Komunikace
Pokémon GO: Pět měsíců poté
Není to tak dávno, co hra Pokémon GO pravidelně zaplavovala zpravodajské servery. Člověk mohl i uprostřed noci narazit na skupiny lovců snažících se chytit si svého vytouženého Pokémona. Hovořilo se o nejúspěšnější hře všech dob. Uplynulo pět měsíců a po Pokémon GO jako by se slehla zem. Hraje ho ještě někdo? A co s ním bude dále?
Strmý růst
Když hra Pokémon GO v červenci tohoto roku vyšla, téměř okamžitě se stala senzací. Firmě Niantic se vydáním aplikace povedlo vdechnout nový život legendárnímu japonskému seriálu a pro miliony lidí byla reminiscencí na dětství strávené sledováním svých oblíbených hrdinů na televizních obrazovkách. Netrvalo dlouho a na internetu se začaly objevovat návody, jak si hru stáhnout i v místech, kde výrobcem zatím nebyla zpřístupněna. Z Pokémon GO se tak ve velmi krátké době stala globální záležitost a jeden z nejdiskutovanějších fenoménů tohoto roku, což nemohlo uniknout pozornosti marketérů. Velice brzy začaly známé značky a nejrůznější podniky Pokémon GO využívat ke své propagaci, o čemž si můžete více přečíst v červencovém článku Michala Vokouna. Příkladem může být společnost McDonald’s, která svých tři tisíce restaurací v Japonsku proměnila na místa, kde je možné si vyzvednout nové Pokébaly.
Rychlý pád
Jakým tempem však hra světovou pozornost získala, takovým tempem ze záře reflektorů zase odešla. Důvodů bylo více. Jedním z nich byl fakt, že mediální masáž ohledně Pokémon GO byla od začátku tak intenzivní, že brzy bylo velmi těžké nacházet nová témata, o kterých v souvislosti se hrou psát, a pozornost novinářů se postupně přesunula jinam. Dalším problémem byly věčné chyby v aplikaci a časté padání serverů, což spoustu uživatelů natolik frustrovalo, že hru přestali hrát. Pokémon GO ztratilo během několika týdnů více než třetinu ze svých 45 milionů uživatelů a od té doby si udržuje sestupný trend. To však rozhodně neznamená, že by se výrobci rozhodli hru odepsat. Hra jim každý den generuje přibližně tři miliony dolarů a nadále se jedná o jednu z nejstahovanějších mobilních aplikací. Proto naopak pokračují v jejím dalším rozvoji.
Je libo PokéFrappuccino?
Před několika dny firma ohlásila svá první dvě americká Pokémon GO partnerství. První z nich uzavřela se společností Starbucks. Ta se dle svých slov s ohledem na svůj dlouhotrvající závazek poskytovat lidem místo pro sociální interakci rozhodla proměnit svých 7800 prodejen ve Spojených státech v PokéStopy a “Gymy”, ve kterých může hráč své Pokémony trénovat. Od Starbucksu se ze zjevných důvodů jedná o velmi chytrý tah. Přítomnost těchto “Pokézastávek” nejenže přitáhne do jeho prodejen více zákazníků, ale také je přesvědčí, aby zůstali déle, což se ve spoustě případů bude rovnat více prodaným produktům.
Když už je řeč o produktech, je třeba zmínit limitované vanilkovo-malinovo-ostružinové Pokémon GO Frappucino se šlehačkou, které se Starbucks při příležitosti navázání spolupráce rozhodl uvést na trh. Těžko říci, jakou spojitost má frappuccino s Pokémon GO, ale výše zmíněná kombinace téměř určitě znejistí nejednoho milovníka Pumpkin Spiced Latte.
Haló, tady Pokémon GO!
Druhým uzavřeným partnerstvím je dohoda s americkým poskytovatelem telekomunikačních služeb Sprint. Stejně jako u společnosti Starbucks je v plánu přeměnit prodejny Sprintu, prodejny jeho dceřiné společnosti Boost Mobile a také téměř 1500 poboček Sprint v prodejnách RadioShack v PokéStopy a “Gymy”. Cíl je identický jako u Starbucksu – dostat více lidí do svých prodejen.
V případě Sprintu je však mnohem důležitější vytvořit v hlavách lidí spojitost Sprint – Pokémon GO a přetáhnout tak k sobě hráče od konkurenčních operátorů. Změnit kavárnu je totiž pro zákazníka podstatně jednodušší než změnit operátora. Sprint dále hodlá nabídnout řešení jednoho z velkých problémů Pokémon GO, a sice malé výdrže baterie telefonu při hraní hry. Do svých prodejen má v plánu umístit nabíjecí stanice, ze kterých si zákazníci budou moci během hraní telefon pohodlně dobít.
Teď, nebo nikdy
Výrobci Pokémon GO si samozřejmě uvědomují důležitost úspěšnosti výše zmíněných dohod pro další budoucnost hry. Proto se rozhodli pobídnout hráče k tomu, aby u hraní setrvali. V posledních dnech byli do aplikace přidáni noví Pokémoni, kteří by měli pomoci ozvláštnit dosavadní herní prostředí. Dále by se pak v budoucnu měli Pokémoni více vyskytovat i v méně obydlených oblastech, kde pro většinu uživatelů hraní doposud nemělo smysl. Bude to však stačit? Zažije Pokémon GO po dlouhodobých ztrátách uživatelů vzkříšení nebo bude pokračovat v sestupném trendu a postupně zmizí v propadlišti dějin?
Jak citovat tento článek?
REŽNÝ, Michal. Pokémon GO: Pět měsíců poté. Ondřej DOSKOČIL, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/pokemon-go-pet-mesicu-pote
Zdroje:
http://www.altpress.com/news/entry/starbucks_announces_delicious_new_pokemon_go_frappuccino
Obrázky:
https://www.google.com/trends/explore?date=2016-07-06%202016-12-11&q=%2Fg%2F11bw4tm1l9
http://images.bidnessetc.com/img/960-sprint-helps-pokmon-players-hints-pokstops.jpg