Connect with us

Marketing

Jak vznikla jména známých značek

Při budování značky hraje základní roli její název a logo. Způsoby tvorby jména mohou být různé –  odvozování, zkracování, anagramy, jména zakladatelů, fonetické přibližování a mnohé další.  Lego, Adidas, Nike, Gillette, Nissan, Nikon, IBM –  odkud se vzaly názvy firem světových hráčů?

Značky odvozené od jmen zakladatelů

S trochou nadsázky by se dalo říct, že někteří zakladatelé světoznámých značek našli recept na nesmrtelnost, protože značku tvoří buď samo jméno, případně zkratka jejich jmen. A díky svým ‚potomkům‘ jsou s námi dnes a denně!  Jako příklad poslouží můj běžný den. Vstávám a pánové William Kellog a Eduard Jacobs mi zpříjemní probuzení.  Zatímco King Camp Gillette v koupelně asistuje mému partnerovi při odstranění strniště, Robert Bosch za mě obstará špinavé nádobí.  Poté se mi podívá na zub William Colgate a ještě než nás Henry Ford rozveze vstříc dalšímu korporátnímu dni, Adolf Dassler mě pohodlně obuje (protože je mi pětadvacet a na Vuittona zatím těžce dřu). Je pondělí a tradičně nestíhám, rychlý oběd dnes výjimečně obstarají bratři Dick a Moris McDonaldovi s Henry Heinzem. Samozřejmě se občas během práce neubráním myšlenkám na večer s přáteli, kde nebude chybět Arthur Guinness a, kdo ví, možná přijde na řadu i Johann Becher.

Značka jako zkratka

Kdo by neznal úspěšné spojení koky a kolových oříšků, které dalo vzniknout značce Coca-Cola. A jako zkratka vzniklo i mnoho dalších světoznámých značek. Vezmeme to letem světem a začneme u těch nejlepších. Evropskými mistry v umění zkracování jmen a tvorby názvů úspěšných značek jsou jednoznačně seveřané. Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd – zní to jako rébus? Vezmeme-li počáteční písmenka ze jména a příjmení zakladatele, oblasti a obce, kde vyrůstal, poznáme švédskou lovemark IKEA. Leg godt – přeloženo jako „hraj si dobře“ – radí trefně dánský výrobce barevných skládacích kostiček LEGO. Stejným způsobem vznikl název pro  výrobce letadel a donedávna i automobilů SAAB –  Svenska Aeroplan AB.

Britové zase vědí, jak symbolicky otisknout do své značky i její charakter – voice data fone (Vodafone) nebo ještě hezčí  příklad – durability, reliability, excellence (DUREX). Japanisté by nás poučili, že značka NIKON využívá spojení Nippon Kōgaku, česky přibližně přeloženo „japonskou optiku“. NISSAN je v Japonsku znám jako Nippon Sangyo (japonská společnost). Dalším z příkladů světoznámých značek je americká IBM Corporation (International Business Machines), přezdívaná jako Velká modrá, nebo třeba Skype (Sky-peer-to-peer).

Značky jako hádanky a rébusy

Na závěr tu pro vás mám menší kvíz – Víte,

jak se jmenuje okřídlená řecká bohyně vítězství a zároveň značka sportovního oblečení?

které finské město nese stejný název jako výrobce populárních mobilních telefonů?

která sportovní značka převzala své jméno od afrického spellingu slova pro antilopu/gazelu?

jak se jmenuje řetězec kaváren, jehož název byl inspirován jednou z postav Melvillova románu Moby-Dick?

 

Správné odpovědi: Niké, Nokia, Reebok (od rhebok) a Starbucks.

 

Zdroje:

http://www.boredpanda.com/name-origins-meanings-of-famous-brands-companies/

http://www.walltowatch.com/view/2209

 

Zuzana Kabelková, absolventka oboru Marketingová komunikace a PR, v současnosti studentka oboru Mediální studia taktéž na FSV UK.

 

Jak citovat tento článek?

KABELKOVÁ, Zuzana. Jak vznikla jména známých značek. Markething [online]. [cit. 2012-02-26]. Dostupné z: http://www.markething.cz/jak-vznikla-jmena-znamych-znacek

 

Continue Reading

Spoluzakladatelka a členka dozorčí rady Markething.cz. Absolvovovala Marketingovou komunikaci a PR a studuje Mediální studia na FSV UK. Věnuje se B2B a interní komunikaci, zajímá se o marketing značek.

More in Marketing

To Top