Connect with us

Komunikace

Mají sexismus a nahota útrum? Když se kontroverze nevyplácí

Módní průmysl už tolik neprovokuje. Místo polonahých těl a dalších kontroverzí se někteří velikáni navrací k tradici, společenské odpovědnosti a vlastní jedinečnosti. Po mnoholetých negativních ohlasech přišli se změnami známí reklamní rebelové jako je American Apparel, Benetton nebo Abercrombie & Fitch.

Lesk a bída amerického snu

Kontroverze samozřejmě ze světa módy nezmizela úplně, ale čím dál častěji se ukazuje, že z dlouhodobého hlediska není tou nejlepší strategií. To se potvrdilo i v případě známé oděvní značky American Apparel, která vystavěla svou image na jednoduchých střizích, kvalitě zpracování, stylových reklamách a férovém zacházení se zaměstnanci. Dříve zářící hvězda již několik let zažívá období úpadku, aktuálně se dokonce blíží bankrotu a je ve ztrátě 19,4 milionu dolarů. Na krachu amerického giganta se podepsal sám zakladatel značky a ex-CEO Dov Charney – především pak skandál týkající se jeho sesazení. Oficiální vyjádření představenstva společnosti odůvodňuje Charneyho konec „údajným pochybením a porušením interních pravidel“. Konkrétně se jedná o zneužití finančních prostředků společnosti a několik obvinění ze sexuálního obtěžování zaměstnankyň.

kskn1

Až příliš otevřené reklamní fotografie z dob působení Dova Charneyho.

kskn2

Odvážná školačka v loňské kampani „Back To School“, která byla zakázána britskou organizací Advertising Standards Authority.

Charney stojí za více než 25letou érou provokativních reklamních kampaní AA. Ty se často setkaly s prudkou kritikou či dokonce se zákazy v některých zemích. Na druhou stranu ovšem někteří vyzdvihují jejich nepřikrášlenou přirozenost a otevřenost. Sám Dov Charney se vyjádřil, že „AA vlastně prodává americký sen“. Nicméně zákazníci dávají prudkým úpadkem poptávky jasně najevo, že o tento sen, prezentovaný modelkami ve vulgárních pózách nebo dokonce pornoherečkami, už nemají zájem.

American Apparel se možná až příliš spoléhal na své charakteristické reklamní kampaně a zapomínal na potřeby kupujících. Mimo jiné začala upadat i kvalita zboží. Chyběly také nové neokoukané produkty. Zákazníci proto šli o dům dál, kde si podobně jednoduché kousky mohli koupit za daleko nižší cenu.

kskn3

Magické kouzlo punčoch.

Nadějí pro značku pyšnící se cedulkou „Made in USA“, je Paula Schneider – žena, jež se ujala kormidla potápějící se lodi po Dovu Charneym. Nová CEO hodlá podporovat výrobu v USA a reklamní kampaně zasazující se o práva homosexuálů nebo přistěhovalců. Ačkoliv byly za jejího působení stáhnuty některé sexistické reklamy, Paula Schneider uvedla, že: „Jako žena a feministka chci oslavovat ženství a zaručit, aby naše činnost ženy nijak neponižovala. Přesto si však myslím, že ženy jsou sexy a my jsme pořád sexy značka.“

kskn4

Nová éra AA. Reklama prezentující zaměstnankyně, které tvoří 55 % pracovní síly společnosti.

Benetton dospívá

Stejně jako AA se chce mírnit i italský Benetton. Ten 22. října ohlásil, že začne psát „nový příběh“ založený na tradici kvalitního úpletového zboží a sociální odpovědnosti. Benetton se vždy snažil působit jako symbol soudržnosti a rovnoprávnosti navzdory kulturním či rasovým rozdílům. Ve svých kampaních často upozorňoval na tabuizované problémy ve společnosti, jako je HIV, válčení nebo hladovění. Mnohé šokující reklamy často neměly nic společného s oblečením – např. Ebony & Ivory z roku 1991, která vyobrazuje kněze líbajícího jeptišku, anebo kopulující koně z roku 1996. S vlnou nevole se také setkala kampaň za prevenci AIDS, uvedená k olympijským hrám v roce 1992 – nejdříve byla zveřejněna fotka muže umírajícího na tuto zákeřnou nemoc, poté ulice zachvátily billboardy zobrazující barevné kondomy v uskupení olympijských kruhů. V roce 2011 Benetton zase upoutal pozornost kampaní UNHATE, která ukazuje líbající se významné politické představitele.

kskn5

Kam až je možno zajít? Muž na smrtelné posteli na fotografii z roku 1992.

kskn6

Spoustu photoshopové lásky.

Nyní se Benetton jemnějším způsobem hodlá zaměřit především na propagaci zavedených produktů za pomoci kampaně aktivně se zasazující o rovnoprávnost žen s názvem „A Collection of Us“, v rámci níž chce také darovat 2 miliony eur na podporu žen pracujících v oděvních fabrikách po celém světě. Dle marketingového ředitele Johna Mollangera firma už nebude na problémy jen „ukazovat prstem“, ale hledat jejich řešení. Mollanger uvedl, že „Stejně jako svět dospěl i Benetton.“

kskn7

Pět generací svetrů, pět generací příběhů.

Konec polonahých modelů

Americký oděvní gigant Abercrombie & Fitch, spolu se svou sesterskou značkou Hollister, přestal již od července tohoto roku využívat v reklamách sexualitu. Toto rozhodnutí se týká také proslulých polonahých modelů přímo v prodejnách. Abercrombie se pomocí nové strategie postavil tváří v tvář krizi identity spojené s úbytkem náctiletých zákazníků. Ikonická mužská těla v černobílém provedení tak zmizí z propagačních materiálů jako jsou in-store vizuály, dárkové karty nebo nákupní tašky.

kskn8

Akce k otevření pobočky v Singapuru v roce 2011.

„Distancovali jsme se od sexuality v kampaních. Náš marketing prošel zásadní evolucí. Hodláme používat především barevné fotografie a zaměřit se na prezentaci produktů a trendů,“ řekla tisková mluvčí A&F Mackenzie Bruce serveru Adweek.

Po několika obviněních z rasové či genderové diskriminace prochází změnami také zaměstnanecká politika. Značka slíbila, že již nebude najímat nové lidi podle „typu postavy nebo fyzické atraktivity“.

kskn9

Minulost Abercrombie & Fitch.

Aktuálně A&F uvedl v listopadu kolekci, která se nese v duchu nových hodnot – je moderní, minimalistická, vysoce kvalitní a nepodbízivá. Aktuální kampaní společnost také ukazuje, že je otevřená diverzitě. Poprvé je hlavní tváří značky modelka s indickými kořeny a objevuje se zde černá barva, kterou dříve nesměli zaměstnanci nosit ani do práce.

A preview of the new minimalist approach for Abercrombie & Fitch.

Neelam Gill jako nová tvář A&F.

Jak citovat tento článek?

SUNTYCHOVÁ, Tereza. Když se kontroverze nevyplácí. Adam ROMAŇÁK editor. In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/kdyz-se-kontroverze-nevyplaci

Zdroje

http://wwd.com/media-news/media-features/controversy-where-has-it-gone-7813542/

http://www.marketingmagazine.co.uk/article/1360882/thing-going-american-apparel-its-controversial-advertising

http://www.theguardian.com/business/2015/nov/10/american-apparel-paula-schneiders-wild-ride-to-revive-the-brand

http://www.nytimes.com/2015/10/06/business/american-apparel-files-for-bankruptcy.html?_r=3

http://wwd.com/globe-news/fashion-memopad/benetton-shifts-advertising-strategy-6653506/

http://bigstory.ap.org/article/5cdfa5062d504f2a80e7a2513eb1fe51/no-papal-kiss-benetton-brand-relaunch-ditches-shock-factor

http://www.benettongroup.com/media-press/

http://www.marketwatch.com/story/abercrombie-ditches-sexualized-ads—-the-one-thing-its-known-for-2015-04-24

http://www.adweek.com/news/advertising-branding/shirts-boys-abercrombie-says-its-done-sexualized-marketing-164300

http://wwd.com/media-news/fashion-memopad/abercrombie-fitch-campaign-minimal-less-sex-10271917/

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2713256/Crossing-dark-Abercrombie-Fitch-debuts-collection-featuring-color-black.html

Zdroje obrázků

Zdroj náhledového obrázku: https://innovativedesignhistory.files.wordpress.com/2014/04/benetton-1991-baiser.jpg

http://www.konbini.com/fr/files/2014/06/Konbini-amap-810×572.jpg

http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/1/590x/american-apparel-506616.jpg

http://www.highsnobiety.com/2015/10/07/american-apparel-ads/

http://s3.r29static.com//bin/entry/ef9/x,80/1398455/image.jpg

http://theinspirationroom.com/daily/print/2007/4/benetton-pieta-david-kirby.jpg

http://www.photoguides.net/wp-content/uploads/2012/05/photoguides-united-benetton-kisses-ad.jpg

http://www.brandchannel.com/wp-content/uploads/2015/10/benetton-a-collection-of-us-600.jpg

http://www.adweek.com/files/imagecache/node-detail/news_article/abercrombie-abs-hed-2015.jpg

http://cf.broadsheet.ie/wp-content/uploads/2012/09/90265987.jpg

http://i2.wp.com/pmcwwd.files.wordpress.com/2015/11/af-neelam-gill-1.jpg?crop=0px%2C39px%2C1200px%2C801px&resize=640%2C427

Continue Reading

More in Komunikace

To Top