Markething.czMarkething

menu

zavřít

Sociální sítě Ministerstva zdravotnictví: Takto sa to robí!

Autor článku

22. ledna 2021

Krizová situace s dopady na veřejné zdraví i ekonomiku státu si vyžaduje efektivní informování veřejnosti. Bohužel, na české Ministerstvo zdravotnictví se v oblasti komunikace během pandemie snáší spíše kritika. Odkud si ale vzít příklad, jak se k informování veřejnosti postavit lépe? Například ze sociálních sítí bratrů Slováků.

Nedostatečná a neefektivní komunikace nejen ze strany státu nahrává vzniku a šíření polopravd, dezinformací a nejistot. Jsou to právě sociální sítě, které dávají těmto problémům prostor – společně s algoritmy vybírajícími zobrazovaný obsah, stresem a nejistotami spojenými s pandemií. A bohužel i kvůli facebookovým skupinám odpůrců očkování a popiratelů existence samotné pandemie je více než kdy předtím nutné tento problém řešit a vytvořit komplexní státní informační zdroj, který bude problémy adresovat a řešit. Slovenské ministerstvo zdravotnictví pro tento účel zvolilo sociální sítě.

Je Facebook vhodný kanál pro ministerstvo?

Přebírání informačních zpravodajských obsahů ze sociálních sítí je čím dál častějším jevem. Není tomu jinak ani u nás. Například průzkum Reuters Institutu z února 2018 ukázal, že jsou sociální sítě relevantním informačním zdrojem pro 56 % Čechů. Uvažovat o Facebooku, Instagramu nebo Twitteru jako o nedůležitém nebo nevhodném komunikačním kanálu pro státní instituce už proto není možné. Naopak, sociální sítě jsou funkčním nástrojem pro rychlou a přímou komunikaci s občany, která je v době pandemie žádoucí. Kromě přehledného webu a tiskových konferencí by měly být kvalitně zpracované příspěvky na Facebooku a Instagramu základním pilířem komunikace MZČR.

Slováci informují i reagují

Slovenské ministerstvo zdravotnictví má na Facebooku 150 000 sledujících, to je více než dvojnásobek českého. Instagram je úspěšný méně, přesto má přes 11 000 sledujících. Oproti tomu neověřený účet mzcr.cz nedosahuje ani jednoho tisíce. Není se čemu divit, komunikace Ministerstva zdravotnictví Slovenské republiky na obou zmíněných sociálních sítích je přehledná, vizuálně sjednocená a denně aktualizovaná.

grafiky denní aktualizace COVID-19 situace na Slovensku
Na Facebooku i Instagramu MZSR jsou každý den zveřejňovány aktualizace ohledně COVID-19 – poslední dodanou položkou je počet naočkovaných obyvatel / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Tipy na bezpečnou žúrovačku i příběhy hrdinů

Slováci ale denními aktualizacemi nekončí! Kromě nich na jejich sociálních sítích najdete vědecké informace podané „lidskou řečí”. Díky těmto příspěvkům je zodpovězeno například, jak mýdlo dokáže zničit virus nebo jak fungují mRNA vakcíny.

infografika o fungování mRNA vakcín
Jak fungují mRNA vakcíny? Odpověď najdete v infografice MZSK / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

V našem výčtu povedených příspěvků MZSK nesmí chybět ani praktické tipy a návody. Například na přelomu roku nebyl opomenutý negativní vliv alkoholu na imunitní systém. Tmavomodrý vizuál nabádající ke střídmosti silvestrovských oslav byl doplněn o varování odborníkem rezortu na medicínu drogových závislostí Ľubomírem Okruhlicou a zopakovanými aktuálními opatřeními, k jejichž porušení by silvestrovské oslavy mohly lákat.

Silvestrovský vizuál MZSR. / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Návod na klidné Vánoce během pandemie od Ministerstva zdravotnictví SK
Před vánočními svátky se Slováci dočkali dokonce návodu, jak prožít nejen šťastné, ale i bezpečné Vánoce / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Nezapomíná se ani na lidské příběhy. Kromě fotek z nemocnic, COVIDových jednotek a očkovacích míst dávají prostor i příspěvkům z řad zdravotníků. Autentická videa záchranářů, lékařů i sester a jejich pracovní náplně dávají příležitost lidem mimo zdravotnictví nahlédnout do první linie boje s nemocí. 

představení zdravotníka Rastislava Vitéze jako hrdiny pandemie
Kromě obsahu tvořeného samotnými zdravotníky najdeme na sociálních sítích i příspěvky „Hrdinovia pandémie” / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Aktivně informovat i reagovat

Kromě gratulace k proaktivnímu informování veřejnosti můžeme slovenským bratrům také děkovat za boj s dezinformacemi a manipulativními příspěvky. Nejenže je adresují, ale také se je snaží vysvětlovat srozumitelně a zároveň fakticky správně. Proč bychom jim měli děkovat? Protože mnohé dezinformace a polopravdy se nezastaví na hranicích a šíří se u nás stejně jako na Slovensku. Naši východní sousedé navíc reagují i na problematické příspěvky původem z České republiky.

Jediné, co by se v této oblasti dalo vytknout, je nepřímé rozšiřování mýtů způsobené jejich opakováním, ke kterému občas ze strany MZSK dochází. Této praxi se doporučuje vyvarovat nejen Cook a Lewandowsky.

Reakce na dezinterpretaci WHO v reportáži CNN PRIMA NEWS
Reakce na reportáž CNN Prima News / Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Vytoužených 10 tisíc srdíček premiéra Matoviče

Kromě slovenského ministerstva zdravotnictví hrají důležitou roli při komunikaci s veřejností na sociálních sítích i jednotliví politici.

Například slovenský premiér Igor Matovič přiložil ruku k dílu mimo jiné na Facebooku, kde se rád rozepíše i trochu od srdce a při varování před koronavirem se nebojí sdílet i výplody cizího básnického střeva.

Vystupování předsedy vlády je často označováno jako nepředvídatelné a dramatické. Do jaké míry je to ovlivněno neexistencí jeho tiskového mluvčího můžeme jen spekulovat. Svou oblíbenou sociální síť s libostí využívá mimo jiné i k informování veřejnosti o vývoji pandemie na Slovensku.

Aby vyvrátil jakékoli pochyby ohledně bezpečnosti vakcíny proti koronaviru, zvolil slovenský premiér poměrně netradiční cestu. I když se kvůli vlastnímu pozitivnímu testu nemohl nechat očkovat v plánovaném termínu, vyzval na Facebooku své sledující k hlasování o vakcinaci. Anketa ale neměla rozhodnout o osudu nakaženého Matoviče, nýbrž o očkování „dvou žen jeho života“ – jeho matky a manželky, které měly očkování podstoupit místo něj, pokud by příspěvek přesáhl hranici 10 tisíc lajků a srdíček.

Zdroj: https://www.facebook.com/igor.matovic.7/posts/10221106318980080

Nestává se každý den, aby premiér vydal svou manželku a matku napospas hlasování slovenského lidu. Jejich oběť pro něj byla zřejmě přijatelnější, než další šíření pomluv o tom, že se chtěl vakcíně záměrně vyhnout. Což je na jednu stranu velmi ušlechtilý krok k posílení důvěry v očkování. Slováci se však rozhodli, že ženy jeho života se prozatím jehle obloukem vyhnou.

Rýpavý Zeman a empatická Čaputová

Mezi názorově vlivné jedince se nepochybně řadí i slovenská prezidentka Zuzana Čaputová, kterou na Instagramu sleduje přes 350 tisíc uživatelů. To je o 350 tisíc fanoušků více, než sleduje neexistující profil jejího českého prezidentského protějšku. Své sociální sítě přitom slovenská prezidentka používá především k tomu, aby občany povzbudila, dodala jim naději a šířila pozitivitu. To lze pozorovat třeba v jejím krátkém říjnovém spotu.

Prezidentka empatickým a klidným způsobem vyzývá veřejnost k dodržování těch nejzákladnějších opatření – nošení roušek, dezinfekci rukou a dodržování rozestupů. Video natáčela se svým otcem, jehož přítomnost měla upozornit, že i prezidentka je jen člověk, který má strach o své nejbližší.

Naproti této slovenské osvětě se Miloš Zeman nebojí při svých výjimečných vyjádřeních pro média nasadit negativní tón nebo si do kdekoho rýpnout. Naposled to byli například umělci nebo podnikatelé.

Slovenská prezidentka jde veřejnosti příkladem i v případě očkování. Na rozdíl od Miloše Zemana se nechala očkovat veřejně a tuto zprávu sdílela i na svých sociálních sítích. Slouží tak jako vzor pro ty, co o vakcíně stále pochybují a dále prohlubuje důvěru v bezpečnost očkování.

Očkování slovenské prezidentky Zuzany Čaputové
Zdroj: Facebook Zuzany Čaputové

Kampaň je na cestě

Slováci zapracovali na kvalitním obsahu na sociálních sítích, tím to u nich ale nekončí. Vzhledem k tomu, že už 23. prosince byla avizována příprava komunikační kampaně o očkování, věříme, že se brzy dočkáme dalších chvályhodných počinů jak na sociálních sítích, tak v offlinu.

Informace o přípravě komunikační kampaně očkování od Ministerstva zdravotnictví SK
Zdroj: Facebook Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Jak citovat tento článek:

HÁJKOVÁ Karolína, IBROVÁ Barbora. Sociální sítě Ministerstva zdravotnictví: Takto sa to robí!. Karolína Kubů, editor. In: Markething [online], 2021.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/komunikace-mzsk

Zdroje:

https://www.facebook.com/zcaputova/posts/1614673312073980

https://www.facebook.com/MinisterstvoZdravotnictvaSR

https://www.facebook.com/mzcr.cz

https://www.instagram.com/mzcr.cz/

https://www.instagram.com/ministerstvo_zdravotnictva_sr/

https://echo24.cz/a/Sn6Ap/babis-s-ockovanim-vaha-nema-slezinu-ani-zeman-neni-rozhodnuty

https://ct24.ceskatelevize.cz/media/3253844-slovensko-reaguje-i-na-dezinformace-ktere-se-o-covidu-siri-v-cesku-sami-nedokazeme

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/slovenske-ministerstvo-vyvraci-hoax-komentatorky-o-covidu/r~08f3f8001aa411eb842f0cc47ab5f122/

https://www.climatechangecommunication.org/wp-content/uploads/2020/10/DebunkingHandbook2020.pdf

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/igor-matovic-slovensko-pribeh-covid-epidemie-volby-korupce_2012261222_tzr

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/malo-a-spatne-nataceli-jsme-proc-milos-zeman-v-ocich-lidi-neobstal-128082

https://echo24.cz/a/Sn6Ap/babis-s-ockovanim-vaha-nema-slezinu-ani-zeman-neni-rozhodnuty