Komunikace
Trend u světových cestovek: Osobní příběhy místo katalogů
Turisté se před cestou čím dál častěji pídí po opravdové podobě cílové destinace a po skutečných zkušenostech předchozích zákazníků. Světové cestovní kanceláře proto přestávají prezentovat své produkty pouze v podobě nablýskaných katalogů a pomalu je nahrazují reálnými fotografiemi a příběhy sdílenými na sociálních sítích.
Světové cestovní kanceláře jako Expedia nebo STA se přizpůsobují požadavkům náročnějších zákazníků. Ti už nemají zájem o koupi snu, ale pravdy. Možná proto, že chtějí být po příjezdu do resortu ušetřeni kruté realitě, která má do obrázku lesklé pláže v katalogu daleko. Podobným brožurám a dalším materiálům už lidé nevěří, a proto se poohlížejí jinam, a to zejména na sociální sítě. Právě tam turisté sdílejí svoje zážitky z cest spolu s množstvím fotek a videí. Proto se marketéři v cestovním ruchu snaží jít svou komunikací tomuto trendu naproti.
Každý výlet je unikátní, každá cesta je osobní
Nejdále se v tomto trendu dostala Expedia, jedna z největších cestovních kanceláří na světě. Pro účely sdílení zážitků z cest běžnými uživateli koupila už v roce 2004 server TripAdviser. Letos přišla s kampaní Find Yours, jejíž myšlenkou je, že každý člověk prožívá svojí cestu po svém. A že každý se může o svém subjektivním zážitku podělit s ostatními. Jako motivaci pro sdílení svých pocitů a subjektivních speciálních momentů z cest Expedia vytvořila letní soutěž ve sdílení těchto osobních příběhů a fotek přes sociální sítě s hlavní cenou v podobě čtyř nocí na ostrově Aruba v Karibiku. Kampaň doprovodila série kreativních spotů Find Yours.
Příběhy a kontroverze táhnou. Nejlépe spolu.
Sázka na vkládání osobních emotivních zážitků do cestování se zatím Expedii vyplácí. Zatím nejúspěšnějším a bezpochyby také nejkontroverznějším krátkým videem se stal příběh Porozumění. Expedia na začátku října zveřejnila krátké video zachycující skutečný příběh otce, který nachází při svojí cestě porozumění ohledně lesbického vztahu své dcery a místo toužených vnoučat dává svolení k jejich sňatku. V televizním spotu se tedy objevuje odraz reálného příběhu, přičemž některé záběry, např. ze svatebního obřadu, jsou autentické. Spot vytvořila agentura 180LA, americká odnož nizozemské 180 Amsterdam. Video zatím dosáhlo na serveru Youtube přes 2 miliony zhlédnutí a stalo se tak zatím nejúspěšnějším videem kampaně.
Zdroje:
http://runawayjuno.com/2012/07/11/introducing-expedia-find-yours-campaign-calling/
Jak citovat tento článek:
LIŠKA, Ondřej. Trend u světových cestovek: Osobní příběhy místo katalogů. Markething [online]. 30. října 2012 [cit. 2012-10-30]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/trend-u-svetovych-cestovek-osobni-pribehy-misto-katalogu