Komunikace
I běhat ve tmě má smysl
S charitativními běhy jako by se roztrhl pytel – nadační fond Tesco má svůj Běh pro život, Česká pojišťovna zase svůj charitativní Run Tour, pravidelně se v Praze koná také běh na pomoc ohroženým gorilám. Proč by tedy nemohly mít svůj charitativní běh také „Světlušky“? Ve středu 25.4. 2012 se v pražské Stromovce uskutečnil první ročník netradičního dobročinného běhu pro Světlušku. A proč netradiční? Běhalo se totiž ve tmě…
Noční běh pro Světlušku s podtitulem „I běhat ve tmě má smysl“ vznikl vlastně náhodou. Jakub Hereš a David Podhola, dobrovolníci Nadačního fondu Českého rozhlasu, běželi v loňském roce v lese v úplné tmě. Po této zkušenosti je napadlo, že by mohli uspořádat noční běh s čelovkami, při kterém by lidé vlastně vypadali jako světlušky. Vznikl tak první ročník Nočního běhu pro Světlušku, který si klade za cíl spojit vidící i nevidomé. Protože i nevidomí jsou lidé, kteří jezdí na kole, plavou, lyžují či běhají.
Start Nočního běhu byl naplánován na 21:00 hod., v dobu, kdy se pražská Stromovka zahaluje do tmy. Závodníci si mohli vybrat dvě různě dlouhé tratě – kratší tříkilometrovou a delší pětikilometrovou. Pokud se někdo na běh necítil, mohl celou trasu absolvovat pomalou chůzí. Po zaplacení startovného (činilo 400 kč), dostal každý závodník čelovku a mohl se vydat směrem ke startu. Běžci byli tedy vyzbrojeni pouze čelovkami, které jim umožnily vidět jen na několik metrů před sebe. Mezi rojem Světlušek, který rozsvítil Stromovku, nechyběli ani nevidomí se symbolicky nasazenými čelovkami, kteří běželi v doprovodu tzv. traséra. Běh přišli podpořit i známé osobnosti jako např. hokejista Dominik Hašek, herec Pavel Nový či herečka Klára Jandová.
Nejvtipnějším účastníkem závodu byla bezesporu „běžící“ rozsvícená Toi-Toi budka, symbol jednoho z partnerů akce, která uzavírala celý roj běžících Světlušek.
Ač se jednalo o vůbec první ročník Nočního běhu pro Světlušku, úspěch eventu byl veliký. Akci přišlo podpořit zhruba 1000 lidí, z nichž se 800 aktivně zúčastnilo samotného běhu. Ve prospěch nadačního fondu Českého rozhlasu tak putuje výtěžek ve výši 318 000 Kč, který bude použit na výcvik vodících psů a na speciální pomůcky s hmatovým displejem. Hradit se z něj budou i osobní asistenti dětem.
Dobrý nápad má smysl
Kampaň Nočního běhu pro Světlušku se odehrávala zejména na internetu. Na webových stránkách akce a na profilu Světlušky na Facebooku se lidé mohli dočíst aktuální informace, vytvořena byla i facebooková událost, která se stala hlavní platformou určenou k debatě. Kampaň byla mimo jiné podpořena i videospotem, který pro Světlušku namluvila její dlouholetá patronka zpěvačka Aneta Langerová. Tento spot byl poté také odvysílán v rádiu, konkrétně v Českém rozhlase.
V nekonečném množství eventů, které neziskové organizace pořádají, Noční běh pro Světlušku vyniká skvělým nápadem, který se setkal jen s pozitivními reakcemi široké veřejnosti. Ukazuje se tedy, že i náhodné nápady jsou dobré a mají smysl. Škoda jen, že z celého běhu není pořízen videozáznam z výšky. Podobná akce, ovšem necharitativního charakteru, se uskutečnila v loňském roce v italském Palermu. Společnost Energizer zde pořádala noční běh s čelovkami, který byl natáčen z vyvýšeného místa. Lidem se tak naskytl krásný pohled na tmu osvícenou tisícovkou malých světýlek.
Ve Stromovce třeba příští rok… Redakce Markethingu každopádně poběží, co vy?
Světluška je dlouhodobý projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu, který byl založen v roce 2003. Světluška pomáhá dětem a dospělým s těžkým zrakovým postižením. Je oporou pro ty, které nelehký životní osud postavil před každodenní výzvu: znovu a znovu se učit životu ve tmě – bez pomoci jednoho z nejdůležitějších lidských smyslů.
Více informací na www.svetluska.net
Zdroje:
www.svetluska.net
fotografie od Dušana Martinčeka a Jana Cágy
Jak citovat tento článek?
POLÁČKOVÁ, Eliška. I běhat ve tmě má smysl. Markething [online]. 6. května 2012 [cit. 2012-05-06]. Dostupné z: http://www.markething.cz/i-behat-ve-tme-ma-smysl