Marketing
James Bond: Agent s povolením prodávat
Kdyby byl agent 007 skutečný, byl by z něj dnes devadesátiletý stařeček, co se šourá po londýnských ulicích a vzpomíná na svou slavnou minulost. James Bond ale naštěstí nestárne. Odolává času a prostoru. Jen občas změní vizáž a vymění starou karoserii za novou. V každém filmu se s ním svezou i miliony dolarů.
Vodka Martini – protřepat, nemíchat patří k Jamesi Bondovi jako padnoucí oblek a britský pas. Proto oznámení, že se hlavním partnerem pro nový film Skyfall stane holandská značka Heineken, vyvolalo obrovské pozdvižení. To, že tvůrci s distributory donutili britského elegána pít nizozemské pivo, označovaly některé tweety přímo za svatokrádež. Milovníci starších filmových verzí jsou hákliví na každou změnu spojenou s jejich oblíbenou postavou. Přijmout Daniela Craiga, který má poněkud odstáté uši a výraz připomínající Vladimíra Putina, byl pro mnohé vcelku oříšek. Není se tedy čemu divit, že spojení Bond – Heineken vyvolalo bouřlivé reakce. Bond ale na svůj typický drink fakticky přišel až po třicítce (v knize Diamonds Are Forever, 1956), takže je velmi pravděpodobné, že někdy něco jiného okusil. Pivo Red Stripe navíc pil i Sean Connery ve filmu Dr. NO. Craig si ve Skyfallu Heineken vychutnává pouze jednou – v situaci, kdy přežije vlastní smrt, všichni ho mají za mrtvého a on leží polonahý a zhrzený v posteli s krásnou ženou. Láhev se pak objeví ještě v jedné scéně, kdy ji drží jiný agent MI6. Dvě krátké scény, 28 miliónů liber a spousta povyku.
David Black, předseda Mezinárodního klubu fanoušků Jamese Bonda, se nechal slyšet, že s Heinekenem nemá problém. „Myslím si, že to nevadí a mohlo by to přinést pár liber.“ Daniel Craig prohlásil, že bez spojení s nizozemskou značkou (a bez oněch 28 miliónů liber) by se Skyfall nenatočil.
Unlock the 007 in you
Probuďte v sobě agenta 007 – k tomu nás láká kampaň Coca-Coly Zero, která již podruhé navázala spojení s tvůrci Bonda, MGM a Sony. Integrovaná marketingová kampaň spojená s limitovanou edicí půllitrové láhve běží v kinech, televizi, OOH a sociálních médiích. Zajímavostí je, že reklamní spot se natáčel v Praze a vystupuje v něm několik českých herců.
Unlock the 007 in you – seriously
Coca-Cola se rozhodla některé lidi skutečně donutit k tomu, aby v sobě Bonda probudili. Na antverpském hlavním nádraží umístila speciální automat, který dal každému, kdo si zakoupil Coca-Colu Zero, možnost vyhrát lístky na Skyfall. Jediné, co musel dotyčný udělat, bylo stát se na 70 sekund agentem 007.
Product placement již od dávných dob
Dle týdeníku Sunday Times zbořili MGM a Sony, producenti Skyfall, rekord ve výši peněz vytěžených z product placementu. Firmy, které chtějí své výrobky vidět ve Skyfall, zaplatily 45 miliónů dolarů (což je dvojnásobek toho, co vydělal dosavadní rekordman Minority Report). Mantinely moderního product placementu byly utvářeny právě v bondovské sérii. Sám autor knih Ian Fleming zmiňoval luxusní značky, které jeho hrdina konzumoval – Alfred Dunhill, Aston Martin, Dom Pérignon, Rolex a řada dalších noblesních statků prostě k 007 neodmyslitelně patří. Zatímco filmový Bond preferuje Aston Martin, knižní nejčastěji sedí v Bentley. Oba ale rádi střílí automatickou pistolí značky Walther.
V roce 1962 v prvním svém bondovském filmu Dr. NO Sean Connery letěl se společností PAN AM, za letu pil vodku SMIRNOFF a v baru si objednal pivo RED STRIPE. O dva roky později již řídil ASTON MARTIN a srazil se s nákladním vozem převážejícím balenou vodu PERRIER. V roce 1979 trochu pozměněný James Bond proletěl se svým autem billboardem BRITISH AIRWAYS a v roce 1995 Pierce Brosnan na několik filmů vyměnil Astona za BMW.
Značky platí, aby sebe nebo své produkty viděly ve filmu. Rozšiřuje se ovšem mínění, že to tvůrci Bonda se svou vstřícností přehánějí. Dnes neumírej (Die Another Day) média kvůli okázalému product placementu přezdívala Buy Another Day. Dalším příkladem je rozhovor Jamese s Vesper ve snímku Casino Royale:
Bondgirl si prohlíží Jamesovy hodinky a ptá se: „Rolex?“
„Omega,“ opravuje ji 007.
(v této scéně pije Bond skotskou a červené víno Chateau Angelus zároveň)
Zdroje:
www.adweek.com/news/advertising-branding/spot-bonds-favorite-beer-143973
www.adweek.com/adfreak/james-bond-advertising-its-very-best-17137
www.businessinsider.com/heres-how-james-bonds-relationship-with-product-placement-has-changed-2012-10?op=1
en.wikipedia.org/wiki/List_of_James_Bond_vehicles
www.dailymail.co.uk/news/article-2206593/James-Bond-swaps-Vodka-Martini-pint-Heineken-controversial-product-placement-deal-new-film.html
Jak citovat tento článek:
SYSLOVÁ, Kateřina. James Bond: Agent s povolením prodávat. Markething [online]. 8. listopadu 2012 [cit. 2012-11-08]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/skyfall.
