Markething.czMarkething

menu

zavřít

Propagace produktu, za který dostanete strike dřív, než stihnete říct CBD

Autor článku

Student prvního ročníků MKPR. Brooklyn Nine-Nine Season 3 Episode 1: „New Captain“ 9:25

12. prosince 2020

Každý má v dnešní době sociální sítě, na nichž si zasévá, pěstuje a sklízí svůj obsah. To do jisté míry dělá i většina společností, nebo alespoň využívá reklamního potencionálu. Co když ale máte produkt, který většina sociálních sítí na svém poli jednoduše nechce? Tento problém má mimo jiné produkty i stále populárnější CBD, které se i přes jeho legalitu potýká s různými restrikcemi, jež omezují jeho inzerci.

Co je vůbec CBD?

CBD, zkráceně pro kanabidiol, je jednou z mnoha molekul obsažených v konopí. Společně s THC patří mezi ty nejznámější, avšak na rozdíl od THC není psychoaktivní. CBD je v České republice legální pod podmínkou, že obsah THC nepřekročí hranici 0,3 %. To znamená, že si v klidu můžete dát CBD joint/olej a poté například řídit auto nebo se účastnit závodu, jelikož ho Světová antidopingová agentura označila za legální. CBD, ať už se užívá rekreačně či ze zdravotních důvodů, se do těla dostává inhalací jointem, jako e-liquid v e-cigeretě nebo pomocí oleje, který se kape pod jazyk, případně se přidává do jídla/pití.

Plusy a mínusy

V roce 2018 vydala WHO tiskovou zprávu o CBD. Z této tiskové zprávy nebyla vyvozena žádná rizika spojena s užíváním CBD, a tak bylo kvalifikováno jako látka nezpůsobující závislost, která není ani jinak nebezpečná pro lidský organismus. Mezi přednosti CBD, doložené vědeckými studiemi, patří např. léčebné účinky u pacientů s epilepsií a schizofrenií. Dále je látka antipsychotická, protizánětlivá, působí proti nádorovým onemocněním, proti úzkostem a využívá se při léčbě drogově závislých na THC či kokainu. CBD může vyvolávat vedlejší účinky spojené s konzumací, mezi které patří průjem, sucho v puse, únava a ztráta chuti, takže je doporučeno se před pravidelným používání CBD poradit s doktorem.

CBD i pro čtyřnohé přátelé

Ano, je tomu skutečně tak. I pro své čtyřnohé přátele můžete pořídit CBD a to pro psy, kočky, a dokonce i pro koně. Nejčastěji se prodává ve formě olejů, které se přidávají do jídla či pamlsků. Existuje však i ve formě burákového másla, mastí, orálních sprejů aj. CBD může zvířatům pomoci například od překonávání bolesti, zmenšuje četnost záchvatů, snižuje pocity úzkosti, zlepšuje artritidu a snižuje bolest spojenou s pohybem, když psi zestárnou.

Problémy CBD

Je CBD v České republice legální? Ano je, pokud hranice THC nepřekročí 0,3 procenta. Je povolené na sociálních sítích?

CBD se řadí mezi zakázané látky či omezené látky. Tak zní shrnutí látek, které společnosti jako Facebook nebo Google nedovolují nebo omezují inzerovat na svých stránkách. Patří mezi ně tabák, drogy, alkohol, seznamky, kryptoměny, kosmetické procedury, redukce hmotnosti a mnoho dalších.

Situace na sociálních sítích

  • Facebook/Instagram – CBD je zařazeno na seznam nebezpečných látek, pokud se nejedná o některé kosmetické položky. Stručně řečeno to znamená, že algoritmus Facebooku automaticky nahlásí a smaže reklamu, pokud se na ní objeví obrázky, odkazy, nadpisy nebo slova spojena s CBD/konopím. Takže pokud opravdu chcete mít reklamu na Facebooku, musíte odstranit CBD/konopí ze všech nadpisů, obrázků, textu a odkazů, což znamená, že pokud webová stránka obsahuje CBD/konopí nebo cokoliv tomu podobné, nemůže reklama obsahovat odkaz na tuto stránku. Můžete mít spolupráci s influencerem, ale v jeho příspěvku nemůže být odkaz na webovou stránku. Takže jediné, co můžete mít na sociálních sítích, je firemní profil s příspěvky.

  • Google – Na PPC (pay peer click) nástroji GoogleAds panují restrikce ohledně CBD, které nepovolují jeho propagaci v žádné formě. Je pouze povoleno nastavení SEO kampaní (search engine optimization), které některé e-shopy využívají.

  • Seznam – Na PPC nástroji Sklik je možná propagace konopných mastí, konopných potravin, doplňků stravy a energy drinků pouze v případě, že hranice THC nepřekročí 0,3 %. Takže CBD květy, marihuana či semena konopí v reklamě být nesmí z důvodu, že běžný uživatel nerozpozná rozdíl mezi CBD květy a květy, které obsahují více než 0,3 % THC.

  • TikTok – Tato nová populární platforma sice reklamy s CBD nepovoluje, ale zato zde můžete nahrávat obsah s touto tématikou. Této příležitosti se chytla firma Cannabombz, která dělá bathbomby a lubrikanty s CBD. Po tom, co začali přidávat obsah na TikTok, se jejich tržby navýšily o 25 000 dolarů. Tato platforma, kterou momentálně využívá 1,1 milionů Čechů, může být jednou z příležitostí propagace CBD v ČR.

Rozhovor

Na propagaci CBD jsem se zeptal Michala Muchy, který dělá Brand & Marketing executive v Dr.Weed. Michala Muchu můžete znát z článků pro Refresher, jeho práci pak ze začátků Footshopu, Queensu, PR firmy Botticelli, projektu Addict, nebo z Rádia1, kde spolumoderuje pořad Addict.

Jaké cesty používáte na propagaci svého e-shopu/produktů z hlediska marketingu?

V první řadě sázíme na budování povědomí o našem brandu, naši značku spojujeme s relevantními lifestylovými influencery, umělci a respektovanými postavami v oblasti konopné tématiky (např. vlastní olej VladaVideos, pozn. redaktora). Tohle všechno se do velké míry odehrává na našem Instagramu, kde máme absolutně organické publikum a servírujeme jim atraktivní, námi vytvořený obsah. Zároveň ostražitě pěstujeme náš blog, kde se snažíme přinášet texty, které vycházejí ze skutečných výzkumů. Neděláme z CBD lék na všechny problémy a bolesti – k účinkům kanabidiolů se stavíme střízlivě s realistickým pohledem, což naše základna dlouhodobě oceňuje a často sdílí naše blogposty. Jednoduše se snažíme budovat seriózní komunitu, nejen online, ale i offline v naší prodejně v Holešovicích.

Prodejna v Holešovicích – Veletržní 21, 170 00 Praha 7
Prodejna v Holešovicích – Veletržní 21, 170 00 Praha 7

Plánujete/máte nastavené PR kampaně?

Zatím ne moc aktivně, kromě pár výstupů v relevantních médiích, které máme za sebou. Tím, že naším core produktem nejsou oleje ani kosmetika (ačkoli jich máme pár v nabídce a začínají se pomalu dotahovat), ale právě CBD květy, které jednoduše na první i druhý pohled vypadají jako „klasická tráva“, to ani v tradičních médiích nemáme úplně lehké.

CBD květy z obchodu DrWeed.cz
CBD květy z obchodu DrWeed.cz

V čem vidíte největší překážku ohledně CBD?

Kolem klasického, jakéhosi konopného tabu, které už do jisté míry odpadlo v oblasti olejů a kosmetiky, je největší nevýhodou CBD právě jeho vzhled v jeho nejpřirozenější podobě – květů. Náš brand je budovaný i na mimořádně vysoké kvalitě CBD květů, které ale Google a Facebook (v rámci sponzorovaných kampaní), a dokonce i mnoho influencerů jednoduše nechce vidět, protože CBD květ je vizuálně nerozlišitelný od květů s obsahem THC, které jsou pořád hodně stigmatizované. Jako jedni z mála na trhu investujeme nemalé prostředky do vlastních laboratorních testů, kontrolujeme povolenou hranici THC zákonem (do 0,3 %), snažíme se edukovat. Na největších webových sítích nám všechny naše kampaně do pár minut či hodin zruší a přihodí k tomu strike.

Stala se vám někdy nějaká nepříjemnost?

Zatím ne. Aktivně spolupracujeme s právnickou kanceláří, která se specializuje na konopný byznys, a ačkoliv si zákoník často protiřečí (jeden bod povoluje něco, co hned ten další zakazuje, atp.), snažíme se všechno dělat co nejvíce legitimně. Nepříjemnosti v tomto odvětví se dějí spíše s dodavateli, často zahraničními, kteří nedodržují termíny či deklarované hodnoty. A ještě nám ze začátku párkrát smazali Instagramový účet, ale nakonec jsme to vykomunikovali s Instagramem k naší spokojenosti.

Máte plán na případnou krizovou komunikaci?

Opět – zatím žádná krize ještě nebyla. Máme i minimum stížností na náš produkt. Jde skutečně o ojedinělé případy v tisícovkách objednávek, které jsme doposud rozeslali nebo předali v obchodě. A kdyby na krizovou komunikaci došlo, prioritu u nás má transparentní cesta. Přiznat problém či chybu, být čestní, snažit se pochopit zákazníka a navrhnout co nejlepší řešení.

USA

Jiná situace panuje v USA. Někde je povoleno konopí pro rekreační užití (15 státu), jindy pouze pro lékařské účely. V některých státech je pak povoleno pouze CBD a v některých jsou tyto látky zakázány úplně.

Přehled o legálnosti konopí v USA
Přehled o legálnosti konopí v USA

Tato situace dává možnost mnoha společnostem, aby čelily těmto restrikcím i skrze kampaně, které se snaží zbourat sociální dogma ohledně konopí. Mezi ty nejznámější patří kampaně od společnosti MedMen.

Kampaň od společnosti MedMen, snaha se změnit pohled na uživatele konopí
Kampaň od společnosti MedMen, snaha změnit pohled na uživatele konopí
Společnost Medmen – The New Normal
Seriál Southpark, kteří si dělají legraci z této reklamy a situace v USA a vystupují se svojí parodií – Do you have Tegridy?
Kampaň od společnosti Charlotte´s web

Nadějná budoucnost

CBD je prospěšná látka, která kvůli svému vzhledu a původu čelí mnoha restrikcím. Postupem času se CBD pravděpodobně stane běžnou součástí našeho života a stigma kolem spojování s THC pomine. CBD bude inzerováno s rozumnými, nebo s žádnými omezeními. Pokud ho samozřejmě v blízké budoucnosti Evropská unie neomezí tak, že zmizí z našeho trhu úplně.

Jak citovat tento článek:

Trpkoš Jan. Propagace produktu, za který dostane strike dřív, než stihnete říct CBD. Štěpán Sukdol, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2020-11-21].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/propagace-produktu-za-ktery-dostane-strike-driv-nez-stihnete-rict-cbd

Zdroje:

https://www.theextract.co.uk/cbd-oil-dosage-guide/

https://www.forbes.com/sites/emilyearlenbaugh/2020/07/01/cbd-for-dogs-new-research-backs-canine-cannabis-use-for-osteoarthritis/?sh=1486944540ac

https://liftintent.com/blog/how-to-advertise-cbd-on-facebook-and-instagram/

https://forbes.cz/konopi-ktere-vas-neotupi-trh-s-cbd-sice-roste-ale-budoucnost-je-kvuli-hrozicimu-zakazu-nejista/

https://www.digitalauthority.me/resources/cbd-marketing/

https://cannaplanners.com/can-you-advertise-hemp-and-cbd-on-facebook/?fbclid=IwAR0KoWa8AGYJWLCWiQFMrEzGrrRdPLdWk_3EyuOVqYCbShNeYkrD4GH0Utk

https://www.forbes.com/sites/lindseybartlett/2020/09/22/tiktok-is-a-valuable-tool-for-cbd-companies-heres-why/?sh=bd8a00354092&fbclid=IwAR2pg3RG1K0L9aGBqbPqt74y8CXG-A3TU8WEiwks-D8rdnoXduYJttnUMAw

Zdroje obrázků

Úvodní obrázek: https://www.instagram.com/p/CFXjod1Ir1a/

https://knowyourmeme.com/memes/well-yes-but-actually-no

https://www.instagram.com/p/CHbDVylpWEP/

https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x470b952b38a36a9b%3A0x7069b898e1a7f10d!3m1!7e115!4shttps%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNuDSiYp6LILh-IaY-95fc7NobV7ItPdC5h7J9r%3Dw426-h240-k-no!5sdr%20weed%20-%20Hledat%20Googlem!15sCgIgAQ&imagekey=!1e10!2sAF1QipMxCSbQJ7ipUWwJK8Zs3IkMNUrQ8c509PJIweXH&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjYn8Sgz4ntAhVB4eAKHTjmAZIQoiowDXoECBoQAw

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis_by_U.S._jurisdiction

Přečtěte si také