Komunikace
Jak značku Puma zachránil celebrity endorsement
V poslední několika letech se Puma snažila vzpamatovat z období klesajících prodejů a celkově nepříliš slavných finančních výsledků. Zaměření na lifestyle řadu obuvi a oblečení nesklidilo mezi veřejností velký úspěch a Puma pomalu ztrácela svou silnou pozici na trhu. Věci se začaly měnit v roce 2013, kdy se CEO Puma stal Bjørn Gulden. Puma se rozhodla změnit směr a začala se více orientovat na sport, trénink a ženské fitness.
Future is female
Puma si byla vědoma to, že segment ženské módy je stále zajímavým a výnosným odvětvím. Proto se po vzoru ostatních sportovních značek rozhodla spíše než na sportovce, jak to bývalo do té doby zvykem, vsadit na celebrity. Sám Gulden prohlásil že “Ženy jsou budoucnost a propojení mezi ženami a firmou Puma je velmi silné.”
Co se výběru týče, Puma zvolila velmi dobře. Prozatím se jí povedlo navázat spolupráci se zpěvačkou Rihannou, profesionální celebritou Kylie Jenner nebo topmodelkou Carou Delevingne. Všechny výše zmíněné ženy jsou celebrity s velkou fanouškovskou základnou na sociálních sítích. Puma si spolupráci s celebritami pochvaluje. A jelikož se jí spolupráce tohoto druhu vyplácí, rozhodla se v červnu 2016 navázat další, a to s Newyorským městským baletem.
Fenty Puma by Rihanna
Spolupráce s popovou zpěvačkou Rihannou je jedna z nejúspěšnějších, která se německé firmě Puma povedla navázat. Rihanně byl nabídnut post kreativní ředitelky, která měla ze své pozice volnou ruku v navrhování nových ženských kolekcí. Výsledkem byla sportovní řada bot s názvem Fenty – její rodné příjmení. Jednalo se o řadu obuvi “Creepers“ inspirované japonským street stylem a prvky punk/ska, které vyšly v září 2015. Její kolekce byla pozitivně přijata módními kritiky a po uvedení do prodeje se vyprodala za 3 hodiny. K dostání byly Creepers znovu o 2 měsíce později a v květnu 2016, kdy stejně jako první várka zmizely z pultů za pár hodin. Poslední šanci k nákupu měli zatím milovníci Rihanny a její řady Creepers v září 2016. Sametové provedení bylo představeno 8. prosince 2016.
Už na začátku roku 2016 bylo jasné, že spolupráce s Rihannou byla pro Pumu skvělým počinem, když Puma oznámila, že celkové prodeje ve čtvrtém čtvrtletí 2015 stouply o 11,5 %. Gulden ocenil rapidní zvýšení zájmu ze strany spotřebitelů a maloobchodníků o produkty firmy Puma, a především o první řadu bot inspirovanou Rihannou.
Kromě Creepers Rihanna navrhla i populární Fur Slides, které se vyprodaly za několik minut po uvedení v dubnu 2016.
Sama Rihanna si spolupráci s Pumou pochvaluje. Řadu FENTY označuje jako něco, co nereprezentuje pouze to, kým je a jak se obléká. Celá kolekce zároveň posouvá dál hranice toho, co s firmou Puma chtěla vytvořit.
Kolaborace Rihanny a firmy Puma stále pokračuje. 6. září 2016 byla v New Yorku představena fall/winter 2016 Fenty x Puma kolekce oděvů a ještě ten samý měsíc, během Paris Fashion Week, i jarní kolekce pro rok 2017.
Letošní podzimní kolekce, stejně jako další Rihannou navrhnuté kousky, je k dostání na oficiálních stránkách Puma.
Kylie Jenner
Kylie Jenner je jednou z 5 dcer Kris Jenner, americké TV star, známé především díky reality show Keeping Up With Kardashians a své sestře Kim Kardashian West. Kylie Jenner má svou řadu kosmetiky Kylie’s Lip Kit, která je velmi oblíbená mezi teenagery. Na Instagramu Jenner sleduje 78 miliónů uživatelů.
Koncem února 2016 bylo potvrzena spolupráce mezi firmou Puma a Kylie Jenner. Vzhledem k tomu, že švagr Kylie Jenner, rapper Kanye West, v tu dobu spolupracoval s firmou Adidas na své řadě bot Yeezy a veřejně prohlašoval, že Kylie nikdy nebude spolupracovat s firmou Puma, byla spolupráce Jenner & Puma pro mnohé překvapením. Vyjednala si však, že zůstane v jeho Yeezy týmu, a i přesto, že je tvář Puma, může nosit produkty Adidas Yeezy.
https://twitter.com/kanyewest/status/697183862716309506
Stejně jako Rihanna i Jenner začala svou návrhářskou kariéru v Puma návrhem produktové řady bot s názvem Fierce, které byly k prodeji od 1. 4. 2016.
V dubnu také propagovala klasický model volnočasových bot Puma v semišovém provedení.
Spolupráce s Kylie Jenner i přes nelibost většiny jejích rodinných členů úspěšně pokračuje. Na konci října představila novou řadu tenisek Forever Fierce, které jsou k dostání v Evropě od 31. 10. 2016 a v USA od 3. 11. 2016.
Cara Delevingne
Herečka a topmodelka Cara Delevingne oficiálně rozšířila portfolio celebrit, se kterými Puma spolupracuje, 20. září 2016. Je tváří nové kampaně “Do You “, která si za cíl klade zvýšit sebedůvěru žen po celém světě. Kolekce Do You byla spuštěna v září, avšak některé její kousky budou k dostání až v prosinci 2016. Vzhledem k tomu, že kolekce byla představena nedávno a oficiální výsledky prodeje nejsou prozatím k dispozici, nelze říct, jak dobře si Delevingne a Puma vede. Díky globální popularitě Delevingne je však velmi pravděpodobné, že i její kolaborace s firmou Puma bude v celkovém měřítku vyhodnocena jako další šikovný krok vedoucí k posílení postavení firmy na trhu.
Prodejní výsledky firmy Puma
Od začátku spolupráce s Rihannou Puma hlásí rostoucí prodeje, které v první polovině roku 2016 vzrostly o 9,9%. Zvýšení prodeje Puma přisuzuje nejen spolupráci se zpěvačkou Rihannou, ale i Kylie Jenner. Ve své oficiální zprávě shrnující prodejní výsledky v druhém čtvrtletí roku 2016, zmiňuje posílení ženské řady oblečení díky spuštění produktové řady PUMA FIERCE a novým partnerstvím s Newyorským městským baletem.
Jak tento článek citovat?
KOUBAYOVA, Nathalie. Jak značku Puma zachránil celebrity endorsement Ondřej, DOSKOČIL, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/jak-znacku-puma-zachranil-celebrity-endorsement
ZDROJE
http://www.complex.com/sneakers/2015/11/sneaker-brands-dont-need-athletic-ability-for-influence
http://www.vogue.co.uk/article/rihanna-puma-creative-director-designer-sportswear
https://www.bustle.com/articles/185669-what-time-are-the-original-rihanna-puma-creepers-being-restocked-the-popular-kicks-go-back-on
https://www.bustle.com/articles/125937-are-the-rihanna-creepers-officially-sold-out-the-certainly-arent-available-online-anymore
http://www.wsj.com/articles/puma-sees-sales-rise-on-rihanna-endorsement-deal-1455795240
http://www.elle.com/fashion/shopping/news/a39054/rihanna-fenty-puma-collection-campaign/
http://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2017-ready-to-wear/fenty-puma
http://www.nbcnews.com/business/business-news/rihanna-partnership-credited-boosting-puma-sales-n520681
http://www.racked.com/2016/2/23/11094294/puma-kylie-jenner-rihanna-history
http://www.teenvogue.com/story/kylie-jenner-puma-trainers
Kylie Jenner Models New Puma ‘Fierce’ Sneaker Dropping Next Week
http://fashionista.com/2016/07/puma-h1-kylie-jenner-rihanna-sold-out
http://fashionista.com/2016/09/cara-delevingne-puma-campaign
http://about.puma.com/en/newsroom/corporate-news/2016/july/Sales-Growth-and-improved-Operating-Result-in-Second-Quarter
http://hollywoodlife.com/2016/11/18/velvet-creeper-rihanna-fenty-puma-sneakers-release-date/
http://www.elle.com/fashion/shopping/news/a39054/rihanna-fenty-puma-collection-campaign/
https://www.facebook.com/PUMA/?fref=ts