme označit za pouhé blazeované fanynky či fanoušky, může být značný nejen v rámci internetové popkultury, ale i na mainstreamových kanálech tradičních médií.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku:
Ostatní zdroje:
http://nymag.com/thecut/2014/11/alex-from-target-fame.html
http://www.businessinsider.com/alex-from-target-on-his-newfound-fame-2014-11
http://www.huffingtonpost.com/2014/12/11/brendan-jordan-american-apparel_n_6289854.html
http://cdn0.dailydot.com/uploaded/images/original/2014/12/3/10004_LG_brendan_14.jpg
Jak citovat tento článek:
KOŘANOVÁ, Adéla. Online Status: 3 osoby, které proslavil internet v roce 2014. Markething [online]. 12. ledna 2015 [cit.2015-01-12]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/online-status-3-osoby-ktere-proslavil-internet-v-roce-2014