Connect with us

Marketing

Ingress: Hry v rozšířené realitě dobývají svět

Na Zemi se začala objevovat tajemná hmota, která se hromadí okolo portálů. Skrze ně se snaží neznámá mimozemská rasa dostat na planetu své technologie. Podaří se je rozšířit do běžného života? Proti sobě se postavila strana Odporu a strana Osvícených. A ty o tom rozhodnou.

Takový příběh uvádí hru Ingress, nejrozšířenější mobilní hru využívající prvků augmentované reality. Po celém světě jí propadlo už sedm milionů uživatelů [1] a svou velkou komunitu si rychle vytvořila i u nás. Herní princip je jednoduchý, úkolem “agentů” je zabránit pronikání tajemné hmoty na Zem, nebo naopak rozšiřování mimozemských technologií podpořit. Záleží na tom, k jaké straně se hráč na začátku přidá. Portály, které hráči vzájemně spojují nebo ničí, představují existující místa v reálném světě – nejrůznější sochy, plastiky, křížky či kapličky. Je to vlastně takový “geocaching na steroidech”.

Přesvědčit lidi, aby zaměřovali Wi-Fi, aniž by z toho něco kloudného měli, je docela složité. Když si za odměnu zahrají hru, je to pro ně dobrý obchod.

Mnohem zajímavější je podívat se, kdo za celým projektem stojí. Pod mobilní aplikací jsou podepsané neznámé Niantic Labs, ve skutečnosti se ale jedná o startup pod hlavičkou Google. A úspěšně se mu daří vyhánět lidi od počítače ven. Statisíce hráčů běhají po větších i menších městech s telefony se zapnutou Wi-Fi a GPS.

A že jim Google neposkytuje zábavu jen tak z rozmaru, je zcela zřejmé. “Hráči nevědomky zaměřují okolní Wi-Fi hotspoty. Díky tomu může zlepšovat Google svůj vlastní lokalizační systém,” vysvětluje Jakub Čížek, redaktor portálu Živě.cz. On sám před třemi lety zkoušel vytvořit databázi Wi-Fi sítí v České republice [2], s pomocí komunity se mu jich podařilo dosud zaznamenat přes milion a půl. “Přesvědčit lidi, aby zaměřovali Wi-Fi, aniž by z toho něco kloudného měli, je docela složité. Když si za odměnu zahrají hru, je to pro ně dobrý obchod.”

Prostor pro marketing. Velký a nevyužitý

Velmi zajímavé informace o chování uživatelů lze vyčíst z polohy a návštěvnosti samotných portálů – ty se totiž nachází na atraktivních místech. To zohledňuje Google ve svém algoritmu PlaceRank, který hodnotí významnost a popularitu míst. Díky těmto údajům je pak vyhledávač schopen nabídnout relevantnější a třeba i personalizované výsledky. Algoritmus zohledňuje například počet pořízených fotografií a videí z daného místa, počet napsaných recenzí, v potaz bere ale i to, kolikrát uživatelé konkrétní místo zadali jako cíl v mapách. [3] A využití v marketingu? Komerční reklamu pravidla zakazují, prostor tu ale je.

Nabízí se tu dobrá paralela s geolokačními službami. Zatímco přidat nové místo do Foursquare je však záležitost několika kliknutí, v případě Ingressu to může trvat třeba půl roku. Založení portálu totiž prochází schvalovacím procesem i kvůli tomu, aby lidé nevytvářeli portály ve svých obchodech či restauracích. Větší hráči na trhu pak mohou uzavřít s Googlem partnerství, jako udělala třeba společnost Unibail-Rodamco. [4] Ta vlastní několik evropských obchodních domů, ve kterých letos založila desítky portálů. V Česku tato společnost provozuje Centrum Chodov, i v něm je možné si Ingress od června zahrát.

Jakmile se tedy podaří hráče dostat do bezprostřední blízkosti místa prodeje, záleží pak už jen na schopnostech a dovednostech obchodníka, zda potenciálního zákazníka osloví. A samozřejmě jakým produktem. Co asi tak přijde vhod člověku, který strávil odpoledne běháním po městě? V Americe se na spolupráci s Niantic Labs dohodl řetězec prodávající ovocné džusy a smoothies Jamba Juice. Portály do hry Ingress založil na více než osmi stech svých pobočkách. [5] Další ukázkou chytrého využití marketingu je přístup sítě drogerií a lékáren Duane Reade, která do svých obchodů umístila samolepky s kódy. [6] Jejich naskenováním obdrží hráč různé nástroje a zbraně.

Kniha, film, nebo hra? Všechno dohromady

Mezitím v těchto dnech vydává James Fray první část knižní trilogie Endgame. Ta vypráví o dvanácti mladých lidech, jejichž úkolem je rozhodnout o budoucnosti lidstva při blížící se apokalypse. Jenže tento příběh se neodehrává jen v papírové knize, nýbrž i v telefonech čtenářů. Jde vlastně o jakousi hru, kterou dává dohromady několik zdánlivě nespojitelných platforem – knihu, film a rozšířenou realitu. Doprovodné aplikace vznikají k filmům či knihám celkem běžně, v tomto případě ale mobilní hra bude nezbytnou součástí celého příběhu. A kdo za celým tímto ambiciózním projektem stojí? Překvapivě opět Niantic Labs. [7]

ancient_sites_city_01.0

Zcela nepochybně bylo úkolem Ingressu zjistit, zda a jak lidé hru v rozšířené realitě přijmou. Tím se ale netají ani sami tvůrci, kteří nyní chtějí evidentně vytvořit něco hlubšího a významnějšího, než se jim doposud podařilo. “Spousta z toho, co jsme dříve dělali, byl marketing pro jiné projekty. Tohle ale není marketing, bude to opravdový příběh,” věří Jim Stewartson. [8] Díky obrovskému úspěchu Ingressu se teď tvůrci nachází v nejlepší výchozí pozici, jakou si vůbec mohli přát.

“V dnešním světě máme tolik možností, že je nejsme schopni ani všechny využít,” řekl autor knihy James Fray na Comic-Conu v San Diegu. “Kniha je víc než jen to, co je napsáno na stránce. Může vás dostat ven jak do skutečného světa, tak do světa digitálního.” Čtenáři, respektive hráči budou muset řešit různé hádanky, šifry a rébusy. A některé z nich je dokonce dovedou i k odměně v podobě skutečného zlata. Přestože první díl knihy už vyšel, k uvolnění aplikace pro telefony dojde až později [9], nejspíš začátkem příštího roku. Jak přesně tedy hra bude vypadat, není zatím známo.

Rozšířená realita v sobě skrývá neuvěřitelně velký potenciál, ostatně jako Endgame. Úspěch hry i případného filmu, na který už zakoupilo práva studio 20th Century Fox [10], se samozřejmě odvíjí od úspěchu knihy jako takové. Zdá se ovšem, že propojení několika médií je směr, jakým se bude rozšířená realita ubírat. Postupně už začínají vznikat i akční hry, které využívají obrazu kamery telefonu a do něho přidávají digitální prvky. [11] A přestože má augmentovaná realita za sebou dlouhou cestu, pořád je to nic oproti tomu, co ji ještě čeká.

Zdroje a poznámky:

[1] Jedná se o počet stažení aplikace, reálný počet aktivních hráčů je samozřejmě nižší. Více zde: http://venturebeat.com/2014/09/25/googles-mobile-game-ingress-enables-7m-players-to-create-user-generated-missions/

[2] Cílem projektu Wifileaks bylo zaměřit co nejvíce českých Wi-Fi a zjistit, jakým způsobem bývají nejčastěji zabezpečeny. Webové stránky: http://wifileaks.cz/

[3] http://webmarketingtoday.com/articles/the-placerank-secret-behind-googles-local-search-rankings/

[4] http://marketingovenoviny.cz/centrum-chodov-integrovano-do-mobilni-hry-od-google/

[5] http://searchengineland.com/ingress-googles-ar-game-a-stealth-local-data-effort-175417

[6] http://theverge.com/2013/2/5/3954598/google-ingress-augmented-reality-game-partners-with-duane-reade

[7] https://plus.google.com/+Ingress/posts/XBVKC1wT4mL

[8] http://theverge.com/2014/10/7/6927605/welcome-to-endgame-google-worldwide-augmented-reality-game

[9] https://support.google.com/ingress/answer/6103660?hl=en

[10] http://articles.latimes.com/2014/jan/13/entertainment/la-et-jc-james-frey-book-and-movie-deal-20140113

[11] Jedním z nejzajímavějších počinů poslední doby je Father.IO, střílecí hra z pohledu první osoby. Informace o ní na: https://father.io/

zdroje náhledového obrázku: http://dotekomanie.cz/wp-content/uploads/2012/12/Ingress.jpg

zdroj obrázku uvnitř textu: http://cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/2330262/ancient_sites_city_01.0.png

Jak citovat tento článek?

BEŠŤÁK, Václav. Ingress: Hry v rozšířené realitě dobývají svět. Markething [online]. 24. listopadu 2014 [cit.2014-11-24]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/ingress-hry-v-rozsirene-realite-dobyvaji-svet

Continue Reading

Student 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Sleduje aktuální témata a zajímá ho využití internetu, nových médií a sociálních sítí v marketingové komunikaci.

More in Marketing

To Top