Komunikace
Novinky SoMe roku 2016: Které z nich by Vám neměly uniknout?
Rok 2016 přinesl ve světě sociálních médií velké množství novinek, z nichž některé jsou přímo stvořené pro marketingovou komunikaci. Které můžeme shledat těmi nejvýznamnějšími? Jaké funkce přidaly jedny z marketingově nejvyužívanějších sociálních sítí v České republice? A setkáváme se s jejich používáním při každodenním brouzdání po našich účtech na sociálních sítích? V tomto článku se blíže podíváme na výběr největších novinek, které vloni změnily způsob komunikace na sociálních médiích, a se kterými by se v roce 2017 rozhodně mělo počítat.
Facebook jako obvykle nelenil, a proto i vloni inovoval formáty pro sdílení příspěvků, přidal zbrusu nové funkce pro Facebook i pro svou službu Messenger, která je jednou z nejpoužívanějších komunikačních aplikací světa. Pro ni také umožnil vytváření tzv. botů.
Jednou z věcí, kterou Facebook neustále vylepšuje, je forma příspěvků. V loňském roce jsme se dočkali představení formátů Canvas a Slideshow, jež nabízejí široké využití. Canvas nabízí jako čistě reklamní formát reklamy rozbalující se na celou obrazovku, do něhož je možné zakomponovat animace, carousely (speciální formát reklamy skládající se z několika vizuálů s krátkým textem), videa či celé odstavce článků. Tuto nabídku lze rozbalit díky rozkliknutí náhledu na hlavní stránce, jenž je zobrazen jako běžný sponzorovaný příspěvek. Formát tedy sám o sobě umožňuje uživatelům interagovat s obsahem, který si sami rozbalí, a tím pádem mu věnují svoji pozornost.
Neméně oblíbeným formátem je Slideshow, díky níž je možné v rámci jednoho příspěvku promítat několik vizuálů za sebou. Na výběr je také z několika šablon, které umožňují fotky či videa propojit v jednotném vizuálním stylu. Tato funkce je vhodná například pro zobrazení více druhů produktů z nabídky nebo pro odvykládání krátkého příběhu. Do jedné Slideshow jde zakomponovat až 7 vizuálů, přičemž je lze snadno hromadně upravit na stejný formát, zvolit jejich výchozí obrázek, či tento typ příspěvku dokreslit hudbou.
Premiéru v loňském roce zažívaly také nejrůznější formy živého vysílání napříč mnoha sociálními sítěmi. Facebook po testování živého vysílání v dubnu umožnil používání nástroje zvaného Facebook Live všem uživatelům. Ke konci letošního roku navíc oznámil možnost sdílení čistě zvukového záznamu, díky čemuž mají možnost vysílat i uživatelé, kteří se například nachází v oblasti s nedostatečnou dostupností dat. Ocení jej však i ti, kteří se chtějí podělit o své zážitky třeba z koncertů, tvorby podcastů, nebo i komentátoři všeho druhu.
Messenger
Messenger My Day je ovšem zřejmě největší novinkou, kterou Facebook nadělil českým uživatelům v předvánočním období. Vzhled a funkcionalita Messengeru se začaly značně podobat Instagramu, a to zejména díky rozbalení fotoaparátu pouhým přetažením a horní liště s příběhy přátel. My Day umožňuje podělit se na 24 hodin o zážitky, které v daný moment uživatelé prožívají. Pořízené obrázky lze velmi snadno upravovat díky bohaté nabídce nejrůznějších rámečků, nálepek a textových stylů, což žádná jiná sociální síť nenabízí v takové míře. Naneštěstí pro facebookové stránky, tuto funkci můžou používat zatím pouze běžní uživatelé. Už jen díky možnosti vytváření si vlastních rámečků by však tato funkce byla pro mnohé stránky jistě zajímavá. Nezbývá tedy nic než doufat, že Facebook jednou umožní sdílet své dny i stránkám, jelikož by jim tato funkce otevřela zcela nové možnosti komunikace s uživateli Messengeru.
Poslední velkou možností pro marketéry bylo letošní oznámení tzv. botů pro Messenger. Tato komunikační platforma, kterou používá měsíčně více než miliarda uživatelů, představuje velmi dobrou příležitost pro nejrůznější druhy byznysu. Napsáním jedné zprávy tak již nyní můžete zjistit třeba aktuální počasí nebo si nechat poslat video od Red Bull TV. V budoucnu by právě tento nástroj mohl být jedním z nejzajímavějších prostředníků v komunikaci jakékoliv facebookové stránky, jelikož reakce bota je okamžitá a nabízí interaktivní nabídku možností.
Instagram, stejně jako ostatní sociální sítě, si v loňském roce nachystal hned několik změn a novinek. První, a zároveň pro uživatele nejviditelnější změnou, byla změna řazení příspěvků na jejich newsfeedech. Příspěvky, které se do června řadily chronologicky dle data publikování, se nyní zobrazují na základě algoritmu této sociální sítě.
Marketéry a firmy nejrůznějšího druhu vloni potěšil Instagram zejména vytvořením tzv. firemních profilů. Jedná se upravenou verzi běžného účtu, která ovšem přináší velmi užitečné nástroje jeho vlastníkovi. Tomu je totiž umožněno sledovat statistiky u jednotlivých postů a také velmi užitečné informace o followerech profilu. Kromě sledování impresí (celkového počtu zhlédnutí příspěvku), dosahu, prokliků na web a aktivity sledujících umožňuje Instagram díky pár kliknutím zjistit poměr sledujících na základě pohlaví, věku či lokality. Pro samotné uživatele se toho naopak moc nezměnilo – u firemního profilu akorát najdou v úvodním záhlaví kromě možnosti sledovat také možnost kontaktovat.
Největší novinkou v roce 2016 je však bezpochyby srpnové zavedení Instagram Stories, které během krátké doby začalo používat velké množství uživatelů této sociální sítě. V podstatě se jedná o variaci na staré známé Snapchat Stories, tedy sdílení jednotlivých fotek či krátkých videí s dalšími uživateli. Tuto svou funkci Instagram od srpnového zavedení doplnil o mnoho zajímavých vylepšení, čímž umožnil její lepší využití také business profilům – v současnosti lze na jednotlivých fotkách či krátkých videích označit konkrétní uživatele, vložit link na webovou stránku, použít boomerang či vysílat živě.
Snapchat
Snapchat, který minulý rok do jisté míry inspiroval další sociální sítě, se vydal svou velmi specifickou cestou. Kromě vylepšení funkcí Discover, Memories a neustálého inovování filtrů a rozšiřování geo filtrů, vydal také velmi netradiční nástroj pro tvorbu obsahu. Zatímco konkurenční sociální sítě se soustředí zejména na rozvoj pořizování obsahu pomocí chytrého telefonu či 360° videokamer, Snapchat na trh uvedl Spectacles. Brýle, které obsahují kameru, díky níž můžete pořizovat obsah do Snapchat aplikace. Tento nástroj umožňuje vidět svět očima daného uživatele všem jeho followerům. Projekt je ale zatím velmi omezený, a to kvůli dostupnosti a množství těchto brýlí. Zakoupit je lze pouze přes speciální pop-up automaty, které jsou nainstalovány napříč Spojenými státy.
Ani sociální síť, která je známá zejména díky svým zprávám nepřekračujícím 140 znaků, nezůstala letos pozadu. Účty všech typů obohatila hned o několik funkcí, přičemž největší ohlas vzbudily tzv. Moments a možnost streamování 360° live videa. První z nich umožňuje uživatelům vytvořit řetězec zpráv, který kupříkladu sdružuje stejné téma. Tato funkce samozřejmě uživatelům umožňuje nahrání vizuálu, kterým do jisté míry mohou říci daný příběh. Novinkou je potom 360° živé video přes aplikaci Periscope. Uživatelům byla tato inovace představena Twitterem teprve na sklonku roku 2016, přičemž je prozatím umožněna pouze vybraným uživatelům. Její možnosti použití ovšem již teď vypadají velmi zajímavě.
Používání nových formátů
Všech těchto novinek se značky na světové i české úrovni ujaly celkem rychle, přičemž většina z nich je zařadila do své stálé komunikace na sociálních sítích. Konkrétně v České republice můžeme vidět používání zejména Instagram Stories či formátů jako Canvas a Slideshow. Zejména poslední dvě zmíněné patří k velmi častým sponzorovaným postům, které každý z nás dozajista nachází na svých facebookových newsfeedech.
Pokud rok 2017 naváže na velmi dynamický a inovativní rok 2016, máme se rozhodně na co těšit. Již nyní sociální sítě nabízí možnost být si s uživatelem ještě blíže a komunikovat v reálném čase. Trendem v uplynulém roce se stalo spíše rozšiřování nejrůznějších funkcí, než jejich specializace a postupné zaměřování na jedno konkrétní použití. Sociální sítě vloni také ještě více začaly přebírat funkce klasických médií, když umožnily uživatelům živě streamovat video i audio vysílaní. Lidé jsou tedy schopni přijímat informace více způsoby, přičemž použití v reálném čase se stává spíše samozřejmostí než přidanou hodnotou.
Jak citovat tento článek?
TOMANÍČEK, Michal. Novinky SoMe roku 2016: které z nich by Vám neměly uniknout? DOSKOČIL, Ondřej editor. In: Markething.cz [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/novinky-some-roku-2016-ktere-z-nich-by-vam-nemely-uniknout
ZDROJE
https://techcrunch.com/2016/02/25/facebook-canvas-ads/
http://mashable.com/2016/06/27/facebook-slideshow/#UEYulaIiGsqq
http://www.adweek.com/socialtimes/facebook-live-update-april-2016/637325
http://www.recode.net/2016/12/20/14030806/facebook-live-audio-radio-podcast
http://tyinternety.cz/socialni-site/social-novinky-50-tydne/
http://www.theverge.com/2016/4/12/11395806/facebook-messenger-bot-platform-announced-f8-conference
https://www.wired.com/2016/11/can-now-go-live-instagram-stories/
http://henextweb.com/twitter/2016/09/28/twitter-now-lets-anyone-create-moments-anything
https://techcrunch.com/2016/12/28/twitter-introduces-360-degree-video-live-streaming/
http://newsfeed.cz/instagram-postupne-zavadi-firemni-profily/
http://www.bnn.ca/instagram-bringing-advertising-into-stories-feature-1.647935
ZDROJE OBRÁZKY
Zdroj náhledového obrázku: https://g.twimg.com/blog/blog/image/moments_1.png
https://www.letemsvetemapplem.eu/wp-content/uploads/2016/08/Instagram-STories-teaser-001.jpg
http://173nvy42jz7i1wc8qkfkjm2q.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/03/2.png
http://images2.itechpost.com/data/images/full/28858/snapchat-guy-girl-glasses-jpg.jpg?w=720
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2016/08/instagram-stories1.jpg?w=738
http://wersm.com/wp-content/uploads/2016/10/wersm-messenger-day-cover-657×360.png
https://www.curalate.com/wp-content/uploads/2016/06/Instagram-featured-photo-1024×427.jpg
http://wersm.com/wp-content/uploads/2016/06/wersm-facebook-slideshow-2.png
