Public Relations
Módní podzim po česku
Podzim u nás tradičně patří všemožným eventům propagujícím tuzemskou módu, a tak se není čemu divit, že pro širokou veřejnost je mnohdy složité se v nich vůbec zorientovat. Máme tu Prague Fashion Week (kterému bylo po soudních tahanicích odebráno právo tento název používat), Prague Fashion Weekend, Designblok nebo Grace’n’Glamour. Kdo chce být v módě v obraze, musí každý rok v tento čas našponovat pozornost i peněženku. Nabízí se otázka, proč když je naše scéna takto živá, jsme stále národem ponožek v sandálech?
Větrovky versus high fashion
Českou situaci celkem vystihují slova Liběny Rochové: „Je tady velice moc módních analfabetů, nemyslím laiky, ale lidi, kteří nechodí dobře oblíkaní. A není to otázka peněz, je to otázka kultury, kultivovanosti.“
Pokus o vštípení českému národu trochu stylových zásad provedl Prague Fashion Weekend. Motto prvního ročníku bylo „fashion in the street“. Zvedla se vlna nadšení. Fashionisté jásali, protože tu byla konečně pořádná módní akce, a ti ostatní se alespoň zvědavě zastavovali, pozorovali dění (akce zdarma zkrátka působí jako magnet) a, doufejme, i trochu přičichli k oné kultivovanosti oblékání. Uběhly čtyři roky a náš originální módní víkend přeběhl do rodiny Mercedes-Benz – značky, která zaštiťuje fashion weeks v New Yorku, Miami nebo Istanbulu. A znalci opět jásají: „Dokázali jsme to, jsme tam, česká móda se vyrovná té světové.“ A běžní lidé? Ti si dál vesele oblékají větrovky, jakoby se nechumelilo.
Má tedy vůbec smysl hnát se za světovostí, když tří čtvrtin národa se ona snaha zdánlivě nedotkne? Slovo „zdánlivě“ je v této otázce důležité.
Z módního mola k fanouškům
Abychom správně pochopili význam módního průmyslu a fashion marketingu, je nutné se zamyslet nad celým procesem, během kterého se high fashion přelévá do konfekce a naopak. Prvopočátek nalézáme na vyšších odborných a vysokých školách, které každoročně chrlí své absolventy. Ti jsou plni elánu a kreativity. Donedávna naráželi na problém. Neexistovala tu totiž žádná solidní možnost prezentace, a tak cesta na český trh vedla paradoxně přes zahraničí (stačí se podívat na Blanku Matragi nebo Jakuba Polanku). Zatímco byli Češi zahrnováni zbožím západního světa, naši návrháři prosili o pozornost. A teď se dostáváme k hlavnímu bodu – jak konkrétně může fashion event pomoci české ekonomice i kultuře?
Současné uspořádání již staví solidní základy pro začínající návrháře. Po absolvování najednou mají šanci ukázat své nápady široké veřejnosti. Mohou si tak budovat svůj brand a získat klientelu. A k tomu velmi efektivně napomáhá právě Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend, který po prvotním hledání své tváře důrazně otevřel dveře pro nadané designéry a jejich start-upy. Už během studia tak mají možnost si na sebe tzv. udělat reklamu. Během zhruba patnácti minut mohou naráz získat mnoho příznivců, přičemž letos se šance ještě zvedly společně s online streamingy. A jaké je typické chování fanoušků? Pokud mají dostatek finančních prostředků, nakupují to, co je ve středu jejich zájmu. Právě tím “svoji” značku ekonomicky podpoří a ta se tak nadále může rozvíjet. Po určitém čase si nově vzniknuvšího trendu z mol všimne obchodní dům a jsme u konfekční výroby, kterou nakupuje většina populace. Čím víc lidé nakupují oděvy určitého stylu, tím více se dostává do hledáčku návrhářů a začíná být všelijak přetvářen a upravován a v dalších podobách se dostává zpět na přehlídky, aby se posléze (takto vylepšený) opět vrhl do masové výroby. V ideálním případě tento proces i kladně působí na módní cítění široké veřejnosti.
Přehlídky jako cesta k úspěchu
Dalo by se říci, že přehlídky tedy nepřímo podporují prodeje našich tuzemských návrhářů a jsou velmi účinnou PR metodou. Je tu ale i přímá cesta, která bohužel nemá takovou propagaci, jakou by si určitě zasloužila. Řeč je o zcela unikátním projektu Grace’n’Glamour, který se koná jednou za půl roku. 30. listopadu se uskuteční již počtvrté a návštěvníci budou mít možnost se během tohoto dne blíže seznámit s prací českých návrhářů. Ba co víc, mohou si jejich výtvory na místě zakoupit, přičemž je obdrží přímo z rukou jejich tvůrců, kteří budou osobně přítomni. A opět, lidé tu budou vystaveni přívalu pro ně doposud neznámých místních značek, velmi pravděpodobně si některou z nich oblíbí, něco si zakoupí a dopady budou stejné jako u případu módních přehlídek.
Všechny tyto ambiciózní projekty jsou založeny na principu bližšího kontaktu mezi tvůrcem a zákazníkem. Právě díky nim návrháři objevují další metody, jak si získat nové podporovatele nebo se ještě více sblížit s těmi stávajícími. Pokud se česká módní scéna dokáže udržet na této cestě, je budoucnost našeho stylu velice slibná.
Zdroje:
http://www.starscom.cz/mbpfw2013/
Zdroje fotek:
http://www.suzanna.in/wp-content/uploads/2013/05/2012_Pantone_Fashion_Color_Report_Spring_03.jpg
http://www.etnetera.cz/711-offlineblog/offlineblog_130802.html
http://www.iconiq.cz/wp-content/uploads/2013/05/34DR9723-680×495.jpg
http://www.zoot.cz/kolekce/1628/grace-n-glamour/865/grace-glamour?currency=EUR
Zdroj videa:
http://www.youtube.com/watch?v=csgxbFINIds
Citát Liběny Rochové: z videa
Jak citovat tento článek?
PEČENKOVÁ, Markéta. Módní podzim po Česku. Markething [online]. 27. listopadu 2013 [cit. 2013-11-27]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/modni-podzim-po-cesku.