Connect with us

Marketing

NHL = marketingový kolos a miliardový byznys

Historie kanadsko-americké Národní hokejové ligy (NHL) sahá do roku 1917. Po téměř 100 letech od svého založení liga v první řadě představuje továrnu na miliardy dolarů. Winter Classic neboli zápas pod otevřeným nebem, merchandising a televizní práva – hlavní faktory, které z NHL vytváří nejprestižnější hokejovou soutěž na světě.

Winter Classic, jehož hlavním sponzorem je japonský výrobce pneumatik Bridgestone, se koná pravidelně od roku 2008. Klání pod širým nebem je považováno za jednu z hokejových událostí roku. Dosavadních šest utkání zhlédlo v televizi průměrně 4,1 milionů diváků.

Duel mezi Detroitem a Torontem, hraný 1. ledna 2014 v Michiganu, vidělo na vlastní oči 105 491 fanoušků (!) a stalo se nejsledovanějším hokejovým zápasem všech dob. V Kanadě si ho alespoň na chvíli pustilo přes osm milionů lidí, což v zemi javorového listu znamenalo rekord.

Ovečkin a spol. vyzvou Černé jestřáby z Chicaga

NHL pro utkání Winter Classic vybírá atraktivní týmy s velkým marketingovým potenciálem. Proto se 1. ledna 2015 na Nationals Park v hlavním městě USA střetne domácí tým s Chicago Blackhawks. Výběr mužstev je jasný. Za Washington Capitals hraje Alexandr Ovečkin, jedna z nejvýraznějších osobností ligy. Na druhém konci kluziště stojí Chicago, které v posledních pěti sezónách získalo dva Stanley Cupy a jeho domácí zápasy vykazují nejvyšší návštěvnost ze všech 30 týmů. Přímo na stadionu bude utkání sledovat přes 40 tisíc fanoušků. Jen na vstupenkách vydělaly zápasy pod otevřeným nebem doposud přes 10 milionů dolarů.

Retro dresy Washingtonu a Chicaga pro Winter Classic 2015 (zdroj: icethetics.com)

Retro dresy Washingtonu a Chicaga pro Winter Classic 2015 (zdroj: icethetics.com)

Neodmyslitelnou součástí novoroční hokejové tradice jsou retro dresy, v nichž týmy nastupují. Evokují staré časy a mají podtrhnout unikátnost Winter Classic. Mezi fanoušky jsou nesmírně populární a velmi žádané. Například hráči Chicaga se v následujícím vydání „zimní klasiky“ představí v dresech z roku 1957! Merchandising Winter Classic nabízí široký záběr unikátních upomínkových předmětů od kšiltovek, kulichů, dresů až po klíčenky nebo šály.

HBO 24/7

Od roku 2011 mapovala cestu zúčastněných týmů k Winter Classic HBO v rámci pořadu 24/7. Fanoušci nejprestižnější ligy světa získali unikátní přístup do zákulisí mužstev a organizace samotného zápasu. HBO ale nadále s NHL nebude spolupracovat, a tak fanoušci přijdou o možnost sledovat přípravu Washingtonu a Chicaga.

Pokud jde o vysílací práva, každý ze zápasů 30 týmů ligy může přenášet místní televize. V praxi to funguje tak, že jednotlivé týmy se dohodnou s regionálními sportovní stanicemi, které mače se odvysílají. Celostátně po Spojených státech amerických vysílají zápasy stanice National Broadcasting Company a Versus. Právě NBC podepsala v květnu 2011 s NHL smlouvu do roku 2021, která za 10 let vynese lize dvě miliardy dolarů.

Winter Classic pevnou součástí NHL

V květnu 2014 periodika SportsBusiness Journal a SportsBusiness Daily jmenovali Winter Classic za sportovní událost roku. Toto ocenění připadlo zápasu pod otevřeným nebem už podruhé za posledních pět let.

Winter Classic 2015 se odehraje ve Washingtonu D.C. (zdroj: icethetics.com)

Winter Classic 2015 se odehraje ve Washingtonu D.C. (zdroj: icethetics.com)

Přestože tradice novoročních venkovních klání začala teprve v roce 2008, dnes je nepostradatelnou součástí NHL. Sloupkař časopisu Sports Illustrated Dan Shaughnessy prohlásil, že díky Winter Classic „patří hokej Novému roku stejně neodmyslitelně jako baseball k 4. červenci a americký fotbal k Díkůvzdání“. Vedení NHL vytáhlo zlatý puk z rukávu a vyplnilo místo na trhu.

Přestože má liga na severoamerickém kontinentu velkou konkurenci v podobě amerického fotbalu, baseballu a basketbalu, ročník 2013–14 znamenal pro NHL rekordní zisk 3,7 miliardy dolarů. Od letošní sezóny se poprvé v historii očekává překročení hranice čtyř miliard dolarů.

NHL 24 hodin denně

Mimochodem, pokud se severoamerické soutěže stále nemůžete nabažit, je tu pro vás aplikace NHL GameCenter LIVE za necelých 75 dolarů na rok. Ta umožňuje sledovat zápasy vašeho oblíbeného týmu odkudkoli a z jakéhokoli zařízení – je pouze na vás, zdali to bude z mobilu, počítače nebo tabletu. NHL je stejně jako láska všude kolem nás.

Zdroje:

http://www.cbssports.com/nhl/story/14966632/nhl-reaches-new-deal-to-stay-on-nbc-versus-until-2021/rss

http://novy.nhl.cz/chicago-predstavilo-dresy-pro-winter-classic-daji-vzpomenout-na-50-leta/5003437

http://nhlnews.cz/zapasy-nhl-pod-sirym-nebem/

http://video.blackhawks.nhl.com/videocenter/console?catid=813&id=649070&lang=en

http://tvbythenumbers.zap2it.com/tag/nhl-winter-classic-ratings/

http://www.monumentalnetwork.com/videos/winter-classic-jersey-reveal-gary-bettman-one-on-one-9-23-14

http://www.cbssports.com/nhl/eye-on-hockey/24705417/report-hbo-wont-produce-247-for-2015-winter-classic

http://www.hbo.com/sports/24-7-penguins-capitals-road-to-the-nhl-winter-classic/video/the-buzz?autoplay=true&cmpid=ABC629#/

http://espn.go.com/blog/nhl/post/_/id/32510/sources-winter-classic-reality-show-moves-to-epix-stadium-series-show-added

Jak citovat tento článek?

KADEŘÁBEK, Jan: NHL = marketingový kolos a miliardový byznys. Markething [online]. 20. prosince 2014 [cit. 2014-12-20]. ISSN 1805-4991. Dostupné z  http://www.markething.cz/nhl-marketingovy-kolos-a-miliardovy-byznys

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a PR. Mezi jeho záliby patří četba, běh, seriály a rocková hudba. V oblasti marketingu se zajímá o sport a hudbu.

More in Marketing

To Top