Connect with us

Marketing

Titanic. 100 let na dně a stále vydělává!

Úchvatný příběh zkázy Titanicu umí slušně prodávat i po sto letech. Kulatého výročí nevyužil pouze režisér James Cameron s 3D verzí svého úspěšného holywoodského trháku, ale výjimečné příležitosti se chytili také cestovní agentury a provozovatelé výletních lodí. Ti výročí využili k několika různým tematickým plavbám, z nichž nejvíce stojí za povšimnutí exkluzivní výroční vzpomínková plavba Titanic Memorial Cruise uspořádaná právě ve stylu Titanicu na výletní zaoceánské lodi MS Balmoral společnosti Fred Olsen Cruise Lines. Samotnou cestu organizuje britská cestovní agentura Miles Morgan Travel, která se zaměřuje právě na cesty ušité na míru.

Je vidět, že z katastrofy, která se stala na den přesně před sto lety, lze úspěšně těžit i dnes. Zvláště v oblasti byznysu výletních lodí, který i přes ztroskotání luxusní Costa Concordia a problémů dalších dvou lodí stejné společnosti vykazuje stále větší zájem turistů.

Komerční, či vzpomínková plavba? Především exkluzivní!

Tuto výjimečnou plavbu bychom mohli velmi lehce zařadit do kategorie tzv. disaster trips a myslet si své o marketingovém využívání cizího neštěstí ve vlastní prospěch. Lodní společnost a cestovní agentura si udělají skvělé jméno za využití tragické události pod zástěrkou vzpomínkové plavby. Z hlediska PR byla zájezdu věnována ve srovnání s jinými tematickými plavbami poměrně velká publicita ve vlivných světových médiích od Reuters přes BBC až po česká média.

ARVE Error: need id and provider

Obhájci namítnou, že celá událost byla zorganizována jako vzpomínková a určena zejména pro potomky a příbuzné cestujících a obětí Titanicu a nebyla určena masám, ale naopak bylo prodáno pouze 1309 lodních lístků, tedy stejně jako v roce 1912 na Titanicu. Avšak toto dělá celý zájezd výjimečně exkluzivním a dokládá to i cena jednoho lístku, která se pohybovala v rozpětí 2600 – 8000 liber, tedy až 240 tisíc korun. Nutno podotknout, že nejvyšší cena za jeden lístek stála na Titanicu kolem dnešních 2,5 milionu korun. Jedná se tedy spíše o další klasický disaster trip, nyní však jen pro pár vyvolených boháčů.

Zažít atmosféru Titanicu. Tentokrát bez potopení, prosím.

Každý si asi někdy řekl, že by chtěl zažít jedinečnou atmosféru plavby největší, nejluxusnější a „nepotopitelné“ lodi Titanic. Nejlépe však bez potopení. Nyní se pro boháče a velké fanoušky z 28 zemí naskytla skvělá příležitost. Zažijí podobnou atmosféru jako na Titanicu díky celé stylizaci lodi, stejnému menu jako před sto lety, či díky dobovým kostýmům. Pořadatelé nezapomněli ani na pětičlennou hudební skupinu z Belgie, která se bude snažit dobovými melodiemi uctít památku zahynuvších hudebníků. Přes veškerou stylizaci však mohou pasažéři samozřejmě využívat veškerého dnešního moderního vybavení.

Samotná plavba začala už 8. 4., tedy o 4 dny dříve než v roce 1912 a potrvá 12 nocí. Loď pluje přesně po stejné trase jako Titanic (tedy kromě drobného excesu, kdy se musela vrátit několik mil zpět k Irsku, aby mohl vrtulník evakuovat jednoho pasažéra se srdečními potížemi). Proti ledovcům je Balmoral vyzbrojen moderními přístroji, ale to si mysleli tehdy na Titanicu také. Právě uběhlé noci z 14. na 15. 4., kdy před 100 lety došlo k srážce Titanicu s ledovcem, se na Balmoralu konala v místech neštěstí vzpomínková slavnost. Zájezd bude dále pokračovat do kanadského Halifaxu, kde účastníci navštíví hřbitov, kam byly pohřbeny oběti a cesta skončí v New Yorku, tedy ve městě, kam původně směřoval i Titanic.

Cestovní agentura také nabídla cesty z New Yorku na místo tragédie, či zpáteční plavbu nebo let do Evropy. Přesný itinerář cesty si můžete prohlédnout zde.

Spíše než pokoušením osudu je tato akce podle mého názoru velmi zdařilé self-promo pořadatelských společností. A po 100 letech od tragédie, kde zahynulo přes 1500 lidí, snad už ne tak neetické.

Zdroje:

PEITZMAN, Louis. Rich People Reenact the Titanic’s Voyage, Ideally Without the Sinking. Gawker.com [online]. 2012[cit. 2012-04-14]. Dostupné z: http://gawker.com/5900159/rich-people-reenact-the-titanics-voyage-ideally-without-the-sinking

HELGREN, Chris. Titanic cruise ship forced to turn back briefly. Chicagotribune.com [online]. 2012[cit. 2012-04-14]. Dostupné z: http://www.chicagotribune.com/news/sns-rt-us-britain-titanicbre8370bx-20120408,0,7870059.story

http://www.plavidla.cz/view.php?cisloclanku=2009110201&PHPSESSID=aff9cd4e737baf5abf7eb373ecd2e1a5

http://titanicmemorialcruise.co.uk/memorial/itinerary.php

Cruise ship sets sail on Titanic memorial voyage as it retraces doomed liner’s journey.dailymail.co.uk [online]. 2012[cit. 2012-04-14]. Dostupné z: http://www.dailymail.co.uk/travel/article-2127400/Titanic-100th-anniversary-Cruise-ship-sets-sail-memorial-voyage-retraces-doomed-liners-journey.html

Jak citovat tento článek?

LIŠKA, Ondřej. Titanic. 100 let na dně a stále vydělává! Markething [online]. [cit. 2012-04-15]. Dostupné z: http://www.markething.cz/titanic-100-let-na-dne-a-stale-vydelava

Continue Reading

Absolvent oboru Marketigová komunikace a PR na FSV UK, kde v současnosti studuje Mediální studia. Zajímá se o marketing cestovního ruchu, airline marketing, marketing neziskového sektoru, CSR a interní komunikaci.

More in Marketing

To Top