Marketing
Going viral: Případ žirafího chleba
Není tomu dlouho, co se po Facebookových zdech jako hurikán prohnala fotka úžasné odpovědi z oddělení služeb zákazníkům britského řetězce supermarketů Sainsbury’s na dopis malé holčičky, jež položila dětsky prostý dotaz, proč se tiger bread nejmenuje giraffe bread. Pár dní po tomto virálním boomu se řetězci dostalo astronomické pozitivní publicity v médiích i na sociálních sítích, autor odpovědi se stal mediální hvězdou a chléb se nově jmenuje giraffe bread. Jak k tomu všemu došlo?
Brilantní nápad
Psal se květen loňského roku a tehdy 3,5letá holčička Lily Robinson si během nákupu se svou maminkou položila zcela logickou otázku – proč se chléb, jehož povrch vypadá jako tělo žirafy, jmenuje tiger bread? Mladá slečna se tedy rozhodla za pomoci svých rodičů napsat dopis na oddělení služeb zákazníkům supermarketu Sainsbury’s, do nějž tuto otázku zformulovala.
14. června přišla Robinsonům odpověď, která jim (a později tisícům dalších) vyrazila dech. Customer Manager Chris King v ní malé Lily napsal, že její nápad považuje za brilantní a že je to vlastně zcela logické. K odpovědi také přiložil dárkový poukaz v hodnotě 3 Liber. A mimo jiné se po vzoru Lily podepsal „Chris King (age 27 & 1/3)“. Vřele doporučuji si odpověď přečíst celou.
Den po obdržení této odpovědi uveřejnila maminka Lily fotku dopisu na svém blogu. Trvalo to však dalších 7 měsíců, než si fotka 18. ledna našla cestu na Facebook. Spontánním šířením se jí dostalo více než 150.000 ‚lajků‘, téměř 50.000 sdílení a tisíců komentářů. Tweeteři tweetovali jako diví, blogeři žhavili klávesnice a zákaznické centrum Sainsbury’s nestíhalo zvedat telefony. Google po zadání hesla ‚sainsbury’s customer service letter‘ hlásí 527.000 nálezů. Na Facebooku byla založena stránka Campaign to change Tiger Bread to Giraffe Bread at Sainsbury’s, Chris King se dočkal své fan page a na Wikipedii se u hesla Tiger bread objevila kapitola Giraffe bread. A dokonce svět spatřila dost možná i první žirafa z chleba:
Chris, will you marry me?
Toho si samořejmě nemohla nevšimnout britská média a informace se opakovaně dostala na titulky médií jako The Huffington Post, The Sun nebo BBC. Reportérka SkyLiving Channel Chrise Kinga dokonce v nadsázce (?) požádala o ruku. A jako pohádkový závěr 31. ledna Sainsbury’s vydal tiskovou zprávu, v níž média informoval o tom, že ve svých prodejnách plošně přejmenuje Tiger bread na Giraffe bread.
Předpokládám, že nejsem sám, kdo si pokládá otázku, kdy se tohoto bonbónku ujalo PR oddělení Sainsbury’s, nakolik vše bylo spontánní a nakolik vykonstruované. Zdali dokonce už prvotní dopis není podvrh či jestli odpověď psal skutečně Chris nebo nějaký chytrý píárista. Nejlepší však bude alespoň jednou věřit v to, že sama dobrosrdečnost jednoho zaměstnance vůči malé holčičce si získala palce lidí po celém světě a zcela spontánně přinesla řetězci obrovskou pozitivní publicitu v hodnotě milionů liber.
Zdroj náhledové fotografie: j-sainsbury.co.uk
Jak citovat tento článek?
PAVLŮ, Ondřej. Going viral: Případ žirafího chleba. Markething.cz [online]. [cit. 2012-02-16]. Dostupné z: http://www.markething.cz/going-viral-pripad-zirafiho-chleba