Komunikace
Čas na kávu a marketing. Gilmorova děvčata se vrací na obrazovky!
Že by Gilmorova děvčata zajímal marketing? Ne tak docela. Nicméně, tvůrci nové série vědí, jak dát světu najevo, že ta sarkastická a věčně upovídaná Lorelai a její svatě vypadající a šíleně chytrá dcera Rory z malého městečka v Connecticutu budou zpět na obrazovkách koncem listopadu.
Povětšinou, když se slavný seriál dočká nové série, neděje se nic netradičního. Před zahájením se vypustí pár článků o tom, jak herci vypadali před x lety a dnes, nebo jaká vycházející hvězda dostala šanci zahrát si v tzv. spin-offu. Během průběhu vysílání se herci ukážou v jedné ze slavných talkshow a po skončení si můžete maximálně přečíst nějakou recenzi nebo koupit tričko s logem.
Gilmorova děvčata byla vždy odlišná. Například už jenom tím, že večeře jedla pouze plastovými příbory, aby je poté nemusela umývat. A čím se liší? Neztratila schopnost být trendy a přitom nad věcí? Co je jejich přidanou hodnotou?
TIP! Pokud jste velcí fandové seriálu, zde můžete získat neotřelé kousky -> https://www.etsy.com/market/gilmore_girls
Hektolitry kafe
Vědci se celá desetiletí dohadují o tom, jestli je konzumace toho lahodného moku blahodárná pro lidské tělo anebo ne. V tom měla Lorelai s Rory vždy jasno. V každém díle se objevil minimálně jeden kelímek kávy, nebo aspoň zmínka o něm. Takže prosím kávu a dávku cynismu!
Ten, kdo vařil nejlepší kávu ve městě, byl Luke. Jednoznačně. A prostřednictvím jeho ikonického bistra a samotného představitele Luka Danese, herce Scotta Pattersona, tvůrci 5. října 2016 uspořádali akci. Káva ZADARMO – všude, kde byl symbol Lukova bistra. Kampaň byla tak masivní, že i americký módní magazín Elle s časopisem Forbes o tom vydaly článek a označily ji za „pěkný kousek“ od Netflixu. Ano, byl vážně povedený. Škoda jen, že se událost nevztahovala na celý svět. Nebo alespoň i na ty státy, kde Netflix nabízí služby.
Jak by dnes bylo správně řečeno, hlavním baristou celého seriálu (ano, nemaloval srdíčka z mléčné pěny na cappuccina, ale i tak vařil kávu) byl Luke. A káva, bistra a kavárny jsou prostě v dnešním světě jedním z trendů. Snad díky seriálu? Možná. Každopádně tvůrci seriálu o tomto trendu vědí a využili ho k propagaci nadcházející čtveřice dílů. Pozornost diváků a všech médií po celém světě přilákali již zmiňovanou akcí kávy zadarmo. Co by to ale bylo za kávu z Lukova bistra bez jeho majitele? Proto se herec Scott Patterson stal pomyslným marketingovým nástrojem a šel obsluhovat do jedné z amerických kaváren. A jestli předtím měl jednu zásadu v podobě zákazu telefonování v jeho bistru, teď jich pár přidal.
Tvůrci měli celou akci promyšlenou do detailu. Uspořádali ji 5. října, tudíž v den, kdy se před šestnácti lety odvysílal v USA první díl. Lorelai a město Starshollow byly skvělými event manažery. Během sedmi sérií se v seriálu objevilo několik akcí, které by stály za uskutečnění i v reálném světě. Od narozeninové párty ve stylu Pána prstenů, charitativního Pletatonu (pletací festival, výtěžek z výrobků se investuje do obnovy města), bludiště z balíků slámy, módní přehlídky až po 24 hodinový taneční maraton. A právě prostřednictvím tanečního maratonu tvůrci pomohli splnit pár dívčích snů a nabídli hrstce vyvolených stát se Rory nebo Lorelai.
Mluvení, psaní, mluvení, mluvení, psaní a dnes už focení a natáčení
Když si pročtete komentáře u profilu Gilmorových děvčat na ČSFD.cz, zjistíte, že v několika se objevuje obdiv (často i zděšení) k hrdinkám, jak rychle mluví. A stejnou rychlostí tvůrci téměr denodenně už půl roku přidávají nové příspěvky na sociální síťě. Využívají všechny čtyři nejpoužívanější platformy – Facebook, Instagram, Snapchat i Twitter. Pod hashtagem #Happybirthdaygilmoregirls, který producenti vypustili na svět 5. října, dnes už najdete přes dva tisíce příspěvků. Převážně od fanoušků. Na facebookovém profilu zase například uveřejňují videa s názvem „The Gilmore Guide“, v nichž je sestříháno několik okamžiků, při kterých herci prožívali a řešili stejné problémy jako my všichni. První pusa, první rozchod, rodinné problémy, odmítnutí žádosti o ruku, problémy v práci atd.
Sociálními sítěmi komunikace nekončí. Kliknutím na odkaz www.townofstarshollow.org , se vám zobrazí oficiální stránky města Starshollow. Jsou záměrně zanedbané, vypadají totiž jako z roku 2007, kdy seriál skončil. Pointa tkví v tom, že o správu se stará městský vše(ne)uměl Kirk, který zapomněl přístupové heslo, a tak stránky budou obnoveny 25. listopadu, v den premiéry nových dílů. Dobré lákadlo, jak udržet pozornost fanouška. Uvidíme, třeba se na nich objeví něco nového, nápaditého.
Pop kultura v hlavní roli
V posledních dílech se Rory loučila s městem kvůli tomu, že odjíždí dělat kampaň pro možná nadcházejícího prezidenta Baracka Obamu. A on se jím za rok opravdu stal. V rámci propagace si našla chvilku i první dáma a novinářka Rory Gilmorová s ní provedla rozhovor a doporučila knížky.
Nicméně propagace byla vzájemná. Video se v seriálu neobjeví. Jednalo se pouze o zviditelnění iniciativy Let Girls Learn, kterou první dáma prezentovala v Libérii, Maroku nebo Španělsku.
Gilmorova děvčata vždy měla kulturní rozhled. Díky jim jsme se já a věřím, že i mnozí další, dozvěděli o Christiane Amanpour, kapele Clash, kultovních filmech, ale i tom, že CIA není jenom vládní organizací, ale i americkým kulinářským institutem, a mnoho dalšího. A podle nového traileru, kde se Lorelai zamýšlí nad tím, jestli by ji komička Amy Schumer měla ráda, si přehled o pop kultuře drží stále.
A svět už zná i odpověď. Amy Schumer ji poslala přes Twitter zprávu, že by ji milovala!
Závěrem
Když se seriál v roce 2000 poprvé objevil na obrazovkách, tak nadvláda on-line světa teprve začínala. O zahlcení životů příspěvky z Facebooku a hashtagy z Instagramu se ještě zdaleka nemluvilo. Dnešní realita je taková, že co není prezentováno na internetu, to má od nás hodně malou pozornost. Nové díly Gilmorových děvčat si pozornost zasluhují právě díky digitální komunikaci. Bude tomu tak i po odvysílání seriálu? Najdeme v dílech nejenom další životní lekce, ale třeba i nápady, které lze zrealizovat? Třeba v event marketingu. Gilmorova děvčata nejsou jediným seriálem, který má masivní kampaň před zahájením vysílání. V zahraničí je to pro filmovou/seriálovou tvorbu typické, a i u nás se objevují první ukázky kreativnějších komunikačních řešení pro nové seriály než jsou bannerové a printové kampaně. Říká se, že do České republiky vše dorazí se zpožděním, tak snad ten čas už nastal.
A jak je to se zmiňovanou zmrzlinou? Pod záminkou, že do starobylého bufé starosty města, potřebují novou příchuť zmrzliny, producenti požádali diváky o pomoc. Ti vymýšleli různě šílené americké kombinace, nicméně nejčastěji žádali o kávu s příchutí COFFEE, COFFEE, COFFEE, barevné rýže, čokolády nebo sladkostí Pop-tarts. Šťastlivec, který vyhraje, dostane kelímek zmrzliny a neomezenou kávu na další speciální akci s názvem “Páteční večeře”.
http://www.elle.com/culture/movies-tv/news/a39784/gilmore-girls-were-back-featurette-video/
http://hellogiggles.com/gilmore-girls-ice-cream-flavor/
https://funko.com/blogs/news/coming-soon-gilmore-girls-the-blacklist-pop-s
Zdroje obrázků:
Zdroj náhledového obrázku: https://www.facebook.com/GilmoreGirls/photos/a.405197652826900.118691.207226035957397/1429974490349206/?type=1&theater
https://www.facebook.com/207226035957397/photos/?tab=album&album_id=1438006349546020
https://funko.com/blogs/news/coming-soon-gilmore-girls-the-blacklist-pop-s
Jak citovat tento článek?
KUČEROVÁ, Vlaďka: autor, . Čas na kávu a marketing. Gilmorova děvčata se vrací zpět na obrazovky. ZELINKOVÁ, Petra: editor. In: Markething.cz [online], 2016. ISSN ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=23383&preview=true