Connect with us

Komunikace

Nouvelle Prague – odhalení tajemství hudebního byznysu

První listopadový víkend se v areálu pražského pivovaru Staropramen konal 1. ročník konference a showcase festivalu Nouvelle Prague. Jak propagovat kapelu nejen v zahraničí? Kdo bude příští rok headlinerem Glastonbury? A co to vůbec showcase festival je? 

Showcase festival je speciální formát festivalu – odpoledním a večerním koncertům převážně méně známých kapel předchází odborná část často pro profesionály z hudebního průmyslu. Ti diskutují na aktuální témata, předávají si vědomosti a seznamují se. Při vystoupeních umělců si pak vytipovávají budoucí hvězdy a bookují je na koncerty a letní festivaly. Mezi nejznámější festivaly tohoto typu patří třeba texaský SXSW, britský The Great Escape či nizozemský Eurosonic Festival.

Pátek – Strasti na českém hudebním poli i “how to” od odborníků

První panel s názvem Slasti a strasti českého hudebního podnikatele se nesl hlavně ve strastích. Panelisté z řad majitelů klubů a bookerů se shodli na tom, že stát dává velmi nízké (nebo žádné)  příspěvky na živou hudbu a kulturu obecně a problém je i vztah s Ochranným svazem autorským, který vybírá poplatky ze vstupného na koncerty. Tyto poplatky jsou často zbytečně vysoké, pro pořadatele až likvidační. Problémem je i narůstající počet akcí zadarmo. Lidé to pak považují za standard a odmítají platit vstupné. Panel však vyzněl optimisticky alespoň pro samotné panelisty –  shodli se na tom, že i přes všechny překážky je práce baví, a to je pro ně nejdůležitější.

Druhý panel se jmenoval Crossing borders, fundraising, branding, sponzorship a další podpory živé hudby, věnoval se marketingu a propagaci kapel a byl pro nás z redakce nejzajímavější. Panelisté z Evropy i zámoří se radili nad zavedenými postupy, jak propagovat kapely, a to doma i v zahraničí. Posbírali jsme pro vás cenné rady, které zazněly a také vyzpovídali moderátora panelu a hudebního konzultanta Shaina Shapira. Mezi klíčové body patří následující:

  • Nepodceňujte sociální sítě. Vaše kapela musí mít profil minimálně na Facebooku a Twitteru, lépe ale i na dalších sítích.
  • Obecně každý, kdo chce uspět v byznyse, musí mít byznys plán. Stejně tak to platí i v hudbě. Tento plán by měl vymezovat věci jako co chci dělat, kam chci dojít, co pro to udělám, s kým se musím potkat a podobně.

Vždy je potřeba mít vymezeno, co chci dokázat a pak plán postupně naplňovat, říká Shain Shapiro.

  • Vzhledem k tomu, že jsou showcase určené převážně pro nové kapely, může kapela uspět jen jednou – při druhé účasti na festivalu už není brána jako nová. Na festival nemá proto cenu jezdit, pokud na to kapela není 100% připravená – musí si být jistá, že předvádí tu nejlepší show, jakou dokáže. Je také velmi důležité mít něco hmotného, co prodá produkt reprezentovaný na pódiu (vinyly, CD a další merchandising). Největší a nejčastější chyba, kterou kapely dělají, je, že se do těchto věcí vrhají, když ještě nejsou perfektně připravené. Pokud vystupuje například česká kapela v Anglii a přijdou jí na koncert jen Češi, ztrácí koncert smysl. Potřebujete zaujmout tamní agenty a bookery.
  • Vaší kapelu je nutné v zahraničí propagovat dostatečnou dobu předem, a to klidně i dva roky. Ne každý má samozřejmě na to, aby si zaplatil PR managera v zahraničí. Shain Shapiro proto třeba radí poslat vaše nejlepší songy na Soundcloudu na blogy, které píší o podobné hudbě, jako kterou děláte.

V Kanadě, Izraeli a mnoha dalších zemích fungují takzvané hudební exportní kanceláře, které pomáhají umělcům dané země vyjet a uspět v zahraničí. V následné diskusi ale čeští promotéři zapochybovali, že by toto mohlo fungovat i v našich podmínkách.

Následovala koncertní část – kapely nejdřív vystoupily na malém pódiu v klubu, kde se předvedly jen účastníkům konference. Účastníci měli zároveň jedinečnou příležitost pro networking. Hned v závěsu byly koncerty pro veřejnost ve velkém stanu. Tento prostor byl pro mnoho kapel tím největším prostorem kde kdy hrály, a tak neskrývaly své nadšení.

Panel 2 - Crossing Borders

Panel 2 – Crossing Borders

Sobota – Nejen o tom, jak bookovat kapely

V sobotu nás čekaly hned tři panely. První měl název Booking Ring a hlavním tahákem byl panelista Martin Elbourne (booker na Glastonbury festivalu a spoluzakladatel již zmíněného The Great Escape). Nejvtipnějším momentem bylo, když se z něj snažil moderátor Michal Kaščák (CEO Pohoda festivalu) vyzvědět první headlinery příštího Glastonbury. Dále se řešil hlavně samotný proces bookingu.

Panel 3 - Booking Ring

Panelisté – Booking Ring

Předmětem dalšího řešení byla udržitelnost hudebních akcí a budoucnost hudebních médií, streamingu a digitalizace. Věděli jste například, že někteří lidé jezdí na Glastonbury se dvěma stany a jeden používají místo toalety? Stejně jako předchozí den následovala showcase část v klubu a koncerty ve stanu. Největším tahákem byla legendární americká hiphopová skupina Dilated Peoples.

Dilated Peoples - Nouvelle Prague 2013

Dilated Peoples – Nouvelle Prague 2013

První ročník konference a festivalu Nouvelle Prague se podle mě velmi povedl a jsem ráda, že se konečně podobná akce pořádá i v České republice. Bylo rozhodně velmi přínosné potkat největší osobnosti hudebního byznysu, promluvit s nimi a načerpat nové myšlenky. Nouvelle Prague vyplnilo prázdné místo i na poli kapel – v době, kdy se všechny evropské showcase festivaly soustředí na kontinentální kapely, nám byly představeny převážně uskupení z mnohem větších dálek – Kanada, Austrálie a dalších. Už se těšíme na další ročník.

 

I would like to give special thanks to Shain Shapiro who patiently answered all my questions. 

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: Michal Rejzek, Facebook Nouvelle Prague

Zdroj fotografií: Facebook Nouvelle Prague

Jak citovat tento článek?

BÖHMOVÁ, Eliška. Nouvelle Prague – odhalení tajemství hudebního byznysu. Markething [online]. 26. prosince 2013 [cit. 2013-12-26]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/nouvelle-prague-odhaleni-tajemstvi-hudebniho-byznysu

Continue Reading

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o hudbu, sociální média, event management a PR.

More in Komunikace

To Top