Komunikace
Je Prima COOL stále cool?
Rok 2012 je obdobím oslav hned pro dvě velké české televizní stanice: Nova slaví osmnáctiny, Česká televize dokonce kulaté dvacáté výročí. Jak se ale za chvíli dozvíte, některé tuzemské televizní stanice k dosažení úspěchu nepotřebují měřit dobu existence na dekády. Kupříkladu Prima COOL, na jejímž narozeninovém dortu byly letos na jaře jen tři svíčky.
Prima COOL spustila své vysílání 1. dubna 2009 jako odnož komerční televizní stanice Prima. Již od počátku se profilovala jako kanál zaměřený na zábavné či lifestylové pořady a seriály. Na svém facebookovém profilu stanice uvádí, že její program je pro všechny, „kteří se chtějí bavit, mají rádi ironii, akci a napětí”. V definici je částečně naznačeno, komu bude povaha pořadů vyhovovat: stanice cílí na skupinu diváků ve věku od 15 do 40 let.
Dle výzkumu ATO (Asociace televizních organizací) se na přelomu měsíce března a dubna roku 2012 pohybovala průměrná sledovanost ve výše zmiňované cílové skupině lehce nad hranicí 9 %. K tomu se Prima COOL vyjádřila na svých webových stránkách tak, že „si lepší dárek k narozeninám ani přát nemohli, neboť dosáhli rekordní celotýdenní sledovanosti”. Pokud bychom tento údaj porovnali se sledovaností v červnu roku 2009, má o poznání vyšší hodnotu – tehdy činila pouhých 0,74 %.
Na Primě COOL není tolik jedinečná pouze její profilace v rámci vysílaných pořadů, ale i to, jakou komunikační strategii volí. Z hlediska vizuálního využívá stanice pouze kombinaci tří barev – zelené, bílé a černé. Celkově se jedná o velmi jednoduché animace, často ve stylu old-schoolových her, jakými jsou Pong, Pacman apod. COOL s těmito motivy spojuje své jméno natolik, že je zobrazuje i na některých doplňkových produktech, přičemž grafické prvky ze hry často zastiňují logo televize.
Coolajda aneb originální upoutávky
Obsahovou stránku spotů vytváří skupinka kreativních jedinců včetně Jana Dolanského, známého českého herce a dabéra, který je zároveň i hlasem televizní stanice. Jeho participaci na projektu oceňují například i uživatelé serveru Česko-Slovenské filmové databáze na profilu zmíněného herce. Dokazují to pochvaly typu: „Naprosto geniální hlas, který se stal pro COOL typický. Bez jeho provokativního hlasu by to nebylo ono.” nebo „Borec, některý ty jeho hlášky na COOLu by se měly vytesat do kamene.”. Někteří diskutující jsou ale opačného názoru: „Díky upoutávkám na Prima Cool mám na jeho hlas těžkou alergii, vždy, když začnou reklamy, tak se uplně za něj stydím a musím pryč od televize.”. Že by hlas mladého herce rozdělil diváky COOLu vedví? A jak se jeho bonmoty líbí vám?
Díky tomu, že se stanice zaměřuje zejména na mladší věkovou skupinu, může si dovolit experimentovat s jazykem a vyjadřováním mnohem více, než ostatní české komerční televize. Navíc se vůbec nemusí obávat diváckého neporozumění. Hovorová čeština (např. čerstvej, večír) a vybrané slangy (studentský slang – např. hustej) jsou na COOLu hojně využívány. Svá čestná místa zde mají i výrazy „po o“ (po obědě), „seroš“ (seriál), „nářez“, „smolík pacholík“ či „totál brutál“. Ke slovu se také pochopitelně dostávají okazionalismy. Druhá část názvu stanice, tedy COOL, k tomu totiž přímo vybízí. Čas od času se tedy objeví v upoutávkách např. ve formě “cool-rvoucí story” či “coolajda”.
Za originální, nápadité a vtipné výtvory v rámci upoutávek byl kreativní tým Primy COOL oceněn v soutěži Zlaté pero, a to prvním místem za nejlepší textařský počin. O tom, že si za rok 2011 cenu odnese Prima COOL společně s grafickým studiem Oficina, rozhodla veřejnost. „COOL v těžké konkurenci (mezi 15 reklamními texty byl nominován i T-Mobile za reklamu s Bolkem Polívkou nebo Vodafone s mluvícími keckami) vybojoval 1. místo za úžasnou soustavnou textařskou práci při předělech a upoutávkách.“, prohlásil předseda CCC Petr Vacek na webových stránkách Primy Cool.
Televizní stanice byla takto oceněna například díky upoutávce na seriál Spartakus: Krev a písek. Posuďte sami.
Diváku, zapoj se!
Kromě ocenění Zlatým perem se může COOL pyšnit také početnými gratulacemi od diváků. V rámci akce Wish to COOL může každý popřát stanici prostřednictvím videa, které sám vytvoří a originální formou v něm stanici poblahopřeje. Své dílo pak pošle na webové stránky televize. Pokud se divákův počin týmu Primy COOL zalíbí, umístí ho do svého vysílacího času. K zapojení se do soutěže diváky nabádají televizní spoty, ve kterých účinkuje moderátor Kazma.
S velmi podobným nápadem diváckého zapojení přišla Prima COOL i na konci roku 2011. Název projektu dával jednoznačný pokyn: Scream for COOL. Princip akce byl úplně stejný jako u Wish to COOL, pouze s tím rozdílem, že si místo gratulace lidé do kamery pořádně zakřičeli. Do projektu se zapojilo více než dva a půl tisíce amatérských tvůrců. Místo Kazmy však diváky přesvědčuje legendární televizní hlasatel a moderátor Alexander Hemala. Přesvědčil by i vás k pořádnému křiku?
Je tedy zřejmé, že Prima COOL se různých komunikačních experimentů nebojí. Proč tedy nezapojit diváky do marketingové strategie a propagace značky? O tuto záležitost se televize postarala díky nápadu s názvem „Representuj COOL“. Za účelem propagace této ideje byly vytvořeny spoty umístěné v běžném vysílacím čase. Celá akce stojí na jednoduchém principu. Divák si koupí mikinu, tričko či boxerky a tím, že je bude aktivně nosit, se nejenže ztotožní se svou oblíbenou televizní stanicí a značkou COOL, ale také jí bude dělat reklamu přímo k nezaplacení. Podobný počin bychom čekali snad u všech společností kromě televize. Ale když proti proudu, tak COOL.
Abychom si odpověděli na dotaz, zdali je Prima COOL stále cool, musíme vzít v potaz růst sledovanosti i intenzivní divácké zapojování. V obou případech Prima COOL jednoznačně boduje a její úspěšná dráha rebela i baviče, zdá se, ani v nejmenším nekončí. Jsme proto zvědaví, jakou coolajdu pro nás v budoucnu uvaří.
Zdroje:
www.prima-cool.cz
http://www.youtube.com/watch?v=7RCuJhB4Cl8
http://www.youtube.com/watch?v=7J6Ifq-1b6k&feature=related
http://www.iprima.cz/novinky/cestovatel-s-faktorem-strachu – obrázek
http://www.mall.cz/cool-mikiny/primacool-panska-mikina-s-kapuci-pacman?v=498110001
http://www.csfd.cz/tvurce/7559-jan-dolansky/diskuze/
http://prima-web.com/2009/06/10/prima-cool-ma-prvni-tydenni-data-z-peoplemetru-grafy.html
Jak citovat tento článek