Connect with us

Komunikace

Na soft porno do kina?

Trilogie Padesát odstínů šedi je jedním z nejúspěšnějších knižních titulů posledních let. Pod noční lampičkou si tuto knižní sérii přečetly miliony žen (a také několik mužů, kteří to ale samozřejmě nepřiznají). Díky trilogii autorky E. L. Jamesové se zvýšila porodnost a sex shopům se téměř o polovinu zvedly tržby. Kolem knižního titulu se podařilo vybudovat značku, jejíž sílu dokazuje i více než 80 000 prodaných vstupenek na českou premiéru filmového zpracování.

Pokud jste poslední tři roky nestrávili odpojeni od zbytku světa, je více než pravděpodobné, že jste o Padesáti odstínech šedi slyšeli. Tři knihy plné tak trochu divočejšího sexu – abychom byli konkrétní, přesně 183 stran jen o sexu (v anglické verzi, v české to bude o pár víc). Jak už to ovšem bývá i v životě, sexu je postupem času méně, takže zatímco v první knize je sex na 71 stranách, v druhé se počet snižuje na 62 a ve třetí už je sexem naplněných jen 50 stran.

Sex prodává

Dejme lidem to, co chtějí. Zatímco Caesar nabídl Římanům chléb a hry, Erika Leonard Jamesová dává milionům žen vzrušující představu netradičního sexu. Jak každý správný marketér ví, sex prodává, a proto není divu, že se trilogie stala nejrychleji prodávaným paperbackem všech dob. Celkově z pultů knihkupectví zmizelo po celém světě více jak sto milionů kusů.

Nejen ale z pultů knihkupců – Padesát odstínu šedi se může pyšnit tím, že je první e-kniha, které se prodalo 1 000 000 kusů pro čtečku Kindle. Nejrychleji se také prodalo prvních milion výtisků – E. L. Jamesové se podařilo porazit i Dana Browna a J. K. Rowlingovou. Jen pro srovnání – Brownova Šifra mistra Leonarda se prodávala rychlostí 277 778 prodaných výtisků za týden, Bajky Barda Beedleho od J. K. Rowlingové tempem 367 625 kusů za týden.

E. L. Jamesová tedy Rowlingovou překonala o 30 000 výtisků týdně 397 889 prodaných knih za týden. Slovo dalo slovo a pár měsíců po vydání prvního dílu odstínové trilogie byla Erika zařazena americkým časopisem Time do žebříčku 100 nejvlivnějších lidí světa.

Komu hraje tento úspěch do karet?

Nemusí být těžké uhodnout, kdo další těží na úspěchu knih o sexu. Prodej sexuálních pomůcek vzrostl v Americe o 40 %. Zvýšil se také zájem o BDSM, sexuální praktiky založené na dominanci jednoho partnera nad druhým. O 24 % stoupl i prodej bondage pomůcek.

Síla značky Padesát odstínů šedi je tak velká, že se do jejího duchu snaží spousta značek stylizovat své vlastní reklamní kampaně. Ku příkladu americká značka Trojan, která vyrábí kondomy a lubrikanty svým reklamním spotem vtipně poukazuje na to, že představy se ještě nutně nemusí proměnit v realitu. Právě této společnosti se po úspěchu Padesáti odstínu šedi zvýšil prodej o 14 %.

ARVE Error: need id and provider

Kampaň americké sítě erotických obchodů Cindie’s „We’re still busy“ představuje novou kolekci sexuálních pomůcek Padesát odstínů šedi.

ARVE Error: need id and provider

Vtipně pojal svou kampaň i americký internetový obchod Amazon.com. Ta byla speciálně vytvořena ke dni matek – dejte své mamince to, po čem opravdu touží (a klepejte).

ARVE Error: need id and provider

Chcete, aby vám ženy padaly k nohám jako hlavnímu hrdinovi Christianu Greyi? Kupte si novou Audi a nebude ženy, která by se za Vámi neotočila.

ARVE Error: need id and provider

Bývá zvykem, že před Valentýnem se i u nás zvedne prodej ženského prádla. Všimněte si však, že letos mají netradičně i figuríny ve výkladních skříních Tesca v ruce pouta. 

Týden před premiérou mělo lístek přes 80 000 lidí

Původně měl film jít do kin až v srpnu, ale valentýnský prodloužený víkend přeci jen zní o něco lépe. Navíc obzvlášť v Americe se v tomto období muži snaží být ke svým drahým polovičkám o trochu vstřícnější a spíš se tak podřídí jejich přání zajít do kina na těch pár odstínů šedi. Trilogii se mimo jiné přičítá i menší baby boom na konci roku 2014, takže je jen otázkou, co se bude dít devět měsíců po premiéře.

Upoutávka na Padesát odstínů šedi se s více jak 50 miliony shlédnutími na YouTube stala nejsledovanějším trailerem loňského roku. Na českou premiéru mělo týden před premiérou podle distribuční společnosti Cinemart koupeno lístek již více jak 80 000 diváků. Producenti filmu se snaží vytvořit onu pověstnou „tajemnou atmosféru“, která přitáhne ještě větší pozornost. Zrušili promítání pro novináře a dokonce i na Berlinale bylo jen jediné promítání.

Pánové, držte si klobouky

Znamená nebývalý zájem žen o tuto trilogii i to, že jich miliony po celém světě nejsou spokojeny se svým současným sexuálním životem? Nebo jen jednoduše chceme vždycky to, co zrovna nemáme?

Padesáti odstínům šedi se podařilo rozbít jeden velký stereotyp. Mnohé ženy se schovávaly za to, že „jen muži koukají na porno a ony touží po romantickém a něžném sexu“. Podle toho, co se můžeme v knihách dočíst a jak se to široké veřejnosti líbí, o tom docela pochybujeme.

na sof

 

 

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: http://todo50sombrasdegrey.com/libros/

http://kultura.idnes.cz/erotika-padesat-odstinu-sedi-dil-/filmvideo.aspx?c=A150205_122447_filmvideo_vha

http://www.telegraph.co.uk/culture/books/booknews/9459779/50-Shades-of-Grey-is-best-selling-book-of-all-time.html

http://www.guardian.co.uk/books/2012/jun/21/fifty-shades-of-grey-record

http://topsy.com/s/50+shades+of+grey/tweet?window=a

http://www.rwa.org/cs/the_romance_genre/romance_literature_statistics

http://www.publicopiniononline.com/entertainment/ci_21319002/50-shades-grey-marketing-phenom-goes-mainstream

Continue Reading

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o event management, marketing hudebního průmyslu, sportovní marketing a sociální sítě. Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat.

More in Komunikace

To Top