Marketing
Konec junk foodu! Jamie Oliver spustil boj proti nezdravému jídlu
Říká se, že v každém dospělém jedinci zůstane kus dítěte po zbytek jeho života. Proto si často v pokročilém věku dopřáváme radostí, libůstek a jiných požitků, které si pamatujeme z dětství. Zlepšují nám náladu, díky nim se mnohdy cítíme znovu jako děti bez starostí. A onou nejčastější formou radosti je v tomto případě právě jídlo. Prasárny – sladkosti, slanosti, pizzy, burgery všeho druhu, prostě #junkfood.
Slavný britský televizní kuchař Jamie Oliver je už dlouhou dobu známý svým bojem proti dětské obezitě. Bojuje po celém světě, různými způsoby, ať už proti fast foodu nebo hromadě cukru v jídle. Podařilo se mu například upozornit veřejnost na přidávání hydroxidu amonného do hovězího masa v americkém řetězci McDonald’s a posléze vyhrát soudní spor. Tato látka je sice považována za bezpečnou, ale je alarmující, že stejná látka je rovněž obsažena v barvách na vlasy nebo krmivu pro zvířata. Jamiemu Oliverovi nepřišlo správné, aby hydroxid amonný konzumovaly děti ve vývinu.
Boj proti nezdravému jídlu
Aktuální kampaň Jamieho Olivera bojuje proti tzv. prasárnám známým pod anglickým označením #junkfood. K propagaci celé problematiky využívá moci sociálních sítí. Konkrétně se jedná o platformu Instagram a hashtag #adenough. Pomocí hashtagu prosí veřejnost o vyjádření názoru a nejlépe pořízení fotky sebe samých s dlaní přes oči a popiskem obsahující hashtag. Jamie Oliver využívá síly hlasu a spustil tak celosvětový protest na sociálních sítích. Za necelý týden fotku pořídilo už přes čtyři tisíce uživatelů. Fotku uveřejňují jak jednotlivci, tak společnosti. Mezi nimi je například britská kreativní agentura Six Agency, slavná britská kuchařka a podnikatelka známá jako Deliciously Ella, herec Orlando Bloom, podnikatel Richard Branson a mnoho dalších. Kampaň sbírá ohlasy i na Twitteru.
A co vlastně přesně Jamiemu Oliverovi vadí teď? Nelíbí se mu, že všechny ty přeslazené, přesolené, nadbytečně mastné dobroty jsou v takové míře propagovány. Věří v jednoduchou rovnici, že čím více máme #junkfood na očích, tím větší tendenci ho máme konzumovat. Nuže, Jamie Oliver žádá od vlády regulaci marketingu nezdravého jídla. Podle výzkumů totiž už i pětileté děti vlastní telefon. I přesto, že sociální sítě mají omezený věk pro založení účtu, přiznejme si, o svém věku nelžou jen postarší dámy, ale právě i děti. Zákaz propagace by se podle něj neměl týkat pouze sociálních sítí, ale třeba i reklamy v televizi nebo ve veřejném prostoru. Například v dopravních prostředcích, v nichž se dětí dopravují do školy.
Jamie Oliver doufá, že pokud #AdEnough získá dostatečnou podporu, vlády schválí zákony pro omezení propagace nezdravých potravin. Těžko říct, v jaké míře by se to dotklo osobních profilů a samotného hashtagu #junkfood. Podle průvodců Taste of Prague právě tzv. prasárny sklízí největší úspěch na Instagramu. Také samotné restaurace získávají nejvíce pozornosti díky fotkám s nezdravým jídlem. Dokonce si někteří jedinci budují profily, kde publikují pouze nezdravé jídlo. #junkfood tedy už není jen radost, ale také živnost, a do budoucna možná i kontroverzí téma z hlediska marketingu.
A co Češi na kampaň #AdEnough?
Přestože se do kampaně zapojují lidé z celého světě, v České republice moc ohlasu zatím nevzbudila. Z místní gastronomické scény fotografii uveřejnil snad jen Marek Pavala, který se proslavil díky soutěži Master Chef. Podařilo se nám ale získat vyjádření od známého kuchaře Martina Škody, který už v sedmnácti letech vydal vlastní první kuchařku a často je považován za českou verzi Jamieho Olivera. Sám se totiž snaží děti učit, jak si pochutnat na skvělém jídle, které je snadné si uvařit, ale zároveň je nutričně vyvážené. Navíc vystudoval Marketingovou komunikaci a PR na Univerzitě Karlově, a rozumí tak problematice z obou stran.
Aktuální kampaň #AdEnough mi dává jednoznačně smysl. Bohužel právě nekvalitní a nezdravé jídlo i pití se objevuje v reklamách cílených na děti velmi často. Dospělý je schopný si vyhodnit, co je pro něj dobré a co ne, reklamě tak snadno nepodlehne. U dětí je to mnohem komplikovanější, přitom právě už v mládí si vytváříme návyky, zjišťujeme, co nám chutná, co chceme. Pro spoustu dětí je „junk food” bohužel doslova odměnou. Právě to, co pijeme a jíme, ovlivňuje nejen naše zdraví. Těžké tučné jídlo nás rozloží, uspí, přemíra cukru zase dekoncentruje. Nejsem si jistý, zda se povede, aby kampaň měla nějaký větší celosvětový dopad a došlo třeba k omezení tématických reklam cílených na děti. Ale moc rád tomu budu věřit. Tohle není boj, který může Jamie vyhrát sám, muselo by dojít k mnohem větší aktivitě ze strany firem, politiků i dalších.
V České republice trpí nadváhou až třetina dětí. Specialistka z Dětské obezitologické ambulance FN Motol Zlatko Marinov tvrdí, že dítě nemá šanci z obezity nikdy celkově vyrůst, vždy si bude nést následky po zbytek života.
A co vy? Myslíte si, že by se nezdravé jídlo nemělo propagovat? Anebo je v tom marketing nevinně a může za to špatná výchova od rodičů?
Jak citovat tento článek?
KUČEROVÁ, Vlaďka. Konec junk foodu! Jamie Oliver spustil boj proti nezdravému jídlu. Filip KLOUDA, editor. Markething.cz [online]. 2018 [cit. 2018-04-18]. Dostupné z: https://markething.cz/jamie-oliver-vs-nezdrave-jidlo
Zdroj náhledového obrázku: Twitter Jamieho Olivera
Zdroje: