Komunikace
Umí McDonald’s lépe hranolky, nebo reklamu?
Letos je tomu přesně 25 let, co fastfoodový řetězec McDonald’s vstoupil na český trh. Otevřením první pobočky odstartoval šílenství po hamburgeru v České republice. Předhonil tak i neméně slavné Kentucky Fried Chicken, které se do Prahy odvážilo až o dva roky později, tedy v roce 1994. Výročí je třeba oslavit ohlédnutím se do minulosti. Jaké reklamy si za ta léta McDonald’s pro nás připravil?
When you have hlad
S mapováním propagace začneme od přítomnosti. V posledních dnech se na českém internetu objevují diskuze ohledně kampaně 2forU. Na půl česká, na půl anglická fráze, kterou z agentury DDB za McDonald’s vyslali do světa, rozpoutává vášnivou debatu na sociálních sítích. Někomu se zdá pitvoření jazyka hloupé, dalším uniká smysl a ostatní jsou nadšení.
Náborová videa od McDonald’s jsou reklamní kategorií sama pro sebe. V roce 2013 uveřejnili video s novou pracovnicí Katkou. O tom, že zapomenout okurku je hřích, a také, že když vše uděláte pečlivě, tak se vám firma odvděčí žlutou jmenovkou, vzniklo už hodně virálních počinů.
V první pobočce řetězce v České republice ve Vodičkově ulici nebyl věkový průměr zaměstnanců vyšší než 24 let. Během doby se nic nezměnilo a pro McDonald’s stále pracují převážně mladí. Ani letos veřejnost neochudili o motivační video lákající na práci ve franšíze. Názor si můžete utvořit sami.
Zpátky do minulosti
Pro mnohé z nás v dětství jídlo u McDonald’s znamenalo zážitek, luxus. Kombinace Happy Meal, balónek a možnost vyfotit se s “panem McDonaldem” na lavičce nás vynesla do výšin. Ve výšinách se v roce 1992 pohybovaly i ceny pokrmů. Big Mac stál 48 Kč, přičemž průměrný plat činil zhruba 5 tisíc Kč. I přesto si v den otevření pro hranolky, pět druhů burgerů, zmrzliny, mléčné shaky nebo jablečnou taštičku přišlo na 11 tisíc lidí. U tak velké události nesměly chybět ani známé osobnosti. McDonald’s nepodcenil propagaci, a už tehdy si na otevření pozval celebrity.
Dodnes je prodejna v provozu, změněna byla jen z důvodu inovací. Důležitou informací je ale fakt, že McDonald’s ve Vodičkově už dávno nezáří červenou barvou. V rámci kampaně upozorňující na “ekologičtější McDonaldy” se červená stala zelenou. Děje se tomu tak od roku 2009. Tehdy začal řetězec otevřeně mluvit o praktikách přípravy jídla. Oznámili, že používají šetrnější fritovací oleje aj., a proto počínaje Německem své pobočky přebarvili. Důvodem změny byla i snaha cílit na “fit” lidi. Vedení společnosti považovalo červenou barvu za agresivní a chtěli vypadat více “eco-friendly”. I navzdory tomu, že červená barva je z marketingového hlediska nejpoužívanější u značek spojených s jídlem, obliba řetězce neklesá. Ba naopak, redesignované pobočky ve skutečnosti vydělávají více než ty staré.
Restaurace nové generace
Na konci roku se objevil další nový projekt z dílny agentury DDB. Jedná se o virtuální prohlídku pobočky a zákulisí přípravy jídla. Na speciální microsite můžete zjistit, odkud suroviny pocházejí a jak dlouho se připravují. McDonald’s tak nadále podporuje otevřený a ekologický přístup ke spotřebiteli. Na stránkách upozorňuje i na moderní prodejny vybavené samoobslužnými stojany. V Praze si lze nově dokonce pomocí stojanů sestrojit vlastní burger. Jako první tuto možnost testovali v Austrálii s kampaní Create Your Taste.
Pravda o I’m Lovin It!
Slogan vznikl v roce 2003 ve Spojených Státech Amerických a jedná se o nejdéle používanou frázi McDonald’s. Propagovali ji třináct let, až do minulého roku. Nejprve “I’m Lovin It” nemělo nic společného s řetězcem. Písničku se stejnojmenným názvem nazpíval Justin Timberlake v době své post-NSYNC slávy. Fastfoodovou společnost slova zaujala, a tak se rozhodla odkoupit píseň. Použila jen krátký jingle “ba da ba ba ba, I’m Lovin It”, ke kterému byla natočena i volnočasová videa v jedenácti jazycích, na kterých se mimo jiné podílel i Pharel Williams.
Propagace McDonald’s v České republice nestojí jen na reklamách. Jistou část zajišťuje i sponzorství v rámci podpory sportu. To, že McDonald’s je spjatý s dětmi, dokazuje nejenom merchandising v podobě postaviček v Happy Mealu, ale i pořádání dětských oslav narozenin na pobočkách. V 90. letech to byl hit. Na dospělé řetězec cílí zase skrze kupóny. Nabízejí je klasickou formou u pokladen, v tisku, ale dnes třeba i v balení žvýkaček.
Historie reklamy McDonald’s u nás je pestrá. Spadají sem různé pokusy o spojení české gastronomie s filozofií řetězce nebo třeba i nepovedený product placement během hokejového přenosu. Na průřez reklamou se můžete podívat níže.
When you have to be in živé vysílání, but you have hlad!
Tak zas příště, u McDonald’s!
Zdroje:
http://www.enviweb.cz/clanek/obecne/82527/mcdonald-s-zacal-zelenat
https://www.jidloaradost.ambi.cz/clanky/sekana-11-tyden/
http://mam.ihned.cz/reklama/c1-65511740-agentura-ddb-odhalila-pravdu-o-zakulisi-mcdonald-s
http://pitchfork.com/thepitch/1227-the-contentious-tale-of-the-mcdonalds-im-lovin-it-jingle/
Zdroje obrázků:
http://www.mediar.cz/nic-moc-burgery-ale-memy-mcdonalds-topka/
https://www.mcdonalds.cz/wp-content/uploads/2016/09/Duck_adweek-1.jpg
Zdroj náhledového obrázku:
http://i.iinfo.cz/images/609/shutterstock-com-mcdonalds-mcdonald-s-fransiza-hamburger-1.jpg
Odkazy na videa:
1) https://www.youtube.com/watch?v=hrbOgonvs9Q
2) https://www.youtube.com/watch?v=9mZv8pvlUx4
3) https://www.youtube.com/watch?v=dI-xHMM8wXE
4) https://www.youtube.com/watch?v=6zgV5ZSrwLo
5) https://www.youtube.com/watch?v=x4NKnTYh2zM
Jak citovat tento článek?
KUČEROVÁ, Vlaďka: autor, Umí McDonald´s u nás lépe hranolky nebo reklamu? ROMAŇÁK, Adam: editor. In: Markething.cz [online], 2017. ISSN ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=24747&preview=true