Connect with us

Reklama

Vánoce 2023 na vlně emocí, celebrit a (ne)pohody

Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady… Tak schválně, vybavil se vám před očima ikonický Coca-Cola kamion, nebo jste ho ze samé lásky ke Kofolímu prasátku vypustili z hlavy? Je to tak, milí čtenáři, rok se s rokem sešel a Vánoce jsou skutečně tady, což pro mnohé není jen období pohádek, klidu a rodinné pohody, ale také doba, kdy při sledování televize nepřeskakujeme reklamy, naopak se těšíme, že na nás díky nim dýchne kouzlo Vánoc. 

Už tradičně i letos s příchodem prosince odstartoval závod společností o to, kdo představí tu nejúchvatnější, nejdojemnější, nebo nejvtipnější vánoční reklamu. To je skvělá zpráva pro nás milovníky Vánoc, kteří se na ně pravidelně těšíme už od září. Pojďme se tedy společně ponořit do světa vánočních reklam, a zjistit, jaká témata v nich rezonují letos.

Dojáky

Dojáky jsou jedním z klasických žánrů vánočních reklam, a ani letos o ně není nouze. Poznáte je jednoduše: melancholická hudba, silný příběh nabitý emocemi a na závěr inspirativní poselství o rodinné soudržnosti, lásce a důležitosti pomáhat druhým. O tom, že je svět lepší, když si pomáháme, se nás tento rok pokouší přesvědčit reklamní spot již zmíněné Coca-Coly s názvem „The World Needs More Santas“. Vidíme v ní město plné Santů, kteří si navzájem se vším pomáhají a šíří štědrost a dobrou náladu. Coca-Cola se nám touto reklamou snaží prosadit myšlenku, že duch Santy a hodnoty, které si s ním spojujeme, se skrývá v každém z nás.

Zdroj: YouTube

Na sentiment letos vsadila také společnost Amazon se svou reklamou „Joy Ride“, která nejen že oslavuje celoživotní přátelství, ale svým obsazením také bojuje proti stereotypnímu reklamnímu cílení a zdůrazňuje důležitost obsazování rozmanitějších věkových kategorií. Hlavní hrdinky jsou totiž dámy v pokročilém věku, které nám dokazují, že věk je jenom číslo, a že i starší lidé v sobě stále mají hravost dítěte, které si chce užívat života naplno.

https://www.youtube.com/watch?v=eOawHBpugkI
Zdroj: YouTube

Snad nejočekávanější a nejdojemnější reklamy každoročne představuje luxusní řetězec obchodních domů John Lewis, ten se však letos vidal trošku jinou cestou. Místo záplavy slz totiž nejnovější reklama s názvem „Snapper: The Perfect Tree“přináší dávku humoru, čímž se liší od předešlých vánočních kampaní řetězce. Reklama vypráví příběh malého chlapce, který si na trhu koupí semínko perfektního vánočního stromečku, místo toho mu však ze semínka vyklíčí obrovská masožravka. Chlapec si ji však i přes neplechy, které masožravka v jeho domácnosti provádí velice oblíbí a věří, že je to ten nejlepší vánoční stromek na světě. Žal, který je pro reklamy John Lewis typický, přichází v momentě, kdy se chlapcova rodina rozhodne masožravku přemístit z domu na zahradu a pořídit si místo ní tradiční jehličnan. Chlapec má však vlastní vizi a rozhodne se odnést své dárky ven, kde si může Vánoce užít se svou masožravkou. Při pohledu na šťastného chlapce si zbytek rodiny uvědomí, že se zbytečně drží tradičních Vánočních zvyků. Závěrem reklamy je slogan ,,Let your traditions grow’’, který nám naznačuje, že si můžeme Vánoce zařídit podle svých představ, a nemusíme se nutně podřizovat normám společnosti.

Zdroj: YouTube

Potravinové řetězce plné celebrit a humoru

Hned několik z nejvýznamnějších britských potravinových řetězců se letos rozhodlo vsadit na celebrity endorsement, tedy se snaží získat si přízeň a pozornost diváků tím, že se v jejich reklamě objeví slavná osobnost. Prvním příkladem je společnost Sainsbury’s, v jejíž reklamě zpěvák Rick Astley spekuluje s prodavači o tom, jak asi vypadá Santova Štědrovečerní hostina.

Zdroj: YouTube

Reklama konkurenta Sainsbury’s, řetězce Asda, se nese v podobném duchu. V této reklamě se vedení obchodu ujal zpěvák Michael Bublé. Jde o úsměvnou reklamu, která nás ničím nedojímá, naopak vyniká svou lehkostí. Nesnaží se diváka nijak ohromit, spíše pobavit, což se autorům podařilo už názvem „Make this Christmas Incredibublé“, ve kterém trefně užívají jméno zpěváka.

Zdroj: YouTube

Byť to není patrné na první pohled, techniku “celebrity endorsementu” využil i třetí velký britský prodejce potravin Marks&Spencer, ve kterém herci Ryan Reynolds a Rob McElhenney propůjčili svůj hlas animovaným rukavicím.

Zdroj: YouTube

Vánoční (ne)pohoda

Třetím výrazným trendem letošních Vánoc je připuštění skutečnosti, že Vánoce nejsou jen pohodové rodinné okamžiky, ale taky stres, úzkosti a rodinné neshody. Vánoční kampaň IKEA „Take a Holiday from the Holidays“ vyobrazuje Vánoční období v realističtějším světle a vyzývá lidi, aby si v průběhu svátků a vánočního shonu dokázali najít čas jen sami pro sebe.

A to nejlepší nakonec. Reklamu, která by si pro kontroverzi, kterou vyvolala, zasloužila samostatný článek letos vydala společnost T-Mobile. Reklama je založena na humoru a empatii a chce podpořit větší mezilidskou blízkost. Otázkou na plodnost v české verzi, a verši „teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“ a „mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie“ ve verzi slovenské se však společnosti podařilo pohoršit nejednoho Čecha a Slováka. Naši východní sousedé proti reklamě dokonce sepsali petici, kterou podepsalo přes 15 000 Slováků, načež se v televizi začala vysílat pouze její zkrácená verze.

Reklamě se podařilo rozdělit společnost na dva tábory, některým přijde absolutně nevhodná, ale jsou tu i druzí, kteří reklamu podporují a nenávistné komentáře si vysvětlují tak, že se T-Mobilu podařilo šťouchnout do vosího hnízda a poukázat na to, jak nám vysoké nároky a nereálné očekávání vlastní rodiny dokážou znepříjemnit jinak hezké okamžiky.

Zdroj: YouTube

Vánoce 2023 nebo kdykoliv jindy

Za poslední roky jsme si zvykli vídat reklamy, které více či méně odrážely náladu ve společnosti a reflektovaly události daného roku. Letos se však většina společností rozhodla pro více generické, nadčasové kampaně, ze kterých bychom rok vysílání hádali jen stěží. To může na jednu stranu znamenat promarněnou příležitost navázat se zákazníky hlubší emocionální spojení a prokázat sociální odpovědnost, na druhou stranu se není čemu divit. Reflektovat v komerčním sdělení témata jako energetická krize a inflace by se totiž mohlo vymstít i těm s nejušlechtilejším úmyslem.

Jak citovat?

BEČÁKOVÁ, Nikol. Vánoce 2023 na vlně emocí, celebrit a (ne)pohodyPLEVÁKOVÁ, Michelle, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/vanoce-2023-na-vlne-emoci-celebrit-a-nepohody

ZDROJE

https://medium.seznam.cz/clanek/blogerka-terka-vanocni-reklama-od-t-mobile-ma-ke-slusnosti-hodne-daleko-30888

https://www.denik.cz/staty-eu/u-sousedu-slovensko-telekom-t-mobile-vanocni-reklama-petice.html

https://www.llllitl.fr/2023/12/christmas-ads-2023/

Continue Reading

More in Reklama

To Top