Connect with us

Marketing

Literární ceny: Zvyšují prodeje oceněných děl?

Magnesia Litera, Cena Jiřího Ortena, Cena Karla Čapka, Cena Jaroslava Seiferta. Taky už se nevyznáte v těch literárních cenách? V České republice se jich předává plus mínus kolem dvaceti. Ceny tu jsou hlavně proto, abychom nějakým způsobem dali najevo, že jisté dílo má výjimečnou kvalitu.  Přesto však v praxi můžeme vidět, že zisk nějakého prestižního ocenění může sloužit i jako marketingové lákadlo. Funguje to?

Na obalech knih, tam kde jsou umístěné medailonky autorů a krátký popis ke knize, se často můžeme setkat se sdělením „laureát takové a makové ceny“. Nakladatel nás tím chce informovat nejen o úspěších daného autora, ale dát mu tím i punc prestiže a kvality. Na mě tato sdělení působí i jako reklamní příslib, že když si danou knihu koupím, mohu očekávat, že její kvalita je ověřena odborníky. Zisk ceny bývá záhy často komunikován a jméno autora zmiňováno a propagováno v médiích. Položila jsem si otázku, jestli to opravdu zvyšuje prodeje vítězného díla popřípadě autora. Jestli mají literární ceny vliv na prodejnost knih. Budu tedy zkoumat, zda česká literární cena zajistí dílu větší prodeje.

Počáteční rozhodnutí

Má metoda je následující. Vybrala jsem si 4 literární ceny, které se předávají v České republice a které by podle mě mohla znát většina z nás – Magnesia Litera, Cena Jiřího Ortena, Cena Jaroslava Seiferta a Státní cena za literaturu. Zjistila jsem vítěze těchto cen za loňský rok 2011 a prozkoumala prodejní žebříčky po dobu 4 týdnů bezprostředně po datech předávání cen. Spočítala jsem, kolik titulů a kolikrát figurovalo v žebříčku bestsellerů po sledované 4 týdny. Někteří by mohli podotknout, proč tak složitě, proč se zkrátka nekoukneme na reálná čísla. Důvod je takový, že Svaz českých knihkupců a nakladatelů přesná čísla neudává. Knihkupci jsou totiž v uveřejňování skutečných prodejů svých knih kvůli konkurenci velmi nesdílní.

Zjištění

Magnesia Litera má na svých webových stránkách napsáno: „Nejdůležitějším úkolem výročních knižních cen Magnesia Litera je propagovat kvalitní literaturu a dobré knihy“. Každoročně vyhlašuje vítěze celkem v 9 kategoriích. Já v potaz brala pouze 8 z nich (poslední byla udělena za nakladatelský čin Edice AAA od nakladatelství Argo, která zahrnuje více než 100 titulů). Po prostudování TOP10 nejprodávanějších titulů od 10. 4. 2011 do 8. 5. 2011 jsem zjistila, že pouze 3 tituly z 8 se objevily na seznamu a setrvaly v něm po dobu 3 týdnů. Byly to Zeptej se táty Jana Balabána, Straka v říši v Entropie od Baňkové, která se ale dobře prodávala i před získáním Litery, a dětská kniha Pampe a Šinka od Alžběty Skálové. Kniha, která získala cenu za nejlepší prózu, Vrač od Martina Ryšavého, figurovala v žebříčku pouze první týden po předávání cen. Další tituly z kategorie poezie či literatura faktu se v žebříčku vůbec neobjevily. Cena Jiřího Ortena se uděluje autorovi prózy či poezie, kterému nebylo v době dokončení díla 30 let. V loňském roce ji získala za knihu Vyhnanci Františka Jirousová. Bohužel se tento titul ve sledovanou dobu vůbec nedostal do TOP 10. A na seznamu bestsellerů bychom nenašli ani držitele Ceny Jaroslava Seiferta, Karla Šiktance, a jeho básnickou sbírku Nesmír. Totéž platí i pro laureátku Státní ceny za literaturu Danielu Hodrovou, jejíž jméno bychom tam rovněž hledali marně. Na žebříčku nejprodávanějších knih za rok 2011 najdeme celkově jen 2 z 11 výše zmíněných děl.

Co jsem tedy zjistila? Zisk literární ceny má malý vliv na prodej díla. Například o knihách napsaných držiteli nejprestižnější ceny vůbec, Nobelovy ceny za literaturu, bychom stěží mohli říci, že se po nich zaprášilo. Spíše se na ně práší. Je možné, a i pravděpodobné, že se po zisku ceny zvednou čísla prodeje, ale tato čísla jsou oproti prodejním číslům jiných titulů tak zanedbatelná, že to nepřináší výrazně větší zisky. Jak jsem napsala na začátku, ceny existují hlavně proto, aby odměnily významné dílo, a povzbudily autory jak finančně, tak i k tomu, aby psali lepší díla. Mohou sice zvýšit prestiž daného autora, mohou způsobit větší mediální zájem o autora, ale ve většině případů neovlivňují prodejnost. Používat je jako prodejní argument a lákadlo, je tedy podle mě zbytečné. Fungují možná v případech, kdy se je nakladatel snaží prodat zahraničnímu trhu, ale na konečného českého zákazníka nemají vliv. Když se totiž koukneme na loňský žebříček toho nejprodávanějšího na knižním trhu, zjistíme, že se mnohem více prodávaly knihy, které žádnou cenu nezískaly.

Zdroj náhledové fotografie:

www.damajority.com

Zdroje:

www.sckn.cz

http://www.czechlit.cz/odkazy/literarni-a-knizni-ceny/

http://www.magnesia-litera.cz/archive/

 

Jak citovat tento článek?

NGUYEN, Hong Khanh. Literární ceny: Zvyšují prodeje oceněných děl?  Markething [online]. [cit. 2012-04-23]. Dostupné z: http://www.markething.cz/literarni-ceny-vyssi-prodeje

Continue Reading

Absolvovala MKPR a nyní studuje Mediální studia na FSV UK. Jelikož jsou jejími největšími vášněmi kinematografie a knižní svět, snaží se je spojit s oborem, který vystudovala. Ve volných chvílích, zejména o víkendech, pokud nečte nebo nesleduje nějaký film či seriál, ráda fandí svému oblíbenému klubu na Letné.

More in Marketing

To Top