Politika
Holé zadky, prací prášek, staré boty. I tak vypadaly předvolební kampaně strany Smer-SD
Strana Smer-SD byla založena před 24 lety. Než se ale dostala na vrchol, prošla mnoha volebními strategiemi, kdy na jedné straně slibovala dosud nepřijaté 13. důchody, na druhé ukazovala holé zadky. Jak přesně celá tato cesta vypadala, a co předcházelo její současné komunikaci?
Strana Smer-SD, tehdy jen Smer, byla založena v roce 1999. První volební kampaň v roce 2002 vedl marketér Fedor Flašík. Podnikatel a ředitel reklamní agentury Donar, který stál za volební kampaní Mečiarova HZDS.
Volební kampaň byla převážně negativní, odvážná a kritická vůči tehdejším politickým protivníkům Dzurindovi a Mečiarovi. Jeden z předvolebních klipů „Mistr pořádku“, alias reklama na čistící prášek, ukazuje tehdy mladého Roberta Fica jako pomyslného zachránce, který má odstranit „nečistoty“, politiky Dzurindu a Mečiara, na bílých tričkách.
Slogany byly dvojího charakteru: „Pán Mečiar, pán Dzurinda, stačilo! Odíďte!“, ale také „Voľte budúcnosť!“.
Zaměřovali se na to, že jsou novou stranou, která může přinést lepší začátky a zároveň útočili na tehdejší vládu, s níž byli nespokojeni.
Strana se prezentovala jako centralistická a takzvaná „třetí cesta“. Kontroverzní a ostrá kampaň neměla velký úspěch, a tak Smer zvolil ve volbách 2006 novou taktiku.
Košile, úsměv a hlavně pro lidi!
Přesně tak vypadaly billboardy a komunikace v druhé předvolební kampani pro parlamentní volby v roce 2006. Kampaň byla zmírněna, taktika pozměněna a příběh upraven. Ke Smeru se přidala SD (sociální demokracie) a ukázal se jejich národní charakter. Poslanci méně spoléhali na billboardy a videa napodobující reklamy na prací prášky a více na osobní setkávání a kontakt s lidmi.
Deník SME citoval Ficovo vyjádření ke kampani v roce 2002:
„Naša kampaň je dnes vnímaná tak, že nám pomáha, v roku 2002 nám škodila. Celá je postavená na osobných stretnutiach s ľuďmi, denne ich bežne absolvujeme 10 až 11.“
Fico vyjádřil na besedě v Bánské Bystrici nespokojenost a zklamání z poslední kampaně kvůli její agresivitě a nízké technické úrovni.
Strana kromě názvu také změnila svůj narativ z třetí strany na sociálně demokratickou. Díky této strategii se jim podařilo vybudovat silnou voličskou základnu a v roce 2006 volby i vyhrát (29,14 %).
Stabilita, třináctý důchod a svátky
V roce 2010 měl Smer-SD oproti ostatním kandidujícím stranám v kampani výhodu v tom, že byl stranou vládní. Vedly permanentní kampaň v průběhu celé vlády, otevíraly nová sportovní zařízení, pořádaly oslavy, třeba na Mezinárodní den žen, a vytvářely zákony, které podporovaly národnost (zákon o zrušení dvojího občanství). Ačkoli volby v tomto roce vyhráli (až 34,8 %), nedokázali sestavit vládu. Vznikla proto vláda Ivety Radičové (ze strany SDKÚ-DS). Ta však skončila ještě před koncem svého vládního období a o dva roky později přišly předčasné volby.
Smer-SD opět vsadil na jistotu a stabilitu. V roce 2012 vyhrál volby s neuvěřitelným náskokem před ostatními stranami. Smer-SD získal až 44,41 %, zatímco ostatní strany získaly přibližně 8 %. Začala tak druhá vláda Roberta Fica.
V letech 2012 až 2016 Smer-SD využíval svou komunikaci naplno. V roce 2013 byl vytvořen oficiální FB profil Roberta Fica a strana se pomalu začala přesouvat do online prostředí. Kromě toho si vytvořili vlastní noviny „Robíme pre ľudí“, ve kterých zveřejňovali své úspěchy a plány do budoucna.
Novým sloganem strany se také stalo „Robíme pre ľudí”. Zároveň se objevil slogan „Chráníme Slovensko“ v době migrační krize (2015-2016). V roce 2016 se strana Smer-SD dokonce umístila na prvním místě v průzkumu, kterou kampaň lidé nejvíce registrují. Marketing tehdy vedl poslanec strany Marek Maďarič.
I přes silnou kampaň klesl volební výsledek Smeru-SD na 28,28 %. Podařilo se jí však složit vládu a Robert Fico vládl potřetí.
Opozice = pohroma
V důsledku úmrtí Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové podal Robert Fico demisi a na postu předsedy vlády ho nahradil Peter Pellegrini, v té době ještě člen strany Smer-SD.
V roce 2019 se strana vrátila k negativní kampani a objevila se řada videí zesměšňujících politiky opozičních stran. Kritika mu však nepomohla a volby v roce 2020 kvůli společenské nespokojenosti a skandálům prohráli.
Dostali se tak do opozice a mnoho lidí hlásilo konec strany, zejména pak Roberta Fica samotného. Slovenský novinář Marek Vagovič ve své knize Vlastnou hlavou napsal: „A teď je Fico jen chodící politická mrtvola.“
Navzdory těmto prohlášením a názorům společnosti se však strana Smer-SD dokázala znovu dostat na vrchol. Jak přesně se jim to podařilo, si můžete přečíst v předchozím článku: https://markething.cz/znovuzrozeni-strany-smer-sd
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/SMER_–_sociálna_demokracia
https://sk.wikipedia.org/wiki/Fedor_Flaš%C3%ADk
https://domov.sme.sk/c/2698094/kampan-smer-u-uplne-ina-podla-fica-lepsia-nez-v-r-2002.html
https://sita.sk/najviac-ludi-registruje-predvolebnu-kampan-smeru/
https://medialne.trend.sk/marketing/smer-sd-vydava-noviny-tajnostami-bez-registracie
JAK CITOVAT?
NEMEŠOVÁ, Daniela. Holé zadky, prací prášek, staré boty. I tak vypadaly předvolební kampaně strany Smer-SD. ROHLÍČKOVÁ Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/predvolebni-kampane-strany-smer-sd