Connect with us

Komunikace

Wearables. Mělo by si Silicon Valley popovídat s Paříží?

Nový trend nositelné elektroniky, tzv. wearables, se zdá být nezadržitelný. Téměř každý velký výrobce už nějaké své zařízení představil – nejčastěji se přitom jedná o chytré hodinky. Některá z těchto zařízení sází spíše na funkčnost, jiná naopak zase na design. Proč je tak těžké najít kompromis mezi elektronikou a módním průmyslem? A proč si o tom nechce Silicon Valley povídat s Paříží?

Jedním z prvních kusů wearables, kterého si všiml i módní svět, jsou chytré hodinky od společnosti Apple. I když se do obchodů chystají až na jaře 2015, už se stihly objevit na pařížském Fashion weeku nebo na obálce čínského Vogue. Právě toto spojení dvou oborů, které spolu zdánlivě nemají nic společného a mnohdy jsou naprostými opaky, je velmi zajímavé. V technologickém prostředí je totiž důležitější funkčnost a použitelnost než krása produktu.

Když se podíváte na lodičky s patnácticentimetrovými podpatky, musí vám být hned jasné, že tento výmysl je cokoliv, jen ne uživatelsky přívětivý. “Je třeba najít use case, který bude dostatečně jednoduchý a zábavný tak, aby to zdůvodnilo existenci dané technologie pro uživatele. Musí mu to nějak pomáhat, zvyšovat jeho společenský status, nebo vypadat víc sexy. Což u naprosté většiny těchto vychytávek není ani jedno, proto mají takový problém u non-geek společnosti,” říká Luboš Louženský, Marketing Strategist ve firmě Giant Interactive a nadšenec do wearables. Technicky zaměřená komunita se tak podle něj bude muset začít mnohem více zajímat o módu, trendy a vůbec fyzické potřeby svých zákazníků.

Silicon Valley by si mělo začít povídat s Paříží, jen ze sebe obě odvětví mají naprostý děs.

Hlavním problém nositelné technologie představuje fakt, že ještě stále neexistuje mnoho zařízení, která jsou krásná a funkční zároveň. Jde o svět kompromisů. Pavlína Louženská, marketingová ředitelka společnosti H1.cz a konzultantka v oblasti fashion marketingu, tvrdí: “Četla jsem teď v poslední době hodně článků hlavně o tom, jak jsou wearables neskutečně ošklivé. Silicon Valley by si mělo začít povídat s Paříží, jen ze sebe obě odvětví mají naprostý děs.” Podle odborníků na nová média je spojení těchto dvou oborů nevyhnutelné, neboť si pomáhají navzájem. “Z pohledu využívání nových médií, třeba sociálních sítí, byly značky z fashion světa velkými inovátory. Móda je zároveň dobrým katalyzátorem, který dokáže takové technologie dostat mezi lidi. To považuji za zásadní, protože je třeba, aby se o wearables diskutovalo ve velkém. Zatím si s tím jen tak ‚hrajeme ‘, ale přijde doba, kdy se vliv technologií začne i v kontextu toho, co na sebe oblékáme, zvyšovat,” říká nadšenec do wearables Honza Páv.

glass

foto: Tim Reckmann, zdroj: Wikimedia

Už nyní si lze však všimnout, že se technologické firmy snaží s firmami z módního průmyslu propojit. Nejen z hlediska PR, ale už při samotném procesu výroby. Příkladem můžou být Google Glass, které spojily síly s módním gigantem Net-a-Porter, online obchodem s luxusními značkami. Ke spolupráci přizvali Diane von Furstenberg, ikonu módního světa z New Yorku, která speciálně pro ně navrhla ke Google brýlím stylové obroučky. To ale nepomáhá faktu, že Google Glass působí jako krystalický příklad technologie pro technologie, ne už tak pro běžného uživatele. “Je to něco cool, co vypadá dobře, ale po prvním dni moc lidí netuší, k čemu to vlastně budou používat,” míní Luboš Louženský.

“Mě dlouhodobě baví koncept T-ShirtOS,” dodává ještě Honza Páv. Jedná se o trička s operačním systémem napojená na chytrý telefon. Uživatel může na tričku promítat fotky nebo třeba obrázek hudebního alba, které zrovna poslouchá. “Takové tričko nezachrání svět, ale je hodně cool. A tom wearables dnes jsou.”

Módní designéři jdou ovšem dál a dál a vytváří produkty, které spatří světlo světa na přehlídkách, ale v drtivé většině případů se nikdy nedostanou do obchodů. Je libo šaty, které se rozsvítí, když se na ně někdo podívá, nebo snad svetr měnící barvu podle nálady nositele?

Jistotou nejspíš je, že jednoho dne budeme všichni akceptovat, že na sobě nosíme chytré věci, které nám (ne)usnadňují naše životy, podobně jako jsme si zvykli s sebou neustále nosit mobilní telefony. Dnes už je společenskou nutností, i naším zvykem, mít mobil stále při ruce a často si raději zapomeneme doma peněženku než právě telefon. A za pár let spousta z nás bude mít chytré hodinky, displej v brýlích a tričko, které měří naši veškerou aktivitu.

 

Zdroje:

zdroj náhledového obrázku: https://www.apple.com/pr/products/apple-watch/Apple-Watch.html

http://www.businessoffashion.com/2014/11/amanda-parkes-wearable-tech-gadgets.html

http://thenextweb.com/dd/2014/12/07/encouraging-people-wear-wearable-technology

http://honzapav.cz/media/studia-novych-medii/technosensual-propojeni-mody-a-technologii/

http://www.theguardian.com/media-network/media-network-blog/2014/jul/31/wearable-technology-revolution-dead-cost?CMP=share_btn_tw

 

Jak citovat tento článek?

DIMITROVOVÁ, Karin. Wearables. Mělo by si Silicon Valley popovídat s Paříží? Markething [online]. 2015 [cit. 2015-02-15] ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/wearables-melo-by-si-silicon-valley-popovidat-s-parizi.

Continue Reading

More in Komunikace

To Top