Komunikace
YouTube mění pravidla hry a tvůrci se bouří
Během posledních měsíců došlo na YouTube k demonetizaci tisíců videí, a tudíž k rapidnímu snížení příjmů tvůrců obsahu. Ti své rozhořčení dávají velice hlasitě najevo, protože se rozhodně nejedná o první překážku, kterou jim YouTube nastražil. Jak uklidnit rozezlené youtubery, kteří postupně ztrácejí kontrolu nad zpeněžením svých videí?
Zpeněžení obsahu si může zapnout každý kanál, který přesáhl hranici 10 000 veřejných zhlédnutí, a to pomocí služby AdSense, která zprostředkuje přehrávání reklam u videí. Samotný tvůrce ale rozhodně není jediný, kdo vydělává. Dává totiž souhlas s převáděním části zisku z reklam právě společnosti YouTube. Zde se uplatňuje velice jednoduchá matematika řídící se pravidlem 45/55 – 45 % zisku z reklam si nechává Youtube, tvůrce obsahu pak získá zbylých 55 %. V momentě, kdy kanál vydělává, může ale dojít k něčemu, co je pro mnohé youtubery úplnou novinkou, a to k demonetizaci jejich videí. Nedostanou ani halíř, jelikož jejich obsah není tzv. „advertiser-friendly“. Co ale tento poměrně vágní termín může znamenat v praxi?
Trocha historie
Vše odstartovalo se dvěma zdánlivě nesouvisejícími událostmi. Tou první byl moment, kdy vyšlo najevo, že extrémistické skupiny jako je Hizballáh, využívaly YouTube k propagaci terorismu a díky možnosti zpeněžení obsahu byla jejich činnost ještě financována z kapes inzerentů.
Druhý incident má na svědomí Felix Kjellberg, známý spíše pod pseudonymem PewDiePie, který je v současnosti vlastníkem kanálu s největším počtem odběratelů. PewDiePie je známý tím, že si poměrně často zahrává s černým humorem a satirou, ale v jednom ze svých videí to evidentně přehnal. Nahrál totiž na svůj kanál snímek, ve kterém zaplatil dvěma mužům z rozvojové země, kteří neoplývali znalostí angličtiny, aby drželi nápis říkající „Death to all Jews“ (smrt všem Židům). Toto video navíc spatřilo světlo světa ještě v době, kdy PewDiePie úzce spolupracoval se společností Disney’s Maker Studios, a skandál byl na spadnutí.
Výsledkem těchto dvou incidentů byla kauza, kterou Forbes nazval vystihujícím pojmem Adpokalypsa. Inzerenti byli natolik zděšeni faktem, že jejich reklamy jsou zobrazovány u videí s takto kontroverzním obsahem, že začali hromadně odstupovat od svých smluv s Googlem, kterému YouTube od roku 2006 patří. Přidalo se přes 250 světových značek včetně takových gigantů, jako je McDonald’s, L’Oreál, Volkswagen, O2 nebo Tesco. Google se okamžitě omluvil, přijal veškerou zodpovědnost a přislíbil řešení vzniklé situace.
Nová pravidla
Slibovaným řešením byl nový algoritmus, který má za úkol každé nahrané video podrobit kontrole a zjistit, zda je vhodné pro inzerenty. Algoritmus měl původně kontrolovat pouze obsah spojený s terorismem a rasovou nesnášenlivostí, ale s novými pravidly si YouTube vyhranil právo demonetizovat jakýkoliv videoobsah, který je kontroverzní či citlivý k určitým tématům nebo událostem. Do této skupiny nežádoucích témat patří mimo jiné politické konflikty, přírodní katastrofy, tragédie či válečné scény. Videa také nesmějí obsahovat nevhodné vyjadřování, především vulgarismy. Kvůli tomu se najednou youtuberům, kteří roky vydělávali díky inzerci před svými videi, zmenšil příjem v některých případech až o 80 %. A to nejen z důvodu, že by nahrávali obsah, který je opravdu nevhodný a kontroverzní, ale také proto, že algoritmus jednoduše udělá chybu. A tak jsou nyní na denním pořádku případy, kdy je video označeno jako nevhodné k inzerci, přestože neporušuje žádné z pravidel. V tomto případě tvůrce obsahu žádá o přezkoumání, a ačkoliv se často prokáže, že algoritmus opravdu pochybil a zpeněžení se tedy obnoví, ztracené peníze již postihnutý nikdy neuvidí.
Ani charita si reklamu nezaslouží
Zatím největší rozruch vyvolalo zamítnutí zpeněžení videa Caseyho Neistata nazvané LET’S HELP THE VICTIMS OF THE LAS VEGAS ATTACK. Casey prostřednictvím YouTube reagoval na masakr, kdy na začátku října útočník v Las Vegas zastřelil 58 lidí. Ve svém videu vyzývá k finanční podpoře obětí útoku a oznamuje, že na pomoc věnuje i veškerý zisk z reklam daného videa. To má na YouTube téměř milion a půl zhlédnutí a zřejmě si každý dokáže představit, že takový počet zhlédnutí znamená také velkou sumu peněz. Ta se ale k obětem z Las Vegas nikdy nedostane. Video zpracovává téma tragédie, a je tedy hodnoceno jako nevhodné pro inzerenty. I bez peněz z reklam se ale Caseymu podařilo přes web GoFundMe.com vybrat částku, která nyní přesahuje 300 000 dolarů.
Jakmile na svém Twitteru Casey Neistat oznámil, že jeho video bylo demonetizováno, spustila se vlna odporu a nátlaku na YouTube, aby označení nevhodného obsahu stáhli a obnovili tak jeho zpeněžení. K ničemu takovému ale nedošlo.
Používá se dvojí metr?
Ke kritice nového postupu se přidal i další světoznámý youtuber Philip DeFranco, který si všiml jedné zajímavé věci. Casey nebyl jediný, kdo nahrál video o masové střelbě, která se v Las Vegas odehrála. Srdceryvnou reakci ze své noční show uveřejnil na svůj kanál i moderátor Jimmy Kimmel, ale jeho slova o tragédii inzerentům zřejmě nevadila.
Podle vyjádření YouTube existuje malá skupina kanálů, která má povoleno uzavírat smlouvy s inzerenty samotnými. To v praxi znamená, že nepoužívají AdSense od Googlu jako všichni ostatní, a tudíž se nemusí řídit pravidly, která jsou jinak závazná pro všechny tvůrce. YouTube si zřejmě myslel, že situaci svým vysvětlením uklidní, což se ale nepovedlo. Tvůrce ještě více rozhořčil fakt, že některé kanály mají jisté výhody, o kterých do nynějška neměl nikdo ani tušení, a proto YouTube vyčítají nedostatečnou komunikaci. Zároveň mají pocit, že je dostatečně nepodporuje a neustále jim podráží nohy. Odebrání možnosti zpeněžit video rozhodně není první incident, který komunitu pobouřil. Můžeme zmínit stránku Trendů, kde se neustále objevují videa jistých kanálů, ačkoliv jsou jiná často oblíbenější. Nebo absence přehledu nových videí od sledovaných kanálů na hlavní straně. Všechny tyto úpravy mají negativní dopad na sledovanost videí, a tudíž i na spokojenost jejich tvůrců.
Zlepšení je v nedohlednu
Ke konci října vydal YouTube prohlášení, že díky neustálé snaze vylepšovat kontroly videí by mělo dojít až k 30% poklesu v počtu chybných označení demonetizace. Bohužel se nám ale nepovedlo zaregistrovat nějaké výraznější změny či dokonce uklidnění situace. Naopak, minulý týden internetem opět otřásla kontroverze týkající se chyby při kontrole monetizace.
Když Apple vypustil na trh svůj iPhone X, k jeho propagaci zvolil právě youtubery.
I sponzorovaná unboxing videa ale byla bezdůvodně označena jako nevhodná pro inzerenty, a to během několika sekund od jejich zveřejnění.
Vlna kritiky, která se dennodenně snáší na YouTube, snad bude dostatečným hnacím motorem k tomu, aby se s nastalou situací co nejdříve, a hlavně co nejefektivněji, vypořádali.
Na závěr stačí dodat, že i video s názvem DEMONETIZED DEMONETIZED DEMONETIZED, kde na tento problém reaguje právě Casey Neistat, bylo také demonetizováno.
Jak citovat tento článek?
KAŇKOVÁ Jaroslava. Youtube mění pravidla hry a tvůrci se bouří. Filip KLOUDA, editor. In: Markething [online], 2017 [cit. 2017-11-17]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/youtube-meni-pravidla-hry
Použité zdroje
https://www.alexa.com/siteinfo/youtube.com
https://support.google.com/youtube/answer/6162278
MOSTROUS, Alexi. Global brands shun Google. Hundreds of companies suspend advertising in a row over extremist content. The Times. 21.3.2017
http://www.investopedia.com/articles/personal-finance/032615/how-youtube-ad-revenue-works.asp
https://www.polygon.com/2017/10/10/16453306/youtube-monetization-ads-casey-neistat-philip-defranco
https://productforums.google.com/forum/#!topic/youtube/Yqzk7Ac7wT0
Zdroje obrázků
Náhledový obrázek – Screenshot z videa DEMONETIZED DEMONETIZED DEMONETIZED (3:35)
Screenshot z YouTube (0:56)
Screenshot z Twitteru
Screenshot z Twitteru