Komunikace
Internete, otřes se
Taky se vám často stává, že ve sprše vymyslíte geniální podnikatelský projekt, ale díky nedostatku financí jste nuceni ho zahodit? Nezoufejte, na internetu je spousta možností, jak získat finance pro vaše nápady. Ať už chcete postavit školu pro děti v Africe, natočit film nebo financovat výrobu technické vychytávky.
Jedním z vůbec nejrozšířenějších způsobů jak na internetu získat peníze je tzv. Crowdfunding, jež by se dal do češtiny doslovně přeložit jako financování davem. Existuje mnoho webových stránek, kde máte možnost prezentovat svůj nápad, ať už je jakýkoliv, a snažit se zaujmout ostatní uživatele a motivovat je k financování právě vašeho nápadu. Je to opravdu jednoduché, stačí jen vymyslet zajímavou prezentaci a „vypustit“ ji do světa, kde pro vás bude získávat peníze. Začátek není spojen s žádnými nutnými výdaji, a tak si tento způsob sbírání prostředků může dovolit každý. Poplatky, které jsou spojeny s Crowdfundingem, budete muset zaplatit až poté, co váš projekt sesbírá nějaké finance, popřípadě dosáhne celé cílové částky, kterou si na začátku určíte.
Kde začít s Crowdfundingem
Podíváme se blíže na webovou stránku Indiegogo.com, která je v současnosti jedním z nejpoužívanějších crowdfundingových portálů na světě. Název se skládá ze zkráceniny „Independence“, tedy nezávislost a „go, go“, v češtině by pak spojení mohlo znamenat Buď nezávislý. Na rozdíl od jiných podobných portálů má Indiegogo dvě hlavní výhody. První je regionální neomezení – ať už tedy pocházíte odkudkoli, můžete váš nápad prezentovat právě zde. Druhou výhodou je možnost založit zde i charitativní projekty, což na mnohých jiných portálech nejde.
Samozřejmě nic nedostanete zadarmo, ani peníze. Pokud se rozhodnete začít s Indiegogo spolupracovat a váš projekt vytěží nějaké peníze, portál si naúčtuje poplatek ve výši 9% z vybraných prostředků, ovšem v případě, že dosáhnete na svou cílovou částku, vrátí vám 5% zpět. Pokud tedy budeme předpokládat, že bude váš projekt úspěšný, zaplatíte 4% z vybrané částky. A pokud nemáte americké občanství, zaplatíte navíc 25 dolarový poplatek.
Na Indiegogo naleznete mnoho úspěšných projektů, které mnohonásobně přesáhli cílovou částku, jedním z nich je Canary, domácí bezpečnostní systém ovládaný chytrým telefonem. Možná vám to zní trochu nudně, nicméně vynálezcům tohoto zařízení se povedlo na Indiegogo vytěžit přes 1 960 000 dolarů od 7 458 sponzorů. Tato částka zní ještě neuvěřitelněji když zjistíme, že cílová částka, kterou chtěli designéři vybrat, byla 100 000 dolarů.
Jak je vůbec možné, aby jediný projekt zaujal tolik lidí a donutil je, aby přispěli na jeho vývoj? Stejně jako u jiných reklamních materiálů, základem je unikátní a do detailů propracovaná prezentace, nejlépe ve formě videa a jasných vizuálů. Navíc je potřeba zaujmout uživatele, aby sami přispěli, a to i v případě, že váš produkt zatím není vyrobený a hledáte teprve peníze na jeho vývoj.
Jedním z nejzvláštnějších projektů je naopak žádost Jeffereyho Selfa, který si z poloviny zlomil zub a na Indiegogo žádal o peníze, aby si mohl nechat udělat nový. Díky jeho videu a velmi upřímné a vtipné žádosti se mu podařilo vybrat 3 650 dolarů.
Zdá se vám to neuvěřitelné? Indiegogo z velké části slouží právě na financování charitativních projektů, ať už má někdo zdravotní problémy nebo se snaží někomu pomoci, má možnost svůj problém sdílet na Indiegogo a většina těchto žádostí je vyslyšena. Lidé mohou posílat příspěvky již od 1 dolaru, což velmi napomáhá vysoké úspěšnosti v naplňování cílových částek projektů.
Jak je to u nás
V České republice bohužel není davové financování tolik rozšířeno, ale i u nás existuje verze této stránky. Jmenuje se Hithit a funguje na podobných principech jako Indiegogo. Nelze na ní však umístit charitativní projekty a pokud váš projekt nenaplní ve 45 dnech cílovou částku, nedostanete žádné peníze. Také částky se zde na rozdíl od zahraničních stránek udržují na podstatně nižší hladině.
Za zmínku určitě stojí úspěšný projekt Piána na ulici, kterému se povedlo od českých uživatelů vybrat přes 203 000 Kč. Cílem otce projektu bylo vybrat dostatek financí na rozmístění pián po Praze pro náhodné kolemjdoucí hráče a rozehrát tím celou Prahu. Projekt měl velký úspěch, o čemž svědčí i více jak 9 000 fanoušků na facebookovské stránce projektu.
Nezbývá nám než doufat, že se myšlenka financování davem ujme i u nás a společně se nám povede podpořit kreativní nápady, které by jinak nespatřily světlo světa.
Zdroje & čtěte více:
Zdroj náhledové fotografie: thinkstockphotos.com
Jak citovat tento článek?
ZIEGLEROVÁ, Lenka. Internete, otřes se. Markething [online]. 2. prosince 2013 [cit.2013-12-2]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/internete-otres-se