Connect with us

Komunikace

Zlobí vaše dítě? Pošlete ho do práce!

Zlobí vaše dítě? Potřebujete vylepšit rodinný rozpočet? Vyberte mu jednu z mnoha pracovních příležitostí v databázi na serveru www.praceprodeti.cz.Máte strach o svoje dítko? Nemusíte. S touto netradiční osvětovou kampaní přišla nezisková organizace NaZemi, která se snaží upozornit na problém dětské práce v rozvojových zemích. Zároveň se snaží vyvolat v české společnosti diskuzi o tom, za jakých podmínek a zda je dětská práce vůbec přijatelná.

 

Smutná realita v rozvojových zemích

Otrocká práce, zlé zacházení, stovky kilometrů od rodiny, psychický tlak, dlouhé hodiny strávené těžkou fyzickou prací, minimální mzda, taková je realita pro mnoho milionů dětí z rozvojových zemí. Podle neziskové organizace NaZemi denně pracuje zhruba 215 milionů dětí, z nichž je nejméně polovina mladší 12 let. Až 115 milionů dětí vykonává nebezpečnou práci. Nejvíce jich pracuje v Africe, v latinské Americe, v jižní a jihovýchodní Asii. Dvě třetiny pracují v zemědělství, výjimkou však není ani práce v těžkém průmyslu či textilních továrnách. Právě v nich jsou zneužívány dívky ve věku 11- 14 let, kterým je za tři roky tvrdé práce přislíbena odměna, kterou pak mohou věnovat na věno. Ještě stále máte chuť koupit si jeansy od značky Levi´s?

Chce vaše dítě nové hračky? Pošlete ho do práce!

Na problém dětské práce ve světě a podnícení debaty o této problematice v české společnosti se rozhodla upozornit nezisková organizace NaZemi netradiční osvětovou kampaní s názvem “Práce pro děti”. Kampaň samotná vznikla za partnerské podpory agentury Saatchi&Saatchi.

„Původně jsme plánovali kampaň, která by měla formu videospotu, avšak tato forma kampaně zvýší povědomí veřejnosti o dané problematice jen nárazově. Z dlouhodobého hlediska je neefektivní. Naším cílem však bylo rozpoutat živou diskuzi. Otevřít otázky, za jakých podmínek a zda je vůbec dětská práce pro českou veřejnost přijatelná. Zároveň také, zda lze aktivně přispět k omezování dětské práce ve světě. Proto jsme zvolili několikafázovou kampaň,“ uvedla pro Markething.cz tisková mluvčí neziskové organizace Gabriela Štěpánková.

Jak tedy kampaň Práce pro děti vlastně začala?

Na začátku ledna 2012 byly ve dvanácti českých městech v blízkosti dětských hřišť, školek a škol umístěny fiktivní letáčky, které propagovaly webové stránky http://www.praceprodeti.cz/.

Na těchto stránkách si poté rodiče mohli vybrat konkrétní práci pro své děti. Po otevření webu se jim zobrazil hlavní vizuál kampaně, databáze však nefungovala. Ohlasy na letáčky, diskuze pod články v médiích a online serverech odhalily, že Češi vnímají dětskou práci veskrze pozitivně. České maminky ocenily, že se jejich děti naučí znát hodnotu peněz a také si přivydělají ke svému kapesnému. Rodiče však měli na mysli vždy lehkou práci, kterou by jejich děti vykonávaly po škole. Zároveň se shodovali na věku od 13 do 15 let. S krutou realitou dětské práce v rozvojových zemích to nemůžeme za žádnou cenu srovnávat.

Až v další fázi kampaně bylo skrz webové stránky www.praceprodeti.cz odhaleno, že za celou kampaní stojí nezisková organizace NaZemi. „Šlo nám zejména o to, aby se lidé zamysleli nad problematikou dětské práce. Na první pohled se jim může zdát vzdálená, avšak když zjistí, že by se mohla týkat jejich vlastních dětí, přirozeně to vzbudí jejich zájem,“ popisuje Gabriela Štěpánková. Od tohoto období probíhala také inzerce v tištěných médiích, která se zaměřují zejména na ženy (Ona Dnes, Marianne, Květy aj.). Nedílnou součástí kampaně byl také rozhlasový spot na Rádiu 1.

Jedním z hlavních cílů kampaně bylo mimo jiné vybídnout veřejnost, aby více zjišťovala, co kupuje v obchodech. Velice často totiž děti z rozvojových zemí vyrábí zboží, které denně nakupujeme. Ke stejnému postoji organizace vyzývá i firmy, které zboží z těchto zemí kupují.

V současné době chystá nezisková organizace NaZemi videospot, který ve stručnosti shrne průběh celé kampaně. Zároveň také oslovuje firmy, které vyrábí outdoorové oblečení, zda znají pracovní podmínky ve svých dodavatelských řetězcích.

 

Více takových kampaní, prosím

Po opravdu dlouhé době se v České republice zrodila skvělá nezisková kampaň, která splňuje prakticky veškeré parametry sociálních reklam a kampaní. Vylepení letáčků vybízejících k možnosti práce pro děti zajistilo prvotní buzz a tím tak kampaň nezůstala bez povšimnutí. Tématu se okamžitě chytila nejen přední česká média, ale i veřejnost. Ta v internetových fórech živě diskutovala o pozitivech dětské práce v České republice, objevily se však také pochybnosti, zda je vůbec správné, aby malé děti pracovaly.  Tady více než kde jinde platí – společnost probudí z letargie to, co se jí samotné přímo týká.

Pocit nejistoty, zda se jedná o skutečnou nabídku práce pro děti, způsobil, že se lidé snažili aktivně „přijít celé věci na kloub“. Kampaň tak vlastně uvízla v povědomí české veřejnosti ještě předtím, než oficiálně odstartovala. Samotné odhalení je pak třešničkou na dortu. Díky skvělému zacílení, promyšlené propojenosti všech komunikačních kanálů a atraktivnímu provedení můžeme zařadit kampaň neziskové organizace NaZemi mezi skutečně povedené. Více takových, prosím…

Speciální poděkování patří tiskové mluvčí neziskové organizace NaZemi Gabriele Štěpánkové, která poskytla Markethingu veškeré potřebné informace.

Zdroje:

http://www.nazemi.cz/co-delame/prace-pro-deti/o-kampani

http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/materialy-ke-stazeni/?tags[]=3

 

Zdroje: fotografie

www.nazemi.cz

Zdroje: cover fotografie

www.nazemi.cz

 

Jak citovat tento článek?

POLÁČKOVÁ, Eliška. Zlobí vaše dítě? Pošlete ho do práce! Markething [online]. [cit. 2012-04-13]. Dostupné z: http://www.markething.cz/zlobi-vase-dite-poslete-ho-do-prace

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR,v současnosti studentka Žurnalistiky taktéž na FSV UK. Zajímá se zejména o nekomerční marketing a art marketing.

More in Komunikace

To Top