Connect with us

Public Relations

Jedete do Brna? Obrňte se proti PR radnice.

Jak se dělá marketing v Brně – komentuje Tadeáš Bělík, student marketingové komunikace a PR na FSV UK 

Brněnský magistrát si v roce 2010 nechal vypracovat za 720 tisíc korun studii, jejímž hlavním a v podstatě jediným výstupem byl slogan Žít Brno. Ten se však nesetkal s příliš vřelým přijetím, jednak proto, že se mu podařilo odkázat na film Nuda v Brně a pak také proto, že prostě zní blbě. Slogan za téměř třičtvrtě milionu korun pak kupodivu upadl v zapomnění a magistrát se ani, nutno říci že po opakované, urgenci lidí okolo občanského sdružení Brnění. A tak se stalo, že nevyužitou doménu www.zitbrno.cz se rozhodli využít lidé právě z aktivistických sdružení, která často poukazují na nešvary na magistrátu města Brna.

Web, který se tváří naprosto seriózně sám o sobě píše, že je „oficiálním portálem City Identity města Brna a má za úkol fruktifikovat jeho verbální priority“. Stránky jsou pak fakticky čistou satirou a velice povedenou mystifikací, která úspěšně napadá velice kontroverzní kroky Romana Onderky a lidí ovládajících Brno. Kvůli známé kauze s akademickými tituly Onderky a jeho náměstkyně je tak primátor vždy „nejlepší brněnský primátor Bc. Roman Onderka MBA“, existuje odbor Za dohnání Prahy, územní plán, který je prázdný atd. Asi největší rozruch pak nastal, když se Žít Brno rozhodlo přejmenovat Brno na Krno a to v rámci další části původní studie za 720 tisíc, která doporučila, aby každé písmeno v názvu města něco symbolizovalo: B-blízkost, R-rozvoj, N-nápaditost, O-otevřenost. Vzhledem ke stěhování hlavního vlakového nádraží (další velice podezřelý projekt) musela blízkost nahradit koncepce. Výsledkem byly reportáže v celostátních médiích, raketový nárůst fanoušků na facebooku i zvýšená návštěvnost stránek. Nyní už se v Brně můžeme setkávat i s přejmenováváním cedulí na „Krno“ či „Starokrněnská“.

Reakce magistrátu byla přesně v duchu české politické scény, kdy jakákoliv kritika znamená vyhlášení války, na straně vrchnosti pak vedené hloupou a brutální úřednickou silou. Můžeme říci, že komunikace města Brno je špatná dlouhodobě a v případě zitbrno.cz se nic nemění. Po pokusu o výhružný dopis, citující hromadu paragrafů a právních norem, absolutně ignorujících fakt, že město v prvé řadě nebylo schopno doménu vůbec zaregistrovat, teď hrozí ještě větší poškození brněnské radnice v oblasti PR – pokus o cenzuru bývá pro média velkým soustem a většinou vše jen ještě zhorší, jak ve své odpovědi uvádí majitel stránek Michal Kašpárek. Nezbývá než doufat, že podobný projekt brzy vznikne i v Praze, ta už údajně od Krna zakoupila frančízu, tak se snad máme na co těšit.

 

Zdroj titulního obrázku: dreamstime.com.

Continue Reading

More in Public Relations

To Top