Komunikace
Mají sexismus a nahota útrum? Když se kontroverze nevyplácí
Módní průmysl už tolik neprovokuje. Místo polonahých těl a dalších kontroverzí se někteří velikáni navrací k tradici, společenské odpovědnosti a vlastní jedinečnosti. Po mnoholetých negativních ohlasech přišli se změnami známí reklamní rebelové jako je American Apparel, Benetton nebo Abercrombie & Fitch.
Lesk a bída amerického snu
Kontroverze samozřejmě ze světa módy nezmizela úplně, ale čím dál častěji se ukazuje, že z dlouhodobého hlediska není tou nejlepší strategií. To se potvrdilo i v případě známé oděvní značky American Apparel, která vystavěla svou image na jednoduchých střizích, kvalitě zpracování, stylových reklamách a férovém zacházení se zaměstnanci. Dříve zářící hvězda již několik let zažívá období úpadku, aktuálně se dokonce blíží bankrotu a je ve ztrátě 19,4 milionu dolarů. Na krachu amerického giganta se podepsal sám zakladatel značky a ex-CEO Dov Charney – především pak skandál týkající se jeho sesazení. Oficiální vyjádření představenstva společnosti odůvodňuje Charneyho konec „údajným pochybením a porušením interních pravidel“. Konkrétně se jedná o zneužití finančních prostředků společnosti a několik obvinění ze sexuálního obtěžování zaměstnankyň.
Charney stojí za více než 25letou érou provokativních reklamních kampaní AA. Ty se často setkaly s prudkou kritikou či dokonce se zákazy v některých zemích. Na druhou stranu ovšem někteří vyzdvihují jejich nepřikrášlenou přirozenost a otevřenost. Sám Dov Charney se vyjádřil, že „AA vlastně prodává americký sen“. Nicméně zákazníci dávají prudkým úpadkem poptávky jasně najevo, že o tento sen, prezentovaný modelkami ve vulgárních pózách nebo dokonce pornoherečkami, už nemají zájem.
American Apparel se možná až příliš spoléhal na své charakteristické reklamní kampaně a zapomínal na potřeby kupujících. Mimo jiné začala upadat i kvalita zboží. Chyběly také nové neokoukané produkty. Zákazníci proto šli o dům dál, kde si podobně jednoduché kousky mohli koupit za daleko nižší cenu.
Nadějí pro značku pyšnící se cedulkou „Made in USA“, je Paula Schneider – žena, jež se ujala kormidla potápějící se lodi po Dovu Charneym. Nová CEO hodlá podporovat výrobu v USA a reklamní kampaně zasazující se o práva homosexuálů nebo přistěhovalců. Ačkoliv byly za jejího působení stáhnuty některé sexistické reklamy, Paula Schneider uvedla, že: „Jako žena a feministka chci oslavovat ženství a zaručit, aby naše činnost ženy nijak neponižovala. Přesto si však myslím, že ženy jsou sexy a my jsme pořád sexy značka.“
Benetton dospívá
Stejně jako AA se chce mírnit i italský Benetton. Ten 22. října ohlásil, že začne psát „nový příběh“ založený na tradici kvalitního úpletového zboží a sociální odpovědnosti. Benetton se vždy snažil působit jako symbol soudržnosti a rovnoprávnosti navzdory kulturním či rasovým rozdílům. Ve svých kampaních často upozorňoval na tabuizované problémy ve společnosti, jako je HIV, válčení nebo hladovění. Mnohé šokující reklamy často neměly nic společného s oblečením – např. Ebony & Ivory z roku 1991, která vyobrazuje kněze líbajícího jeptišku, anebo kopulující koně z roku 1996. S vlnou nevole se také setkala kampaň za prevenci AIDS, uvedená k olympijským hrám v roce 1992 – nejdříve byla zveřejněna fotka muže umírajícího na tuto zákeřnou nemoc, poté ulice zachvátily billboardy zobrazující barevné kondomy v uskupení olympijských kruhů. V roce 2011 Benetton zase upoutal pozornost kampaní UNHATE, která ukazuje líbající se významné politické představitele.
Nyní se Benetton jemnějším způsobem hodlá zaměřit především na propagaci zavedených produktů za pomoci kampaně aktivně se zasazující o rovnoprávnost žen s názvem „A Collection of Us“, v rámci níž chce také darovat 2 miliony eur na podporu žen pracujících v oděvních fabrikách po celém světě. Dle marketingového ředitele Johna Mollangera firma už nebude na problémy jen „ukazovat prstem“, ale hledat jejich řešení. Mollanger uvedl, že „Stejně jako svět dospěl i Benetton.“
Konec polonahých modelů
Americký oděvní gigant Abercrombie & Fitch, spolu se svou sesterskou značkou Hollister, přestal již od července tohoto roku využívat v reklamách sexualitu. Toto rozhodnutí se týká také proslulých polonahých modelů přímo v prodejnách. Abercrombie se pomocí nové strategie postavil tváří v tvář krizi identity spojené s úbytkem náctiletých zákazníků. Ikonická mužská těla v černobílém provedení tak zmizí z propagačních materiálů jako jsou in-store vizuály, dárkové karty nebo nákupní tašky.
„Distancovali jsme se od sexuality v kampaních. Náš marketing prošel zásadní evolucí. Hodláme používat především barevné fotografie a zaměřit se na prezentaci produktů a trendů,“ řekla tisková mluvčí A&F Mackenzie Bruce serveru Adweek.
Po několika obviněních z rasové či genderové diskriminace prochází změnami také zaměstnanecká politika. Značka slíbila, že již nebude najímat nové lidi podle „typu postavy nebo fyzické atraktivity“.
Aktuálně A&F uvedl v listopadu kolekci, která se nese v duchu nových hodnot – je moderní, minimalistická, vysoce kvalitní a nepodbízivá. Aktuální kampaní společnost také ukazuje, že je otevřená diverzitě. Poprvé je hlavní tváří značky modelka s indickými kořeny a objevuje se zde černá barva, kterou dříve nesměli zaměstnanci nosit ani do práce.
Jak citovat tento článek?
SUNTYCHOVÁ, Tereza. Když se kontroverze nevyplácí. Adam ROMAŇÁK editor. In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/kdyz-se-kontroverze-nevyplaci
Zdroje
http://wwd.com/media-news/media-features/controversy-where-has-it-gone-7813542/
http://www.nytimes.com/2015/10/06/business/american-apparel-files-for-bankruptcy.html?_r=3
http://wwd.com/globe-news/fashion-memopad/benetton-shifts-advertising-strategy-6653506/
http://www.benettongroup.com/media-press/
http://wwd.com/media-news/fashion-memopad/abercrombie-fitch-campaign-minimal-less-sex-10271917/
Zdroje obrázků
Zdroj náhledového obrázku: https://innovativedesignhistory.files.wordpress.com/2014/04/benetton-1991-baiser.jpg
http://www.konbini.com/fr/files/2014/06/Konbini-amap-810×572.jpg
http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/1/590x/american-apparel-506616.jpg
http://www.highsnobiety.com/2015/10/07/american-apparel-ads/
http://s3.r29static.com//bin/entry/ef9/x,80/1398455/image.jpg
http://theinspirationroom.com/daily/print/2007/4/benetton-pieta-david-kirby.jpg
http://www.photoguides.net/wp-content/uploads/2012/05/photoguides-united-benetton-kisses-ad.jpg
http://www.brandchannel.com/wp-content/uploads/2015/10/benetton-a-collection-of-us-600.jpg
http://www.adweek.com/files/imagecache/node-detail/news_article/abercrombie-abs-hed-2015.jpg
http://cf.broadsheet.ie/wp-content/uploads/2012/09/90265987.jpg