Komunikace
Lehké dívky umírající přímo před očima
Na začátku dubna tohoto roku vešel ve Francii v platnost zákon, který zakazuje obchodovat se sexuálními službami. Francie se tímto způsobem snaží vypořádat s problémem nelegální prostituce. Již měsíc před tímto zákonem ale přišla s vlastní iniciativou nezisková organizace Le Mouvement du Nid, jež ve spolupráci s pařížskou pobočkou marketingové agentury McCann vytvořila projekt, který má za cíl upozornit na nebezpečnost prostituce.
Agentura McCann spustila webovou stránku, která se na první pohled neliší od jiných stránek poskytujících eskortní služby. Přístup na stránku byl zdarma a uživatelé si mohli prohlížet profily mladých dívek a chatovat s nimi. Pokud by se jim některá dívka zalíbila více, mohli jí i zavolat. V tento moment se ovšem objevily na profilu fotky zmláceného a zkrvaveného těla prostitutky s oznámením, že dívka již není dostupná, protože je mrtvá.
Všechny dívky, které se nacházely v nabídce eskortní služby, už byly po smrti a každý jejich příběh byl reálný. Již během prvního týdne zaznamenala stránka 600 hovorů s nejrůznějšími reakcemi – od těch opravdu zděšených až po naprosto lhostejné s požadavkem, zdali by tedy za mrtvou dívku nemohla zaskočit jiná. Kampaň se dostala velmi rychle do obecného povědomí a již o měsíc později se prostituce stala ve Francii ilegální. V září také získala ocenění Clio, která je udělována za neobvyklou a originální reklamní tvorbu.
Reakce ze strany prostitutek
Kampaň si získala i pozornost ze strany francouzských a německých prostitutek, které s ní nesouhlasí, protože zastávají názor, že prostituce jako taková není nebezpečná a kampaň o ní vytváří špatný obraz a odrazuje potenciální zákazníky, kteří by se mohli bát po zkušenostech z Girls of Paradise objednat si službu někde jinde. Tvrdí, že zakázat prostituci kvůli potencionálnímu násilí je jako zakazovat manželství kvůli případům domácího násilí. Le Mouvement du Nid se ovšem brání tím, že statistiky naopak vykazují vysokou nebezpečnost prostituce, a oni se tak snaží pouze poukázat na realitu. Současná kampaň není mířena proti samotným prostitutkám a nesnaží se ohrožovat jejich práci, nýbrž má oslovit jejich zákazníky, kteří mají pocit, že podporováním eskortních služeb nedělají nic špatného, a postrčit je k uvědomění si, že nejsou nevinní a podporují násilí na lidech.
Dalším důvodem nesouhlasu prostitutek je ovšem nejenom odrazování zákazníků a ilegalizace jejich profese, ale i strach z paradoxního zvýšení nebezpečí. Zákazem prostituce totiž tyto služby nezmizí, ale přesunou se do nebezpečnější sféry a ženy se budou více obávat policie než podezřelého zákazníka, čímž pro ně vzniká daleko větší riziko napadení.
Mrtvé rande z Tinderu
S lehce podobným projektem přišel již před třemi lety seriál The Walking Dead, který v rámci propagace nové řady spolupracoval s randící aplikací Tinder. Na ní se dívky během konverzace začaly postupně přeměňovat v zombie. Smyslem této kampaně však bylo zejména upozornit na seriál, přilákat nové diváky a částečně i efektem přeměny pobavit. Girls of Paradise mají oproti tomu snahu zobrazit strašnou realitu a poukázat na fakt, že ženy v erotickém průmyslu jsou vystavovány vysokému nebezpečí.
Mě osobně projekt velmi zaujal, protože se mi zejména líbí netradiční cesta, kterou se rozhodli lidi oslovit a upozornit na závažné téma, o němž se ale příliš nemluví – a už vůbec ne otevřeně. Myslím si, že je dobrý nápad vytvořit stránky v angličtině, aby se obsah mohl dostat k ještě více lidem, protože francouzština může být pro mnoho lidí neznámý a tím pádem i omezující jazyk. Ve chvíli, kdy je už projekt poměrně známý, tedy není potřeba potencionálního zákazníka překvapit drsnou realitou, ale spíše umožnit zájemci o problematiku prohlédnout si kampaň i tak, aby jí snadněji porozuměl.
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku: http://girlsofparadise.sex/luzmaria.html
https://sputniknews.com/society/201610161046394631-prostitution-violence-awareness-campaign/
Jak citovat tento článek?
KONÍČKOVÁ, Veronika. Lehké dívky umírající přímo před očima. Jakub KOPÁČEK, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/lehke-divky-umirajici-primo-pred-ocima