Connect with us

Komunikace

Virální rok 2015. Co viděly miliony?

S novým rokem 2016 se nám přímo nabízí ohlédnutí za tím minulým. Podařilo se mnoho věcí a stejně tak se jich velká spousta nepovedla. V tomto článku se ale zaměříme jen na to nejlepší a konkrétně se podíváme na ty nejúspěšnější virální reklamy za rok 2015.

Virální reklamu, takzvaný virál, lze definovat jako „marketingový postup, využívající šíření marketingových sdělení prostřednictvím on-line kanálů v sociálních sítích.“ Nejčastěji má podobu videa, není ovšem výjimkou, že se objevuje i v e-mailech a ve feedu na sociálních sítích typu Facebook, Twitter a nově také Tinder.

Případ z března loňského roku, kdy tvůrci filmu Ex Machina použili právě seznamovací síť na promo svého počinu, dokazuje, že virální reklamy nemají hranice a mohou fungovat napříč všemi spektry online marketingu. Tým za filmem Ex Machina, který pojednává o umělé inteligenci, vytvořil falešný účet na Tinderu, kde pod jménem Ava vystupovala hlavní ženská postava ztvárněná švédskou herečkou Aliciou Vikander. Po krátké interakci své protějšky Ava vyzvala k návštěvě svého instagramového profilu, kde všichni natěšení muži zjistili, že jde vlastně o chytrou propagaci nového filmu.

Pojďme se ale podívat na absolutní špičky letošních virálů. Následujících pět videí bylo dle webu AdWeek vyhlášeno jako nejvirálnější reklamy tohoto roku. Užívanou metrikou pro vyhodnocování byl použit počet takzvaných shares. Toto číslo jednoduše znázorňuje počet sdílení, kdy si lidé mezi sebou video přeposlali, a to napříč všemi sociálními sítěmi.

Fanpage.it – Slap her

Reklama natočena pro italský online deník fanpage.it, který svou působnost omezuje na sociální sítě, spatřila světlo světa minulý rok na počátku ledna. Video, které má za cíl upozornit na domácí násilí, začíná představením několika chlapců ve věku 7 až 11 let. Po chvíli se ve videu objeví dívka, která se klukům očividně velmi zamlouvá. Ti jsou ke konci videa vyzváni, aby ji uhodili. Rozpaky, odpor a znechucení v očích chlapců rozněžnil srdce mnohých, obzvlášť když jeden z nich prohlásil, že to neudělá, protože je muž. Výsledkem je chytlavá kampaň, která nasbírala 2,363,612 sharů.

ARVE Error: need id and provider

Budweiser – Lost dog

Spojení americké pivovarské společnosti Budweiser a sportovní události roku SuperBowlu zaznamenalo masivní úspěch už v roce 2014 a srdceryvný příběh o lásce mezi štěňátkem a koněm tehdy získal velkou popularitu. I tenhle rok se Budweiser rozhodl zahrát na tu stejnou strunu a do hry se opět vrátilo nám již známé pouto mezi psem a koněm.  Posouzení, zda za letošní úspěch může roztomilost štěněte nebo modré oči majitele psa, necháme na vás. Budweiseru každopádně reklama přihrála 2,511,546 sharů.

ARVE Error: need id and provider

The Ad Council – Love Has No Labels

Třetí místo pro letošní rok obsazuje kampaň společnosti The Ad Council s názvem Love Has No Labels. Nezisková organizace, která se specializuje na reklamní komunikaci problémů ve sféře sociálních rozdílů, minulý rok na svatého Valentýna připravila něco opravdu speciálního. Na ulici postavila velkou obrazovku, která fungovala jako rentgen. Za obrazovkou se pohybovali lidé, kteří byli promítáni pouze jako kostry. Ve chvílí, kdy aktéři předstoupili před plátno, dav pozorovatelů zjistil, že svou lásku si zde dokazovaly rasově smíšené páry, lidé různého náboženského vyznání či věku. Jednoduchá hesla jako „love has no religion“, „love has no race“ či „love has no age“ jsou navíc podkresleny písničkou Same love od umělců Macklemora a Ryana Lewise, která vyšla už v roce 2012 a za tu dobu se stala něčím jako hymnou homosexuálních párů. The Ad Council byl za svou kampaň odměněn 2,741,138 shary.

ARVE Error: need id and provider

Purina – This Man Found His Soulmate In A Puppy And It’s Adorable

Těsně pod vrcholem zůstává další rozněžnělá reklama, kde hlavní roli opět obsadilo přihlouple roztomilé štěně. Video šířené platformou Buzzfeed, která pomocí svého webu a sociálních sítí baví lidi po celém světě, bylo vyrobenou společností Purina a propaguje granule pro psy. Kampaň s názvem Puppyhood má na svém kontě již několik úspěšných pokračování, nejlepším a nejsharovanějším dílem ovšem zůstává tem úplně první, který můžete zhlédnout ve videu. Lidé si jej mezi sebou sdíleli již 2,880,879krát.

ARVE Error: need id and provider

Disney Parks – Disney Characters Surprise Shoppers

Co se stane, když spojíte Američany zbožňované Disney a tolik oblíbené a často navštěvované nákupní střediska? Nejúspěšnější virál roku. Líbivé provedení videa, ve kterém zazářily největší hvězdy všech disneyovských filmů, opět obměkčila srdce mnohých natolik, že to zábavní a mediální společnosti Walta Disenyho přineslo 3,757,909 sdílení. A jaká reklama z překvapení nakonec vznikla? Na to už se podívejte ve videu.

ARVE Error: need id and provider

Každý zkušený marketér vám řekne, že recept na zaručeně úspěšný virál neexistuje. Reklama se buďto povede, nebo ne. Až do chvíle, než váš počin vypustíte do světa, nikdy netušíte, jak široký záběr bude mít a jestli se nakonec stane tím virem, který na vás vyskakuje z každého koutu sociální sítě, kterou právě používáte.

Z právě představených videí si ovšem malé poučení vzít můžeme. Zakomponujte do reklamy city. Hodně citů. Emoce, dojáky, roztomilost, radost, slzy štěstí i smutku a pořádnou dávku lásky. Tyhle rady si ovšem můžeme k srdci vzít i v každodenním životě.

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: /http://retuit.me/cuanto-cuesta-ser-viral-en-redes-sociales/

http://www.adweek.com/news-gallery/advertising-branding/12-most-viral-ads-2015-so-far-166053

http://www.adweek.com/adfreak/tinder-users-sxsw-are-falling-woman-shes-not-what-she-appears-163486

http://mashable.com/2015/03/16/ex-machina-tinder-marketing/#8XHL0Yj9GPqi

http://www.theverge.com/2015/3/15/8218927/tinder-robot-sxsw-ex-machina

http://www.bbc.co.uk/newsbeat/article/31920480/tinder-user-falls-for-robot-woman-at-sxsw-festival

http://instagram.com/meetava

HALADA, Jan. Marketingová komunikace a public relations: Výklad pojmů a teorie oboru. 1. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3075-5.

Jak tento článek citovat?

HYLÁKOVÁ, Klára. Virální rok 2015. Co viděly miliony? KOPÁČEK, Jakub editor. In: Markething [online],  2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/viralni-rok-2015-co-videly-miliony

Continue Reading

More in Komunikace

To Top