Markething.czMarkething

menu

zavřít

Dvacet milionů dolarů na dvacet milionů stromů. Kampaň #TeamTrees spojila YouTube komunitu.

Autor článku

3. ročník MKPR na FSV UK, momenátlně UvA.

3. listopadu 2019

Nová environmentální kampaň #TeamTrees pochází z dílny lidí, od kterých by to mnozí nečekali. Youtubeři dali hlavy, semínka, hlínu a vodu dohromady, a přišli s kampaní nemalého cíle. Vybírají přes 450 milionů korun na vysazení 20 milionů stromů. Zapojit se stihl už i Elon Musk a jedná se pravděpodobně o největší spojení YouTube komunity v historii.

Jimmy Donaldson, youtuber vystupující pod přezdívkou MrBeast, dosáhl v květnu letošního roku 20 milionů odběratelů. Způsob oslavy tohoto milníku nechal na svých fanoušcích, kteří se ve svých názorech většinou shodovali – chtěli vysázet 20 milionů stromů.

Donaldson si vzal požadavek své komunity k srdci a společně s partou dalších youtuberů a nadací Arbor Day Foundation vytvořil projekt #TeamTrees. Jedná se o crowdfundingovou kampaň s cílem vybrat 20 milionů dolarů, díky kterým bude možné zasadit 20 milionů nových stromů. Autoři chtějí prostředky vybrat do konce letošního roku a finální počet stromů vysázet do roku 2022, tedy ke 150. výročí fungování nadace

Poloviny cíle kampaně #TeamTrees se přispěvatelům podařilo dosáhnout již po prvním týdnu, před sebou má ještě 2 měsíce.

Přihodil i Treelon Musk

Na oficiálním webu kampaně je k dispozici seznam sponzorů podle počtu stromů–dolarů, kterými se rozhodli kampaň podpořit. Jednou z prvních zapojených celebrit se stal CEO společností Tesla či SpaceX Elon Musk se svým milionovým příspěvkem. Učinil tak již v prvních dnech kampaně, kdy se svým typickým humorem tweetnul “Za Stromovouse” (postava z knižní a filmové série Pán Prstenů pozn. red.) a změnil si jméno na Treelon.

https://twitter.com/MKBHD/status/1188963245719207936?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1189293699659902976&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theverge.com%2F2019%2F10%2F29%2F20939016%2Felon-musk-mrbeast-tree-donation-1-million-spacex-tesla-testifying-no-cash

Ruku k dílu připojili také výkonná ředitelka YouTube Susan Wojcicki, spoluzakladatel a CEO Twitteru Jack Dorsey nebo DJ a hudební producent Alan Walker. Žebříček nejštědřejších dárců momentálně vede Tobi Lutke, zakladatel e-commerce řešení Shopify, s náskokem jednoho stromu před Muskem.

V seznamu lidí, kteří přispěli nejvyšší částkou, se od prvních dnů kampaně předhání známá jména z YouTube, byznysu, ale také hudebního průmyslu. (31. 10. 2019)

Osvětová kampaň s inovativním řešením

V úvodu článku jsme o projektu mluvili jako jednotícím celé komunity youtuberů a jejich sledujících. To se projevuje i na obsahu, kterým se k projektu spontánně přidávají další tvůrci. Vznikají totiž videa podporující myšlenku akce s přidanou hodnotou daného youtubera. Jedním z takových je například video Marka Robera, bývalého zaměstnance NASA, popisující řešení, které by umožnilo sázení stromů pomocí dronů. Rober v něm zároveň odhaluje několik youtubových osobností, kteří svoji účast přislíbili. A to včetně druhého nejodebíranějšího tvůrce PewDiePie, který přispěl symbolických 69 420 stromů.

Jedno z nejsledovanějších videí celé kampaně pochází z kanálu The Infographics Show, ve kterém autoři pomocí grafik, jednoduše řečeno, popularizují stromy. Věnují se jejich funkcím, pozitivním dopadům na ovzduší ve městech, skleníkovému efektu či blahobytu obyvatel měst s parky. Je tedy evidentní, že myšlenkou kampaně není pouze fundraising. Autoři zároveň vyzývají své sledující k sázení stromů. Nicméně je nutno uznat, že ne všichni zde hrají na vážnou notu. Například známý parodický kanál HowToBasic přispěl s videem How To Plant A Tree.

Kritiky se projektu zatím dostává pomálu. Směřuje většinou k tomu, že kvalitně vysadit 20 milionů stromů tak, aby byly schopné přežít, není časově možné do dvou let. Nicméně autoři jsou díky zapojení velké části komunity přesvědčeni o opaku a, jak bylo zmíněno výše, nebojí se i inovativních řešení. Spolu se současným značným mediálním pokrytím tak jde o náznak, že o kampani pravděpodobně uslyšíme nejen do konce letošního roku, ale také v příštích dvou letech.

Jak citovat tento článek?

MAREK Michal. Dvacet milionů dolarů na dvacet milionů stromů. Kampaň #TeamTrees spojila Youtube komunitu. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], 2019.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/teamtrees

Použité zdroje

MrBeast na Twitteru: Reddit really wants me to plant 20 million trees.
CNN.com: YouTube star MrBeast wants to plant 20 million trees. Elon Musk, Jack Dorsey, and more are helping him do it.
Oficiálni web kampaně #TeamTrees
Marques Brownlee na Twitteru: Goes straight to the Arbor Day Foundation for planting a tree somewhere “in a forest of high need” around the globe 👍
Youtube: Planting 20,000,000 Trees, My Biggest Project Ever!
Youtube: Using Drones to Plant 20.000.000 Trees!
Youtube: Planting 20,000,000 Trees Will Actually Have This Impact
Youtube: How To Plant A Tree
Wired: Trying to Plant a Trillion Trees Won’t Solve Anything