Connect with us

Komunikace

Vánoce 2015 aneb marketingové šílenství vrcholí

Vánoce jsou svátky klidu, míru a… prodeje. Tedy i marketingu. Každoročně už v září začíná vánoční souboj o zákazníky. Firmy soupeří v cenách, v reklamních spotech i na dalších frontách. Pokud zrovna nesmažíte kapra, nezdobíte stromeček nebo nezpíváte koledy, přečtěte si, jak se tento rok vybrané firmy vypořádaly s vánočním marketingovým šílenstvím.

Jak tedy vypadá vánoční marketing roku 2015? Řada značek se vrhla klasickou cestou vánočních slev a vánočních bonusů, jiné do svých kampaní zapojily známé osobnosti a některé vsadily na originální reklamní spot. Co mají letošní vánoční reklamy společné, je to, že mají většinou silný příběh, snaží se působit na to dobré v nás a často jsou také spojeny s charitativním projektem. Pojďme se tedy podívat na to, co bylo letos vyrobeno ve vánočních dílnách reklamních agentur.

Hit internetu? Sainsbury’s a kocour Mog

Řetězec supermarketů Sainsbury’s ve své vánoční kampani spojil síly se slavnou spisovatelkou Judith Kerr, která pro něj napsala příběh Vánoční kalamity kocoura Moga. Jedná se o pokračování veleúspěšných knížek o nezbedném kocourovi jménem Mog, kterých se prodalo již přes 9 milionů kusů. Výtěžek z nové knihy o vánočním dobrodružství Moga stejně jako z reklamního spotu pro Sainsbury’s, který byl natočen na motivy právě této knihy, půjde na nadaci pro rozvoj četby u dnešních dětí.

Tento humorný vánoční spot, jehož hlavní myšlenkou je, že Vánoce jsou o sdílení, se stal naprostým hitem internetu. Během prvních 3 dnů po jeho zveřejnění ho vidělo neuvěřitelných 15 milionů lidí. V současné době má na svém kontě již přes 26 milionů zhlédnutí.

Sainsburys Christmas campaign 2015

ARVE Error: need id and provider

John Lewis přináší příběh muže na měsíci

Britské obchody John Lewis a jejich vánoční reklamy jsou ve světě velmi oblíbené. Reklamní agentura adam&eveDDB, která s řetězcem spolupracuje i letos, vsadila v letošní vánoční reklamě na dojemný a poutavý příběh. Reklamní spot vypráví o osamoceném muži na Měsíci, který nemá tušení, že ho ze Země pozoruje dalekohledem malá dívenka, která se ho rozhodne o Štědrý den obdarovat. Dojemnost spotu dokresluje píseň od norské zpěvačky Aurory Aksnes stejně jako slogan „Ukažte někomu, že ho máte rádi.“.

Reklama má poukázat na fakt, že mnoho starších lidí tráví Vánoce o samotě, bez rodiny. John Lewis totiž podporuje nadaci Age UK, která přišla se zjištěním, že přes milion lidí v důchodovém věku se v uplynulém roce nepotkalo a nemluvilo s nikým z rodiny ani z přátel. Tuto nadaci můžete podpořit zakoupením produktů ze speciální kolekce The Man on the Moon, která je k dostání v obchodech John Lewis.

Spot je spolu s výše zmiňovaným kocourem Mogem na internetu hitem, byl zhlédnut již více než 23 miliony lidí. Je tedy v počtu zhlédnutí v těsném závěsu za reklamou s Mogem.

manonthemoonupr

ARVE Error: need id and provider

Trocha vánoční deprese od řetězce Edeka

Jít proti proudu stejně jako britský John Lewis se rozhodl také německý řetězec Edeka a přinesl tak na obrazovky trochu deprese místo typické radostné vánoční reklamy. Téměř dvouminutový reklamní spot dává temný tip, jak na Vánoce dostat celou rodinu ke společnému stolu. Spot rozvíjí příběh opuštěného staříka, kterému jeho dcera telefonicky oznámí, že se rodina o Vánocích opět nesejde. Stařík zareaguje tak, že všem svým dětem napíše, že zemřel. Jak to celé dopadne, se podívejte ve videu níže. Tento počin má na svědomí německá reklamní agentura Jung von Matt a lze říci, že se jí opravdu povedl, protože reklama slaví velký virální úspěch. Na síti YouTube má spot už přes 44 milionů zhlédnutí, čímž strčil do kapsy výše zmíněné velmi úspěšné vánoční reklamy od Sainsbury’s a John Lewis.

ARVE Error: need id and provider

Coca-Cola je již vánoční klasikou

Nejznámější vánoční reklama všech dob v našem výčtu nemůže chybět. Reklama společnosti Coca-Cola každoročně ohlašuje blížící se Vánoce a navozuje příjemnou vánoční atmosféru díky chytlavé vánoční písni, přijíždějícím vánočním kamionům, které rozzáří celé město, a Santa Clausovi, jehož současná vizuální podoba pochází právě z dílen Coca-Coly. Tyto prvky nalezneme také v letošním televizním spotu, který se nese v duchu sloganu kampaně ,,Rozdávej radost!“. Coca-Cola navíc přichází s novinkou. Stačí si koupit lahev Coca-Coly, strhnout vrstvu etikety a zatáhnutím za šňůrku vznikne líbivá mašle. Díky tomu je i lahví Coca-Coly možné někoho mile obdarovat a rozdávat radost.

cc_masla_banner_430x288_cz

ARVE Error: need id and provider

ARVE Error: need id and provider

Díky Zootu dělají měkké dárky konečně radost

Od listopadu běží vánoční kampaň, kterou Zoot, největší online prodejce nové módy v Čechách, bourá zažité mýty o tom, že měkké dárky se netěší takové oblibě jako ty tvrdé. Kromě televizních spotů vznikla i speciální stránka www.stastneamekke.cz, kde lze nalézt například TOP měkké dárky vybrané nejznámějšími blogery a youtubery, videa radící, jak zabalit měkké dárky, speciální nákupní akce a mnoho dalšího. Navíc byly vytvořeny i dva vánoční animované spoty, které vyzdvihují hlavní výhody nákupu měkkých dárků, a navíc online. Zoot v nich garantuje 90 dní na vrácení i doručení do druhého dne, což umožňuje nechat nákupy i na poslední chvíli. Šťastné a měkké!

zoot

ARVE Error: need id and provider

ARVE Error: need id and provider

Hvězdné Vánoce v Nákupní galerii Myslbek

Pražská Nákupní galerie Myslbek ve své vánoční kampani s podtitulem „My už máme na Vánoce zabaleno. A Vy?“ využívá tzv. celebrity marketing. V hlavní roli se tak v kampani objevuje zpěvačka Lucie Bílá, herec Jiří Lábus a výtvarnice Iva Hüttnerová. Hlavním tématem této hvězdné kampaně je tradice balení vánočních dárků, která v Myslbeku ve spolupráci s Kontem Bariéry nabývá navíc dobročinného rozměru. Samotné hvězdy navrhly vlastní balicí papíry, do kterých si mohou zákazníci Myslbeku rovnou nechat zabalit své dárky zadarmo nebo za dobrovolný příspěvek právě Kontu Bariéry na pomoc lidem s handicapem.

ARVE Error: need id and provider

Vánoce ale nejsou jen o prodeji a marketingu, ale také o radosti a pohodě. Tak nebuďte Grinchem a užijte si Vánoce! Šťastné a veselé! Nebo jak by řekli v Zootu: Šťastné a měkké!

3431551jbu8c5jaln

Jak tento článek citovat?

ZELINKOVÁ, Petra. Vánoce 2015 aneb marketingové šílenství vrcholí. Vojtěch MATĚNA, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/vanoce-2015-aneb-marketingove-silenstvi-vrcholi

Zdroje

http://www.theguardian.com/media/2015/nov/12/raiding-the-kitty-sainsburys-resurrects-mog-the-cat-for-christmas-advert

http://www.johnlewis.com/browse/christmas/the-man-on-the-moon/_/N-7dja

http://www.independent.co.uk/news/business/news/john-lewis-christmas-ad-2015-watch-the-man-on-the-moon-a6723606.html

http://ekonomika.idnes.cz/smutna-reklama-retezce-edeka-dgs-/eko-zahranicni.aspx?c=A151201_171556_eko-zahranicni_fih

http://tvwerbung-blog.de/2015/11/29/edeka-werbung-zu-weihnachten-2015/

http://www.coca-cola.cz/cs/vanocni-kamion/

http://www.coca-cola.cz/cs/videa/

http://mam.ihned.cz/c1-64842910-zoot-spousti-vanocni-kampan-preje-stastne-a-mekke

http://mam.ihned.cz/c1-64907240-myslbek-v-kampani-tvrdi-ze-uz-ma-na-vanoce-zabaleno

Zdroje obrázků

Náhledový obrázek: https://www.youtube.com/

http://www.westernmorningnews.co.uk/images/localworld/ugc-images/276272/Article/images/28168682/11377028.jpg

https://www.fabric.co.uk/wp-content/uploads/2015/11/manonthemoon.jpg

http://www.coca-cola.cz/content/dam/GO/coca-cola/czech/updates/02112015/cc_masla_banner_430x288_cz.jpg

http://www.stastneamekke.cz/assets/img/cover.jpg

http://i3.cn.cz/1448524243_2.jpg

http://dl.glitter-graphics.com/pub/3431/3431551jbu8c5jaln.gif

Continue Reading

Studentka 2. ročníku MKPR na FSV UK a šéfredaktorka Markething.cz. Nenapravitelná optimistka, co každodenní životní situace vnímá jako scénky z animovaných filmů. Má ráda Harryho Pottera, Star Wars, Indiana Jonese a filmy s Louisem de Funésem. Baví ji cestování, psaní, čtení, sport i umění. Jo a vlastně taky marketing!

More in Komunikace

To Top