Connect with us

Komentáře

Sexistické prasátečko 2012: „Potřebujete píchnout?“

Čtvrtý ročník soutěže o nejvíce sexistickou reklamu je za námi. V soutěži pořádané brněnským občanským sdružením NESEHNUTÍ vybrala široká veřejnost a odborná porota reklamy, které podporují stereotypy či sexismus v reklamě. Na příčkách vítězů se umístila firma na půjčky, společnost pořádající veletrh práce nebo internetový prodejce s počítačovými komponenty.

Soutěž o nejvíce sexistickou reklamu s výstižným názvem Sexistické prasátečko pořádá již čtvrtým rokem občanské sdružení NESEHNUTÍ, které se kromě sexismu věnuje také sociálně-ekologickým problémům. Jejich mediálním partnerem se již tradičně stal web Aktuálně.cz, kde mohli čtenáři hlasovat ve třech kategoriích: Ženy pouze jako objekty, Ženy jako části těla a Další projevy sexismu. „Rozdělením reklam do kategorií jsme chtěli zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. Nejedná se totiž vždy jen o nahé ženské tělo,“ objasňuje koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Petra Havlíková.

Do soutěže bylo od příznivců zasláno 78 reklam, které dohromady získaly téměř deset tisíc hlasů. Na hlasování se podílela také odborná porota složená z ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného, ​​odbornic a odborníků na gender v médiích a zástupců a zástupkyň z marketingové sféry. Nabídku stát se členy odborné poroty dostali také redaktoři Markethingu – autorka článku, Ondřej Pavlů a Martina Votrubová. A taková nabídka se neodmítá. Abychom vás o naše názory neošidili, rozhodili jsme sítě a kromě výsledků si pro vás připravili také malé zhodnocení jednotlivých medailových reklam od zasvěcených markethingových redaktorů.

 

Ženy pouze jako objekty

Do kategorie Ženy pouze jako objekty byly zařazeny reklamy, ve kterých jsou ženy a ženské tělo zobrazovány pouze „jako dekorativní prvek bez schopnosti vlastního myšlení“. Ženské tělo se využívá k propagaci produktů či služeb, které na něj však nemají absolutně žádnou návaznost a je zde tedy použito bezdůvodně. Podle NESEHNUTÍ toto zobrazování napomáhá také k vytváření stereotypního vnímání krásy a toho, co je „sexy“. Jedním z bývalých vítězů a lídrů v kategorii sexistických reklam je firma Pila Pasák – jak ovšem můžete vidět, mnoho dalších lokálních firem mu už začíná šlapat na paty…

 

1694 hlasů

Martin Maxa:

“Pokud by se jednalo o nevěstinec, kde vám půjčí peníze na služby podnikových prostitutek, tak to lze brát jako pochopitelný krok. Ale rozdíl mezi lichvářem a pasákem je asi minimální, proto to může mít jistou zvrácenou logiku. A sny také možná leckomu splní oba zmínění. Proč alespoň nezvolí jinou barvu, než tu výstražní oranžovou?” 

 

1229 hlasů

Ondřej Pavlů:

Titulní nápis jsem pod vlivem vizuálu nejprve přečetl jako „Megaporno“. A co se zasunutí týče, tak pozor, ať flashka nechytí nějaký ten vir. To by vzhledem k ne úplně dobré ochraně Windowsů rozhodně nebylo žádoucí.

Thea Kučerová:

Být generálním ředitelem Microsoftu, zažaluji Megapromo za použití mé značky s parafrází z filmu Snowboarďáci. Je-li marketingovému oddělení v průměru méně než 17 let, možná bych ještě přivřela jedno oko. Ale USB od této značky opravdu nikam zasunout nechci. Falický symbol, polonahá dívka, špatně okopírovaný slogan – recept na velmi nepovedenou reklamu.“ 

Richard Vondrášek:

Mě by jen zajímalo, zdali použitím fotografie herečky Olgy Kurylenko neporušují jakási autorská práva… ale k čertu s tím, hlavně, že je ve spodním prádle.

 

514 hlasů

Eliška Kubešová:

“Upřímně jsem ráda, že osminohá dívka na polepu není asiatka nebo afričanka. To by mohlo rovnou být i rasistické prasátečko. A protože dívka kromě vlasů barevná není, je slogan dost mimo. Vlastně mě nejvíc ze všeho zajímá tiskárna, takže je to možná dobře odvedená reklama.”

 

Ženy jako části těla

Kategorie Ženy jako části těla minimalizuje zobrazování žen na dva dmoucí se silikonové implantáty či perfektně vyretušované ženské pozadí. Upozaďuje tak osobnost ženy a využívá pouze sexuálních konotací k propagaci produktu. „Pokud reklama neukáže ženu celou, vyvolává symbolický dojem, že ženy nejsou celé osobnosti a že je možné je používat jako věci,“ uvádí NESEHNUTÍ.

 

1106 hlasů

Thea Kučerová:

Užití ženského poprsí v reklamě na monitor mi přijde laciné. Pokud nejsem schopen prodat produkt, měl bych se raději zamyslet nad tím proč a vynechat sexismus. Podobnými reklamami se docílí se pouze toho, že se velká část ženské populace bude stydět za svá prsa a více patnáctiletých dívek bude snít o plastické operaci.

 

835 hlasů

Jan Dědek:

“Samozřejmě, žena je pouze objekt, který dokáže číst magazín Juicy. A když jí chcete zobrazit nahou, tak nejlépe při vyměšování, protože je to vkusné a sexy.”

Thea Kučerová:

Význam sloganu Hlídejte si svůj objekt odkudkoliv“ mě popuzuje už jen tím, že objektem je zde očividně kromě nemovitosti míněna taky žena. Tím se samozřejmě opět dostáváme k machistické víře v jakési vlastnictví ženy, se kterou si muž může dělat, co chce. Co mě ale na této reklamě uráží snad nejvíc, je zobrazení ženy ve velmi intimní pozici, kdy sedí na míse, tlačíc čte ženské magazíny a nemůže ani tušit, že ji díky video kameře D-Link pozoruje perverzní úchyl. Že tohle prodá víc kamer? To abych se začala bát chodit na dvě nuly.

 

281 hlasů

Eliška Kubešová:

„Nezapomenutelné balóny. I po opakovaném zhlédnutí reklamy si z ní nevybavím nic jiného než obrovské, vulgární a nepřirozeně pevné levé prso, které je větší než modelčina hlava. Úhel fotografie je natolik bizarní, že nechá jen hádat, zda výběžek uprostřed je nos či něco jiného. V konkurenci těchto úkazů je na vizuálu zcela bezvýznamná existence piva náhodné značky i nesouvisející prázdný slogan. Máte teď chuť spíš na pivo nebo na pornofilm?

 

Další projevy sexismu

Kategorie Další projevy sexismu je určena pro reklamy zobrazující ženy a muže v stereotypních rolích či reklamy se sexistickým zobrazením mužů. Tyto reklamy utužují stereotypy vytvořené společností, kdy mužům a ženám jsou přisuzovány různé role, chování či vzhled – například žena je vládkyně domácnosti, která však bez pomoci muže zachránce nezvládne ani vyměnit žárovku, muž není schopen uvařit či postarat se o domácnost a děti, a podobně. Tyto reklamy jsou méně nápadné, proto však také více nebezpečné, protože podporují samozřejmost těchto stereotypních rolí.

 

287 hlasů

 Eliška Böhmová:

“Tato reklama stejně jako známé klišé říká, že se ani nemám snažit dostat se k dobré práci normálním způsobem – ty nejlepší se stejně rozebírají přes postel. Jako mladá cílevědomá žena chci jednou získat práci na základě svých intelektuálních schopností – a proto mě uráží.”

 

231 hlasů

ARVE Error: need id and provider

Martin Maxa:

“Ať už kečup chodí do supermarketu nakupovat ženy, nebo muži, jsem přesvědčen o tom, že nikdo z nich nemůže být uchvácen žoviální a afektovanou lolitou, která po telefonu kamarádce vypráví o své náctileté sexuální zkušenosti, zatímco si ve svém dětském pokoji lakuje nehty. Odkazy na večerní orální sex a nesmělé uchechtávání… myslím si, že podpora prodeje shnilých jablek s cukrem a červeným barvivem by se měla ubírat úplně jinou cestou.”

Ondřej Pavlů:

Ještě než začal surfovat za T-Mobile, si Vojta Kotek střihnul režii tohoto vzoru dvojsmyslnosti v reklamě. Vážně je ale potřeba, aby ve mě po zhlédnutí spotu kečup evokoval sperma? Jo, je to vtipný, ale na hranolky si asi radši dám Heinze. Nebo Tesco value.

 

222 hlasů

Max Wasikovski:

“Vážně? Ženy a pracovníci IT mají jiný slovník? No neříkejte, to je ale novinka! A nebude to třeba tím, že první skupina je empatická a má vkus a druhá skupina má vzdělání technického rázu? Ale to se u nás dnes nenosí, že ano? Mnohem lepší je pohrdat matematikou (kdo kdy přišel s tím, že je k ničemu? měli by ho upálit) a nosit místo kabátu zimní bundu od Hannah. Žena nosí růžové Ikea papuče a ajťák pletenou vestu po pradědovi. Samozřejmě… Nevymyslel tu reklamu nějaký nedostudovaný ajťák?!?”

Thea Kučerová: 

Překladové slovníky z „ženské“ řeči do „mužské“ jsou asi to nejhorší, co se na reklamní a potažmo mediální scéně objevilo. Že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše, to všichni víme a bylo nám to biologicky předurčeno. Škatulkovat ale obě pohlaví do připravených krabiček je primitivní a absolutně žádným způsobem to nepomáhá v rozvoji naší společnosti. Muži umí vařit, ženy umí vyměnit žárovku – to je realita a mělo by se o ní mluvit.

 

Hlasování odborné poroty 

Hlasování odborné poroty se letos v mnoha případech shodovalo s hlasováním širší veřejnosti. V kategorii Ženy pouze jako objekty vybrala porota již zmiňovanou internetovou reklamu na 100mega.cz. V druhé kategorii zvítězila reklama na kamerové systémy firmy D-Link. V poslední kategorii vybrala porota jako nejvíce sexistickou reklamu „žensko-ajťácky překladový slovník“ od firmy Samsung.

P.S.: Medailovou pozici sice neobsadila, ale mým osobním favoritem je tahle. Myslela jsem si, že už mě nic nepřekvapí, ale tohle mě naprosto vytrhlo z podzimní letargie. Nevím jestli slečna nosí helmu na přirození, ale informace, že jí „do ní nefouká“ byla pro můj život naprosto zásadní.

A kdo zabodoval u vás?

 

Zdroje

NESEHNUTÍ.CZ. Sexistické prasátečko zná své vítěze [online]. Nesehnutí [online]. [cit. 2012-12-09]. Dostupné z: <http://nesehnuti.cz/vystupy/zenskaprava/sexisticke-prasatecko-zna-sve-viteze-2/>.

Fotografie:

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/grafika/2012/10/03/sexisticke-prasatecko-2012-kategorie-projevy-sexis/#507678

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/grafika/2012/10/03/sexisticke-prasatecko-2012-kategorie-zeny-casti-te/

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/grafika/2012/10/03/sexisticke-prasatecko-2012-kategorie-zeny-pouze-ja/

 

Jak citovat tento článek?

KUČEROVÁ, Tereza. Sexistické prasátečko 2012: “Potřebujete píchnout?”. Markething [online]. 10. prosince 2012 [cit. 2012-12-10]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/sexisticke-prasatecko-2012

Continue Reading

Absolventka oboru MKPR. Zajímá se o nové trendy v reklamě, sociální sítě, fashion marketing, genderové stereotypy a kreativní koncepty. Imponují jí malé nedůležité detaily, životní příběhy a věci s duší.

More in Komentáře

To Top