Z terénu
Markething slaví 1. narozeniny!
Zítra tomu bude přesně rok, co jsme jakožto studenti oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK spustili betaverzi stránek Markething.cz. Tenkrát nás bylo jako prstů na jedné ruce a naším cílem bylo sem tam vydat nějaký ten článek nebo komentář o marketingu. Dnes nás je čtyřicet, za 365 dní jsme vydali 254 kratších i delších článků a začátkem ledna jsme pokořili hranici 100.000 unikátních návštěv webu od jeho založení. Jako mediální partner jsme se zúčastnili mnoha velkých oborových akcí, získali jsme ocenění na Internet Effectiveness Awards, na Facebooku i Twitteru máme spoustu skvělých fanoušků a followerů, uspořádali jsme několik odborných seminářů a hlavně, hlavně stále fungujeme. A rozhodně to nevypadá, že bychom s tím v brzké době měli přestat.
V rámci drobné rekapitulace je dobré na úvod uvést, z jakých důvodů a s jakými cíli jsme vlastně Markething zakládali:
1. Aktivace studentů a absolventů
2. Vytvoření publikační a diskuzní platformy
3. Vnější prezentace oboru
4. Výukový materiál a zdroj inspirace nejen pro studenty
5. Profilace redaktorů a zvýšení jejich šance na uplatnění na pracovním trhu
Příběh začíná
Samotný projekt se začal rodit někdy v létě 2011, na podzim téhož roku již byl prakticky připraven a až do ledna 2012 ležel v menší hibernaci a čekal na spuštění. K tomu došlo 19. ledna 2012, kdy jsme webové stránky zveřejnili a zároveň jsme založili facebookovou stránku. První návštěvníky webu a fanoušky Facebooku logicky tvořili naši spolužáci a absolventi. Klasickou šeptandou jsme po našich přátelských i pracovních sociálních vazbách začali sebevědomě rozhlašovat, že jsme spustili skvělý projekt, který se vyplatí sledovat. Pravdou ale je, že tehdejší pevnou a aktivní redakci, která neměla ani šéfredaktora, ani editory, ani vlastně jakýkoliv řád a vlastně to vůbec nebyla redakce, čítali čtyři lidi.
Až za plného provozu jsme postupně začali stahovat další a další spolužáky a občas i pod pohrůžkou násilí je přesvědčovali, aby se přidali. První větší redakční schůze pak proběhla až těsně před oficiálním spuštěním projektu na začátku dubna (z hlavičky stránek jsme odstranili výmluvný nápis ‚betaverze‘). Redakční struktura teprve vznikala v době, kdy už o nás napsal například Marketing & Media, Česká pozice nebo jsme o projektu povídali na rádiu Wave (kde jsme si dali repete ještě v říjnu). Ale jak se říká, hoďte dítě do vody a ono se naučí plavat.
Nutno dodat, že zpočátku jsme se nejednou pořádně nalokali. Ale byl to právě jak raketový růst množství fanoušků na Facebooku, tak rostoucí návštěvnost webu nebo první pozitivní reakce od lidí z oboru, co upevnilo vnitřní strukturu redakce a vůbec motivaci všech zainteresovaných. Protože najednou už jsme řídili něco, co dalece přesahovalo obvodové zdi naší Fakulty a byla by škoda to nechat pojít.
Kolečka se roztáčí
V té době jsme také již měli i menší finanční zázemí, když jsme obdrželi z fakultního grantu Studentské peníze příspěvek 15.000 Kč na pokrytí provozních nákladů. Takže jsme zaplatili hosting, nějakou tu grafickou práci, koupili použitý font, natiskli pár vizitek a plakátů. A hned jsme si připadali zase o něco více profi. Na tomto místě je samozřejmě potřeba zmínit, že Markething je neziskový projekt. Neprodáváme a nebudeme prodávat reklamu (ačkoliv nám její prodej již byl několikrát nabídnut) a všichni redaktoři pracují bez nároku na honorář ve svém volném čase. Menší režijní náklady hradíme díky výše zmíněné laskavé podpoře od FSV UK.
V květnu a červnu jsme v průměru dosahovali nějakých 500 návštěv denně a na Facebooku se blížili ke 3.000 fanouškům. Do aktivního provozu jsme uvedli také Twitter. Tým se začal stabilizovat a připravovat na prázdninovou pauzu, reorganizaci a opětovné nastartování se začátkem nového semestru na konci září.
Mezitím, ještě na konci dubna, jsme se jako médium zúčastnili první oborové akce. A to rovnou té největší – Prague International Advertising Festivalu. Tehdy se ještě jednalo spíše o dobrou vůli organizátorů, kteří nám přidělili dvě novinářské akreditace. Z akce jsme poprvé aktivně tweetovali, napsali reportáže a také si v rozhovoru vyzpovídali Aleše Najbrta a Mickyho Denehyho … a hlavně jsme dostali na naše „novinářské“ působení velmi pozitivní zpětnou vazbu. Do konce roku jsme se pak jako mediální partner zúčastnili několika menších, ale i opravdu velkých akcí á la PR Summit, konference Značka je váš CEO, Social Marketers Summit nebo Prime time for… All about Facebook, kde jsme dokonce i poprvé prezentovali náš projekt jako úspěšnou case study.
Ocenění, které zahřeje u srdíčka
Když jsme se někdy v květnu hlásili s Markethingem do soutěže Internet Effectiveness Awards, brali jsme to spíše jako takovou legraci. O to větší bylo naše překvapení, když jsme si následně 20. září vystoupali na podium pro druhé místo v kategorii Studentský projekt. A právě zisk tohoto ocenění by se dal zřejmě označit za jakýsi milník v krátké historii našeho projektu. Všem, kteří se na něm podíleli, totiž došlo, že jsme asi už něco vybudovali a že to něco za něco stojí. Pro ty ostatní to zase bylo jisté znamení, že je tu partu študáků třeba brát alespoň trochu vážně.
To už byl podzim, náš tým se rozšířil o v září nastoupivší studenty prvního ročníku a novopečení druháci začali brát svoji práci na projektu opravdu seriózně. Od začátku jsme totiž do projektu šli s tím, že by neměl být spjat s lidmi, ale s oborem jako takovým. S tím souvisí cyklické předávání výkonných funkcí tak, aby otěže vždy třímali aktuální studenti oboru. V současné době tak probíhá postupné předávání projektu do rukou mladší, čerstvější a nažhavenější krve.
Během podzimu jsme pod záštitou Markethingu uspořádali několik menších seminářů – s Markem Zemanem o komunikaci ve státní správě, Violou Fetisovou o fashion marketingu nebo Kateřinou Svatoň Gillárovou o etnomarketingu. A rozhodně se tu nebudeme tajit tím, že jednou z našich velkých ambicí je do budoucna nejen pořádat podobné semináře pravidelně, ale uspořádat i něco podstatně většího. Nějakou vlastní konferenci na určité téma.
Hlavně vydržet
Ale dost už asi bylo historie. Na začátku bylo zmíněno několik důvodů, proč byl Markething založen. Slovníkem politika, našeho programu se pevně držíme a sebevědomě můžeme hlásit úspěchy na všech liniích. Na základě markethingové reference získalo již několik redaktorů stáže i normální pracovní pozice. Náš web čte pravidelně i přes 1.000 lidí denně, na Facebooku je nás hodně přes 7.000 a nad každým článkem či příspěvkem se živě diskutuje. Máme první citace v diplomových pracích a všude se hrdě hlásíme ke svému oboru. A aktivace studentů? Ta je poměrně evidentní.
Kdybychom snad měli uvést nějaké své vize a plány, tak na prvním místě by jistě zaznělo slovo VYDRŽET. Škarohlídi nám věštili úpadek již asi měsíc po vzniku. Zatím jim můžeme ukazovat dlouhý nos. A snad nám to ještě nějaký ten pátek vydrží. Chtěli bychom naplno dokončit programové předávání z generace na generaci. Tedy, že se již dosluhující zakladatelé plně stáhnou a nechají velení na svých nástupcích. Chtěli bychom publikovat více opravdu odborných článků a chtěli bychom se ještě více provázat s Katedrou, například formou kreditového ohodnocení redaktorů nebo fungujícího systému publikace kvalitních seminárních prací. Chtěli bychom dále prohlubovat spolupráci s oborovými organizacemi i samotnými zaměstnavateli. Chtěli bychom začít recenzovat odbornou literaturu. A co bychom opravdu moc chtěli, je uspořádat plnohodnotnou konferenci.
Vážení čtenáři, fanoušci, followeři, podporovatelé, děkujeme vám za to, že nám dáváte zpětnou vazbu, podílíte se na našem obsahu a že tu s námi jste!
PS: Pokud byste si chtěli o Markethingu vyslechnout něco naživo, tak se přijďte zítra podívat na konferenci New Media Inspiration. Od 13:45 v místnosti č. 300 budeme prezentovat náš projekt.