Connect with us

Komunikace

Pizza, burger, špagety! Všichni jsme pořád v hloubi duše dětmi

Alespoň takhle zněla odpověď na otázku, která jídla jsou na jejich instagramovém profilu nejoblíbenější. A koho jsme se ptali? Studenti z Institutu komunikačních studií a žurnalistky ve spolupráci s Markething.cz pořádají nový diskuzní cyklus Hosté na Hollaru. Pozvání na debatu přijali zakladatelé nejen úspěšného foodblogu, ale i známého profilu na Instagramu a průvodci po kvalitních místech české gastronomie — dvojice Taste of Prague.

vlcsnap-2017-01-12-18h06m27s715

Dvojice s námi sešla i později, abychom společně natočili video rozhovor.

Zuzka a Honza, sympatický pár, který se nebál vrhnout se do podnikání po hlavě a dal přednost vášni před kancelářskou prací. Bez předem vymyšlené strategie se rozhodli, že budou cizincům ukazovat českou kuchyni očima místních. Už pět let svůj život intenzivně věnují jídlu — věci naprosto potřebné a zároveň tolik kontroverzní. Zdá se mi, že pokud se lidé dělí na ty, kteří mají raději kočky než psy, a ty druhé, tak se vznikem sociálních sítí se dělí i podle faktu – fotí jídlo, nebo nefotí?

Kdo tvoří vaši klientelu? Mladí, postarší, a cizinci, nebo spíše Češi?

Oba: Jednoznačně cizinci. Hlavně Američané. Ale i Evropané. Celkově to jsou spíše turisté ze západních zemí.
Zuzka: Velký zájem mají v poslední době i lidé z Asie.

Podlehli mánii focení jídla i vaši hosté? Nejenom, že se to nelíbí některým z nás, ale i samotným restauracím. Vadí jim, že jídlo „stojí“ na stole a ztrácí na kvalitě. V důsledku toho chtějí zavádět i rušičky internetu.

Zuzka: Ano, někdo fotí. Je to prostě trend.
Honza: Já si z toho třeba vyloženě dělám srandu, že jim říkám, jaké hashtagy by tam měli dát apod. Pak je tu ale problém, že česká kuchyně není tak fotogenická. Hnědá omáčka, tři knedlíky a kus masa. To na fotce nevypadá moc atraktivně.

Provádíte převážně po místech s českou kuchyní. Stalo se, že by hostům nechutnalo?

Honza: Měli jsme problém s tlačenkou. Obecně uzeniny hostům moc nechutnají.
Zuzka: Patří sem i vnitřnosti, ale to je spíš mentální blok každého z nás plus záleží i na národnosti. Myslím si teda, že i většina Čechů s tím má problém, že to neplatí jen pro cizince. Co by se naopak mohlo zdát zvláštní, je fakt, že lidé z Asie kroutí hlavou nad naším smaženým sýrem. Ta kombinace se jim zdá odpudivá.

Vaším hlavním komunikačním kanálem je Instagram. Jaké fotky mají největší úspěch a proč?

Zuzka: No to je jasné!
Honza: Jednoznačně to jsou tzv. prasárny – pizza, burger, špagety. Myslím si, že jsme pořád všichni v hloubi duše dětmi a milujeme tahle jídla. Z našich prohlídek jsou nejvíc instagramovanou věcí jitrnice anebo české jídlo naservírováno na talíř kreativně.

burger

Ze shora. Jejich nejčastější způsob focení jídla. Burgery patří k nejoblíbenější fotkám mezi fanoušky.

Jmenujete se Taste of Prague. Jak byste definovali chuť Prahy?

Honza: Vyuzená, máslová, zakouřená…
Zuzka: Řekla bych, že se pořád ještě učíme, jak ji správně prezentovat. Ukázat naše silné stránky. Jídlo spojené s kulturou společného stolování.
Honza: Přesně tak. U nás je jídlo asociováno s přátelstvím. Jdete si s někým sednout, k tomu chcete dobré jídlo a pití. Tohle v Americe moc neznají. Tam přijdete do jakéhokoliv baru nebo bistra a všude běží televize.

Proč si myslíte, že je v posledních letech tolik populární bavit se o jídle?

Honza: Myslím si, že je to jedna z věcí, při níž si hodně lidí může dovolit luxus. Přepych za relativně nízkou cenu.
Zuzka: Snáze se dá na to našetřit. Pokud budete chtít luxusní kabelku Birkinku, není to otázka uskromnění jednoho měsíce.
Honza: Kdežto, nejlepší burger ve městě bude stát maximálně 250 Kč. Často si tento přepych za nízkou cenu dopřávají mladší lidi, kteří to umí s médii.

Jak vznikl nápad na založení Taste of Prague?

Honza: Sen to ani nebyl. Zuzka uvažovala o tom, že bude právničkou, já zase myslel na otevření vlastní překladatelské agentury. Té, která to bude dělat dobře. A nakonec to vyplynulo samo od sebe. Iniciátorkou byla ale Zuzka. Věděla, že právničina je sice dobrá práce, o které toho hodně ví, ale být zavřená v kanceláři ji odrazovalo.
Zuzka: Mimo to jsem se zajímala o jídlo a hodně jsme cestovali. Jednou, když jsme byli v San Sebastianu, nadchlo nás, že se tam konají gastronomické zážitky jako rybolov nebo vaření spolu s michelinským šéfkuchařem. Bylo nám líto, že to v Praze není.
Honza: Chtěli jsme něco opravdového. Projekt, pomocí kterého ukážeme turistům Prahu očima místních. Ti, se pak dokáží s městem ztotožnit více. Jelikož jídlo tvoří kus kultury, rozhodli jsme se, že se zaměříme na provázení po gastronomických místech, kde vaří českou kuchyni kvalitně.  Tak jak ji známe my Češi.

mapa

Černé na bílém. Nejaktuálnější vydání jejich už druhého průvodce. Nabízí ho i v online verzi.

Všichni jsou překvapeni, jak skvěle se tu vlastně máme.

Hodně lidí si představuje, že celý den projíte. Povězte, jak vypadá váš klasický den?

Honza: Tak to úplně není.
Zuzka: Během prohlídky s hosty nejíme.
Honza: V podstatě ráno vstaneme a koukneme se na e-maily. Klientelu tvoří převážně Američané, tudíž je tu časový posun a my se snažíme odpovídat co nejrychleji. Často řešíme různé urgence typu zmeškaný let, alergie, které zapomněli zmínit při objednání a jiné.
Zuzka: Je toho hodně. I když máme prohlídky sebelépe naplánované, skoro pokaždé je musíme narychlo měnit. Při ranním shonu připravuji pro hosty i jakési naše „denní menu“, proto sleduji jednotlivé stránky podniku, obvolávám je a rezervuji místa. Později, převážně kolem poledne, se vydáváme na prohlídky. Hlavním úkolem je hostům naplno věnovat pozornost. Za prvé si všímat, jestli jim chutná, za druhé jestli jim něco nechybí, a hodně z nich má otázky. Neprovázíme pouze dvojice, proto je prohlídka hodně živá. V tu chvíli, kdy někdo jí, další se zas zajímá, kam půjdeme dál.

O čem všem se s klienty bavíte?

Honza: Nebavíme se jen o jídle. Cizinci se často ptají na to, jak to v České republice chodí s mateřskou a lékařskou péčí, penzí, dopravou a jiným. Často jsou udiveni z toho, že slyší, jak báječně se tu máme. Když slyší, že studenti po tom, co vystudují státní školu, jsou bez dluhů, a že zaměstnavatel musí ze zákona držet nadcházejícím matkám jejich pozice i po skončení mateřské, žasnou. Den zakončíme zase s e-maily.

Nutno říct, že se snažíme během dne psát na blog, uveřejňovat fotky. Také se vydáváme za novými podniky, ale i za těmi stálými, abychom věděli, že pořád doporučujeme ty nejlepší.

Podívejte se na náš video rozhovor!

Jak citovat tento článek?

KUČEROVÁ, Vlaďka, ROMAŇÁK, Adam, ed. Pizza, burger, špagety! Všichni jsme pořád v hloubi duše dětmi. Markething.cz [online]. 2017 [cit. 2017-01-16]. Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=24384&preview=true

Zdroje obrázků:

Instagram Taste of Prague
Ostatní fotografie by Radoslav Penkov (manažer video týmu Markething.cz)

Continue Reading

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově. Zajímá se o gastronomii, komunikaci, kulturu a marketing. Má ráda Prahu a zimní počasí. Nikdy nepřestane ráda objevovat nové věci, i když ví, že se nemá říkat nikdy.

More in Komunikace

To Top