Connect with us

Kreativita

NFL miluje Taylor Swift. 5 příkladů reakčního marketingu.


Tajemství virálního úspěchu: rychlost a kreativita. V marketingu se často stráví měsíce přípravou strategie. Někdy však stačí jedná správná reakce a překoná všechny úspěšné kampaně. Tento fenomén se nazývá reakční marketing. Přinášíme pět příkladů značek, které ho zvládly na jedničku.

Podle agentury Wildish&Co znamená reakční marketing: „když značka reaguje na něco, co se děje ve zprávách nebo na sociálních sítích, a vytvoří poutavý obsah nebo reklamu, která zaujme pozornost lidí. Musí být tematická a reagovat na něco, co je aktuálně trendy nebo se dokonce děje v reálném čase.

NFL a jejich posedlost Taylor Swift a Travisem Kelcem

Travis je úspěšným hráčem amerického fotbalu v týmu Kansas City Chiefs. Před několika měsíci se dal dohromady s popovou hvězdou Taylor Swift, celý svět se zbláznil a najednou se nový pár stává středem pozornosti. NFL (Národní liga amerického fotbalu) se toho chytila a během první návštěvy Taylor na fotbalovém zápase zveřejnila hned několik TikToků. Zároveň do svého instagramového bia napsala: „chiefs are 2-0 as swifties” (swifties je pojmenování fanoušků Taylor).

Sociální sítě NFL, Zdroj: Lestraunda Alfred

Na X (Twitter) také aktualizovala svou titulní fotografii na fotky Taylor a během její druhé návštěvy zápasu se na ni kamery zaměřily celkem sedmnáctkrát. To vyvolalo vzrušení mezi jejími fanoušky, kteří si zápas pravděpodobně naladili v naději, že ji uvidí.
Podle webu USA Today byl poslední zápas, kterého se zúčastnila, druhým nejsledovanějším zápasem základní části. Vidělo ho 27 milionů diváků a sledovanost mezi dospívajícími dívkami se zvýšila o 53 %. Z těchto čísel je zřejmé, že NFL ví, co dělá.

Peloton aka pan Božský je naživu

V roce 2021 vyšel první díl spin-offu seriálu Sex ve městě s názvem A jak to bylo dál. Tento díl šokoval nejen diváky, ale i samotný Peloton. Manžel hlavní hrdinky Carrie Bradshawové zemřel na infarkt právě po jízdě pelotonem

Po tomto dílu se akcie společnosti propadly a Peloton musel rychle zareagovat. Během 48 hodin se jim podařilo připravit a natočit reklamu s dotyčným hercem, kde diváky ujišťují, že cyklistika je zdravá a pan Božský je stále naživu. 

Bohužel určitá obvinění Chrise Notha v médiích znamenala, že reklamu museli stáhnout téměř stejně rychle, jako ji vypustili. Přesto se jim však podařilo napravit svou reputaci. 

Oblíbené cereálie celebrit

V březnu letošního roku se stala kampaň společnosti Surreal, značky cereálií, virální. Na billboardech totiž hlásala, že celebrity jako Serena Williams nebo Dwayne Johnson milují jejich cereálie. 

Jak se jim podařilo získat tak slavná jména? Vlastně nijak. Společnost Surreal místo toho našla obyčejné lidi s totožnými jmény a zaplatila si je. 

Tato kampaň však na sebe nenechala dlouho čekat a získala si pozornost veřejnosti i právníků. Aby se Surreal vyhnul žalobě, nahradil billboardy novými verzemi, které byly vtipné a aktuální. Původní jména byla nahrazena frázemi typu „Osoba snědla tyto cereálie” nebo „Někdo, koho možná znáte, ale možná taky ne, snědl tyto cereálie”. Celá kampaň se nesla v názvu „tyto reklamy napsali naši právníci“. A my jim tleskáme.

Billboardy Surreal, zdroj: LinkedIn Surreal
Billboardy Surreal, zdroj: LinkedIn Surreal

Stanley Cup, který přežil požár

V listopadu bylo na TikToku zveřejněno video, na kterém je zachyceno poškození shořelého auta. Při natáčení se však pozornost obrací na láhev od značky Stanley. Ta totiž neuvěřitelný požár přežila. Video se okamžitě stalo virálním a reakce od značky Stanley na sebe nenechala dlouho čekat. 

Prezident společnosti nabídl Daniele, původní majitelce vozu, zaslání zboží a náhradního auta za její zkušenost. Díky této laskavosti si u fanoušků vybudoval přízeň a napomohl své značce.

Zdroj: YouTube

IKEA, král reakčního marketingu

V tomto žebříčku nelze nezmínit krále reakcí, kterým je Ikea. Ta dokázala pobavit veřejnost hned několikrát. 

V roce 2020 na tiskové konferenci Mistrovství Evropy ve fotbale Ronaldo odstranil dvě lahve Coca-Coly (oficiálního partnera Euro 2020) a vyzval fanoušky, aby pili vodu. IKEA okamžitě zareagovala a pojmenovala svoji láhev po Ronaldovi a označila ji nápisem “pouze pro vodu“. Tato reakce měla velký úspěch.

Zdroj: YouTube
Kampaně od IKEA, Zdroj: Creative Blog

V roce 2022 se zase stal virálním seriál Wednesday a IKEA se toho okamžitě chytila a použila ho ve svém vizuálu.

Kampaně od IKEA, Zdroj: Creative Blog

Jednou z nejaktuálnějších reakcí je ručník ala Balenciaga. Balenciaga představila nový design sukně, který se nápadně podobal ručníku. IKEA toho opět využila a na svých sociálních sítích zveřejnila podobnou fotografii s vlastním ručníkem.

Kampaně od IKEA, Zdroj: Creative Blog

Padnoucí reakce vydá na tisíc slov

Reakce brandu, která se povede, může mít výkonnost propracované kampaně. Nás v komunikačních agenturách a odděleních, ale i širokou veřejnost, velmi baví. Těšíme se, co přijde příště! 

Zdroje: 

https://blog.hubspot.com/marketing/taylor-swift-nfl

https://eu.usatoday.com/story/sports/nfl/2023/10/03/chiefs-jets-taylor-swift-sunday-night-football-ratings/71044088007/

https://www.wildishandco.co.uk/blog/timing-is-everything-5-brands-that-nailed-reactive-marketing?fbclid=IwAR17sOFxG9cFYVpvRxrzJFNCd7s1X22SJSI1qGYweT6L60_rD9FB1h-JZ2s

JAK CITOVAT?

NEMEŠOVÁ, Daniela. NFL miluje Taylor Swift. 5 příkladů reakčního marketingu. ROHLÍČKOVÁ Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/5-prikladu-reakcniho-marketingu

Continue Reading

Študentka druhého ročníka MKPR. Fanúšička filmov, kníh a kávy.

More in Kreativita

To Top