Connect with us

Komunikace

Znovuzrození strany Smer-SD. Jak vypadala letošní kampaň?

Po tragické smrti Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové začala podpora Smeru-SD klesat. Společnost zorganizovala masové protesty a vznikl silný tlak na změnu. Volby po těchto událostech skončily pro Smer-SD porážkou a mnoho členů stranu dokonce opustilo. Jak se straně podařilo změnit narativ a z upadající strany se opět stát vítěznou?

Projděte si s námi pět faktorů, které ovlivňovaly kampaň 2023 a vlastně i celý vývoj strany od roku 2018.

SÍLA SPRÁVNÉ PR KAMPANĚ

Stop chaosu

Jedním z významných důvodů pro návrat Smeru-SD byly nepochybně silné antipatie slovenské společnosti k předchozí vládě, která musela čelit náročným situacím jako pandemie Covid-19 a konflikt mezi Ukrajinou a Ruskem. Postupně ztrácela podporu, což Smer-SD využili ve svůj prospěch. V mnoha svých projevech zdůrazňovali stabilitu, kterou mohou poskytnout a kterou předchozí vláda postrádala. Současně varovali před “novým chaosem”, který by podle nich měl být způsoben nástupem Progresivního Slovenska (PS), a upozorňovali na “riziko experimentování”, když naráželi na malé zkušenosti PS.

Zdroj: Facebook strany Smer-SD
Billboard strany Smer-SD, Pravda, Ivan Majerský

Za Slovensko a Rusko!

Chcete-li uspět jako politik, musíte naslouchat svým voličům a jednat v jejich zájmu. Výsledky průzkumů, který provedli výzkumníci z MNFORCE, Seesame a SAV je více než zřejmé, že velká část slovenských občanů se přiklání sympatiemi k Rusku a jeho vítězství na Ukrajinou. Tento postoj podpořili i politici Smeru-SD.

Graf – Denník N/Daniel Kerekes, zdroj dát – Ako sa máte, Slovensko?, Júl 2022, MNFORCE, Seesame, SÚ SAV a ÚVSK SAV, 18.7. – 22.7.2022., n = 1 000

Ve své komunikaci také zdůrazňovali slovenský národní charakter a vlastenectví (“Sme Slováci” nebo “Slovensko si nedáme”).

Zdroj: Facebook strany Smer-SD
Zdroj: Telegram Ľuboša Blahu

Ty a ty a ty, vy všichni jste nepřátelé!

Zdroj: Facebook strany Smer-SD

Volební taktika strany Smer-SD v těchto volbách byla převážně negativní. Ve svých sděleních často útočili na prezidentku Zuzanu Čaputovou nebo jiné své politické protivníky. Zpochybňovali média, kterým odmítali odpovídat na otázky, nebo využívali emoce strachu. Tuto komunikační strategii posílila postava poslance Ľuboše Blahy, který tento narativ na svých sociálních sítích i v reálu podpořil.

Ľuboš Blaha

Blaha je poslancem Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) a místopředsedou strany Smer-SD. Je známý svými příspěvky na sociálních sítích a silnou kritickou komunikací. Stejně jako celá strana Smer-SD, používá ve své komunikaci emoce jako strach nebo panika. Vytváří si společné nepřátele Slovenska, tedy slovenskou prezidentku Zuzanu Čaputovou, migranty nebo i LGBT+ komunitu. Před rokem mu však byl zrušen účet na Facebooku (Meta), protože porušil pravidla. Jeho stránka měla přes 174 tisíc sledujících. Nyní se přesunul na Telegram, kde má v současnosti necelých 39 tisíc odběratelů.

Zdroj: Telegram Ľuboša Blahu

Jasná cílová skupina a funkční taktika.

Smer-SD využívá široké spektrum sociálních sítí jako kanálů komunikace s voliči. Strana má oficiální profil na Facebooku (Meta), Telegramu, ale také TikToku, Instagramu a Youtube. Své voliče pravidelně oslovuje častými příspěvky, v nichž komentuje aktuální situaci a události na Slovensku. Vědí, kdo jsou jejich voliči, a tomu přizpůsobují svoji komunikaci.

Komunikace na jedničku

Všechny tyto faktory dohromady jasně ukazují, že politická strana Smer-SD, respektive její marketéři a píaristé, není v oblasti politického marketingu a public relations (PR) žádným nováčkem. I přes obří skandály, které její minulost provázely, se jí podařilo znovu získat důvěru voličů. Představené faktory kampaně a komunikační strategie strany nejsou samozřejmě jediné, díky kterým strana znovu sestavuje vládu. Jsou ale výpovědí i posledních několika měsících.

Článek bude mít pokračování o začátku strany Smer-SD a její komunikační “historii”.

Zdroje:

https://www.facebook.com/smersd

https://t.me/s/LubosBlahaSmer

JAK CITOVAT?

NEMEŠOVÁ, Daniela. Znovuzrození strany Smer-SD. Jak vypadala letošní kampaň? ROHLÍČKOVÁ Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/znovuzrozeni-strany-smer-sd

Continue Reading

Študentka druhého ročníka MKPR. Fanúšička filmov, kníh a kávy.

More in Komunikace

To Top