Komunikace
Movember: kníratá kampaň slaví v ČR mimořádný úspěch
Celosvětová kampaň Movember skončila, tedy alespoň její letošní ročník, v němž se podařilo vybrat celkem více než 1,6 miliardy korun. Charitativní akce zaměřená na podporu mužského zdraví a boj proti rakovině je jednou z nejznámějších i u nás a tradičně se do ní zapojila spousta českých osobností. Jak si vedla kníratá dobročinná kampaň v roce 2014?
Kníropad (lehce těžkopádný český překlad) probíhá od roku 2003 a od té doby se postupně rozšířil oficiálně do 21 zemí po celém světě včetně České republiky. Pravidla přitom zůstávají všude stále stejná. Účastníci se zaregistrují na stránkách Movemberu a počínaje prvním dnem v listopadu začínají pěstovat svůj knír, který si po dobu celého měsíce maximálně zušlechťují – stávají se z nich takzvaní “Mo Bratři”. Cílem akce je jednak šířit povědomí o rakovině prostaty a varlat ale rovněž získat finanční prostředky sloužící k podpoře zdravotních programů či zajištění rozvoje v oblasti vědy a výzkumu.
Maj ho všichni borci!
Nebezpečí výskytu této formy rakoviny potvrzují statistiky. Jen v Česku je s touto chorobou diagnostikováno přibližně 6 tisíc pacientů ročně, přičemž asi čtvrtina z nich nádoru podlehne. Preventivní prohlídky však mohou tragickým následkům nemoci předejít. Právě to je poselství a smysl Movemberu. Princip zábavné kampaně, v tomto případě nošení knírů a focení selfie, s sebou přináší ale i jisté riziko v tom, že uvede do stínu původní záměr, jako tomu bylo částečně i v případě virální kampaně Ice Bucket Challenge. Řada lidí se kampaně sice nadšeně zúčastní v rámci zviditelnění sebe sama, finančně ale nepřispějí nebo v horším případě o té možnosti ani nevědí. Úspěchy aktuálního ročníku nicméně nasvědčují tomu, že se tento neblahý trend podařilo vymýtit. U nás rozhodně.
Roli hlavních ambasadorů kampaně pro tento rok přijali Miloš Pokorný a Roman Ondráček, jinak také Těžkej Pokondr, kteří spolu nazpívali i průvodního hymnu letošního Movemberu s názvem Kníra mám – přepracovanou verzi hitu Night Fever zatím zhlédlo na Youtube přes 160 tisíc lidí. V hudebním klipu se objevuje celkem 50 osobností české kulturní i sportovní scény. Kníra si nechali narůst namátkou třeba horolezec Radek Jaroš, herec Jiří Langmajer, spisovatel Michal Viewegh, Petr Čtvrtníček a další. Podporovat celou akci mohou i ženy, takzvané Mo Sestry, mezi něž se opět zařadila i snowboardistka Eva Samková, pochopitelně pouze s namalovaným knírem, avšak o to důvtipnější motivační slogan zvolila: „Vim kulový, páč toto zařízení nemám, ale je dobrý ho chránit!“
Na Kometu s knírem
Do šíření osvěty Movemberu se letos sympaticky zapojil například hokejový klub Oceláři Třinec, jejichž hráči nastoupili ve speciální sadě růžových dresů proti Kometě Brno – po skončení utkání byly dresy vydraženy. Výtěžek poté putoval do Nadačního fondu Muži proti rakovině, což je hlavní partner kampaně pro Českou republiku.
Možnost vytvoření týmu, pod nímž se finanční dary následně shromažďují, vnáší do kampaně i soutěžní prvek a motivaci, což je také jedním z důvodů, proč má kampaň takovou sílu. Nejvíce toho využívají firmy, pro které je to výborná příležitost, jak efektivně spojit CSR a zviditelnění se. U nás se mezi ně řadí třeba značka Horsefeathers vyrábějící oblečení pro skateboarding a snowboarding. Přestože odměňovali 5 nejštědřejších dárců výběrem libovolného kusu oblečení své značky, na obhájení loňského prvenství celkově vybraných 209 tisíc korun nestačilo, neboť společnost GE Money Bank nashromáždila ještě o 14 tisíc víc. Originálně se pak do kampaně zapojila i dopravní firma C.S.Cargo, která jeden ze svých kamionů slušivě nazdobila motivy Movemberu a jeho cestu po Evropě jsme mohli sledovat v přímém čase.
Mobilizování Češi překonali hranici 5 milionů korun
S kníry se mnoho gentlemanů rozloučilo na konci listopadu, ovšem přispívat na boj proti rakovině mohli lidé až do 9. prosince, kdy se ve 23 hodin definitivně zmrazily účty. Za Českou republiku se nakonec podařilo získat rekordních 5,2 milionu korun, což je oproti předchozímu roku nárůst o úctyhodných 1,5 milionu. Do akce se zapojilo přibližně o 30 % lidí více. Co se týče globálních úspěchů, zaznamenal tento ročník v počtu vybraných peněz propad. K překonání loňského rekordu (2,3 miliardy korun) chybělo přibližně 700 tisíc. Na kompletní žebříčky se můžete podívat na stránkách Movemberu.
Dále podporují
Na závěr jsme pro vás přichystali výběr nejzajímavějších reklamních spotů, které v souvislosti s Movemberem vznikly. A my se těšíme zase za rok!
Zdroje a čtěte dále:
Náhledový obrázek: Petri Damstén: Movember, licence CC BY-NC-SA
http://www.hcocelari.cz/clanek.asp?id=3150
http://www.mediar.cz/kampan-movember-letos-podporuji-pokondri-viewegh-i-ctvrtnicek/
http://www.augure.com/blog/communication-campaigns-movember-20141127
Jak citovat tento článek?
MATĚNA, Vojtěch. Movember: kníratá kampaň slaví v ČR mimořádný úspěch Markething [online]. 11. prosince 2014 [cit.2014-12-11]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: movember-knirata-kampan-slavi-mimoradny-uspech