Konference
Internet jako selhávající řešení a mnoho dalších. Czech Internet Forum 2015
Před zraky českých velikánů se v Národním domě na Vinohradech uskutečnil jubilejní desátý ročník Czech Internet Fóra. Obsahově nabitá konference běžela ve třech sálech zároveň a nabídla celou řadu zajímavých řečníků, která se dotkla ještě zajímavějších témat. Koho jsme stihli my a jaké zásadní informace by vás neměly minout?
Jedno z hlavních lákadel dne, kontroverzní spisovatel Andrew Keen, se v úvodu prohlásil za Švejka moderní doby, jakožto muž, který žije v Sillicon Valley a živí se tím, že kritizuje Sillicon Valley. Ve svém monologu přirovnal internet ke komunismu, jako dalšímu velkému nápadu, který selhává ve splnění svých slibů, především slibu demokratizace lidské činnosti ve všech ohledech. Místo toho podle něj internet nastolil ekonomickou soutěž, kde vítěz bere vše, místo vytváření pracovních míst zavinil krachy společností s nesrovnatelně větším počtem zaměstnanců a v neposlední řadě jej vinil z globálního úpadku kultury a vzestupu narcisismu, který ve finále pouze zásobuje internetové giganty našimi osobními informacemi.
Zažité představy narušoval i Kryštof Šafer ve své prezentaci o budoucnosti televize. Ano, vzestupný trend video-on-demand je jistou záležitostí (sledování premiér seriálů v TV kleslo v USA za 6 let o více jak třetinu), ale o osud televize se prý bát nemáme. Televize totiž zůstává v řadě domácností nejlevnějším způsobem společné zábavy (hned po konverzaci) a pak také vsází na obyčejnou lidskou lenost. Šafer také upozornil na to, že pomyslná svoboda výběru na streamovacích službách není stoprocentní, jelikož žádná ze společností, ať už Netflix, Amazon nebo někdo jiný, nemá všechny filmy, které si chceme přehrát.
Podle Kryštofa Šafera z Bullfimu televizi jako médiu zánik nehrozí, protože jako lidé jsme líní si sami vymyslet, na co budeme koukat.#CIF15
— Markething.cz (@Markethingcz) October 21, 2015
Spoluzakladatel dnes už polozapomenutého serveru libimseti.cz, Oldřich Neuberger, definoval základní rysy online seznamovacího byznysu. Navzdory nekompromisnímu růstu této kategorie se však v praxi stále střetává s téměř padesátiprocentním podílem uživatelů, kteří tají, že jejich vztah vznikl na online seznamce. Zlepšení je ale snad na dohled, stejně tak jako speed-dating z pohodlí domova díky virtuální realitě.
Poznatky ze spojení digitální komunikace v dopravní sféře přihodili Tomáš Gregořica ze ŠKODA AUTO a Jarda Vavřina z Harley Davidson. Pochopitelně došlo na „dieselgate“. Svůj VIN kód si na speciálních webových stránkách Škody, připravených v rámci krizové komunikace, zkontrolovalo již na 50 000 zákazníků. Digitalizace společnosti se překvapivě dotkla i majitelů Harley Davidson. Motorkáři si prý už na pravidelných srazech neříkají, kde jezdili, ale nasdílí si to na Facebooku. Na srazech je teď prý víc času na důležitější témata, jako jsou motorky a ženy.
O redesignu digitální komunikace týdeníku Respekt hovořil Michal Ischia. Zjednodušení designu, umístění a výraznosti reklamy, byly jen některé faktory stojící za impozantním růstem počtu digitálních předplatitelů tohoto plátku. Po redesignu došlo i na rebranding, konkrétně na možná nejzásadnější případ z našeho prostředí za posledních pár let – tedy drogerii Teta. David Vejtruba vyprávěl o událostech, které následovaly po převzetí řetězce Schlecker (který ještě v roce 2012 používal vytáčené internetové připojení), které obnášelo komplexní přeměnu samotných prodejen a komunikace společnosti.
Rebranding drogerie Teta: "Nejdříve jsme museli dát do pořádku prodejny, potom vytvořit komunikaci a až potom jsme mohli na Facebook."#CIF15
— Markething.cz (@Markethingcz) October 21, 2015
Inspirativní chvíli si pro sebe ukradl Juraj Vaculík, zakladatel úspěšné agentury MADE BY VACULÍK, který se zápalem vyprávěl o svém novém projektu AeroMobile a vyzdvihl při tom důležitost spojení značky s uznávanými profesionály v zájmu budování kredibility. Nad nepředvídatelnou generací Z se zamýšlel mediální matador Martin Ondráček. Podle jeho sledování jsou lajky a sdílení nezpochybnitelnou hodnotou pro tuto skupinu. Tak tedy lajkujte a sdílejte!
Martin Ondráček z Mafry: "Youtube je bezkonkurenční prostor pro testování obsahu." #CIF15 Zkusme tedy něco jiného než koťata.
— Markething.cz (@Markethingcz) October 21, 2015
Závěr patřil DVTV, tedy Daniele Drtinové a Martinu Veselovskému. Jejich projekt běží už půl roku a po bezprecedentním crowdfundingovém úspěchu rozšiřují tým o Filipa Horkého. Za vlastní cíl do budoucnosti poté nekompromisně označili vidinu soběstačné existence. Inu, kdo by nechtěl tvořit kvalitní obsah pro obecenstvo, které kvalitní obsah vyžaduje a platí za něj.
Jak citovat tento článek?
ROMAŇÁK, Adam. Internet jako selhávající řešení a mnoho dalších. Czech Internet Forum 2015. Jakub KOPÁČEK, editor. In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/internet-jako-selhavajici-reseni-a-mnoho-dalsich-czech-internet-forum-2015