Komunikace
Oscaři: Faktor nablýskanosti 10 z 10
Oscaři 2013, losangeleské dostaveníčko hollywoodských hvězd, jsou již minulostí. Galavečer každoročně představuje nejen předávání cen Americké akademie filmového umění a věd, ale i masivní promo různých značek, obrovský souboj o přízeň diváků u televizních obrazovek a na sociálních sítích, originální reklamní spoty a v neposlední řadě také spoustu předpovědí, jak jednotlivá vyhlášení dopadnou.
Oscaři byli a stále jsou především tou nejnablýskanější show ze všech. A pokud něco oscarová show umí prodat, jsou to především hollywoodské hvězdy, které se procházejí po pověstném červeném koberci před losangeleskou Kodak Theatre. Velká většina těchto hvězd je obvykle tváří některé značky a tím, že přijede, současně prezentuje i nové kolekce šatů či bot, navržené speciálně pro příležitost slavnostního večera. Oscaři jsou tedy příležitostí pro propagaci některých produktů. Jen namátkou například herečka Angelina Jolie – Louis Vuitton; Brad Pitt – Chanel; Rachel Weisz – L’Oréal Paris; Gwyneth Paltrow – Lindex; Daniel Craig – Tom Ford; Robert Pattison a Jennifer Lawrence – Dior. Tak bychom ve výčtu tváří značek mohli pokračovat dál a dál. Letos veškeré přítomné překvapila nominovaná herečka Helen Hunt, když si na ceremoniál oblékla šaty od oděvního řetězce H&M. Reakce uživatelů na Twitteru společnosti na sebe nenechaly dlouho čekat.
Bling bling
Přestože existují i jiná předávání filmových cen, žádné z nich není pod drobnohledem právě tolik jako oscarový večer. A co se týče pompéznosti, jsou oproti Oscarům také stále pozadu. Ne náhodou se proto každoročně sestavují žebříčky hodnotící herce a herečky podle jejich garderoby na Oscarech a na internetu současně probíhají diskuze a rozbory módních odborníků, jaké šaty měla která z hvězd na sobě a od kterého módního návrháře. Neřeší se však pouze šaty a obleky hollywoodských hvězd, ale i jejich šperky, make-up, rtěnky, účes. To vše hvězdy na červeném koberci každoročně propagují. Podobně jako u Superbowlu se jedná o jedno velké vzájemné promo. Obdivovatelé luxusních šperků značek jako Bvlgari, Fabergé, Tiffany & Co. či Neil Lane si na Oscarech jistě přijdou na své.
Oscar, show pro starší publikum?
Každoroční udílení cen však neprovází jen pozitivní reakce, stále častěji se ozývají kritické hlasy. Akademici podle některých vybírají špatně, moderátoři neodvádí dostatečně kvalitní práci. Celkově se přenos Oscarů potýká s dlouhodobým poklesem sledovanosti. Tvůrci oscarového večera se proto snaží zaujmout i mladší publikum. Před dvěma lety z toho důvodu spustili producenti kampaň s názvem „You’re invited“ (Jste zváni), která měla nastartovat úspěch i na internetu a sociálních sítích. I přestože se moderátor James Franco, který tehdejší osmdesáté třetí udílení cen uváděl společně s Anne Hathaway, snažil a celý večer usilovně tweetoval, natáčel na kameru v zákulisí a vše sdílel i na dalších sociálních sítích, tento ročník Oscarů byl, co se týče oslovení mladší generace diváků, velkým propadákem. Pozdější dodatečné výzkumy naopak potvrdily posílení sledovanosti spíše u starších diváků ve věku okolo 50 let. Následující rok byl proto Franco nahrazen ostříleným komikem Billy Crystalem, který v minulosti moderoval historicky nejsledovanější ročníky udílení cen.
Nablýskanost na sociálních sítích
Letos se však tvůrci Oscarů znovu pokusili oslovit mladší publikum. Kromě internetových stránek www.oscars.org se proto lépe zaměřili i na sociální sítě. Na Facebooku, Twitteru a G+ tak měli fanoušci možnost zjistit, které hvězdy se účastnili předávání cen, či prohlédnout si fotky a videa ze zákulisí příprav celé akce od natahování již zmíněného červeného koberce až po ukázku výroby oscarových sošek. Na kanálu Youtube je pak sekce „Oscar – Road trip“, ve které dva členové produkčního týmu natáčejí své cesty k fanouškům Oscarů po USA nebo záznam krátké návštěvy sošky Oscara v NBA, kde například Kobe Bryant vtipně předvádí děkovnou řeč.
V neposlední řadě pak na mikroblogovací službě tumblr.com produkční tým Oscarů zásobuje fanoušky zábavnými gify z historie předávání cen. Celým oscarovým večerem letos provázel Seth MacFarlane, který měl být také určitým tahákem pro mladší generaci diváků. MacFarlane je tvůrcem animovaného seriálu Family Guy a také představitel plyšového medvěda ve snímku Ted. Jako své úvodní hudební číslo zvolil MacFarlane nekonvenční píseň “We saw your boobs“, ve které popisuje, v jakých filmech měli diváci šanci vidět poprsí známých hereček.
MacFarlane taktéž komunikuje s fanoušky na sociálních sítích a připravil i několik promo upoutávek na Oscary, ve kterých oznamuje svému tatínkovi, že bude uvádět Oscary, či jiné, kde si utahuje z některých slavných filmů, včetně snímku Psycho Alfreda Hitchcocka.
Věštby kolem zlatých sošek
Na internetu a sociálních sítích se dokonce objevily předpovědi, kdo by mohl letos Oscara získat. Na věštce si v tomto ohledu zahrál například analytik společnosti Microsoft, David Rotschild. Ten se zabývá analýzou dat na internetu a na svých stránkách Predictwise.com uvádí třeba předpovědi výsledků prezidentských voleb v USA, basketbalových zápasů NBA či právě zmiňovaných nominací na Oscary. Na Twitteru se zase objevily předpovědi podle sledování nálady (sentimentu) v tweetech zmiňujících nominované snímky. Některé filmy označené sázkovými kancelářemi za horké kandidáty na Oscara byly však překvapivě na sociálních sítích hodnoceny méně pozitivně než ty s nižší pravděpodobností výhry. Například nejvíce pozitivních tweetů má snímek Life Of Pi a nejméně se na Twitteru hovořilo o filmu režisérky Kathryn Bigelow Třicet minut do půlnoci. Samozřejmě nesmíme zapomínat, že hodnocení podle sentimentu má pravděpodobně pramálo společného s tím, kdo nakonec zlatou sošku získá. Nicméně je zajímavé sledovat, okolo kterých filmů je na sociálních sítích největší buzz.
O autorovi:
Michal Vokoun studuje 1. ročník oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o historii reklamy a filmu. Řídí se mottem “Through creativity to insanity”.
Zdroje:
https://plus.google.com/+Oscars/posts
https://twitter.com/SethMacFarlane
http://www.cnews.cz/expert-microsoftu-na-zaklade-velkych-dat-predpovedel-kdo-ziska-oscara
http://usatoday30.usatoday.com/money/advertising/story/2012-02-23/oscars-ads/53226800/1
relevant/2012/02/29/gIQAdL5piR_blog.html
http://www.huffingtonpost.com/2012/02/24/oscars-ads-_n_1298860.html
http://www.huffingtonpost.com/2012/02/26/oscars-2012-red-carpet_n_1302744.html
http://www.sfgate.com/movies/article/Oscar-TV-ratings-rise-but-can-t-top-Grammys-3365381.ph
http://www.justjared.com/photo-gallery/2818987/reese-witherspoon-oscars-2013-red-carpet-02/
http://www.undertheradarmag.com/uploads/article_images/111a_610x408.jpg (zdroj náhledového obrázku)
Jak citovat tento článek:
VOKOUN, Michal. Oscaři: Faktor nablýskanosti 10 z 10. Markething [online]. 6. března 2013 [cit.2013-03-06]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/oscari-faktor-nablyskanosti-10-z-10.