Connect with us

Marketing

Epický vánoční marketing: Kýč, erotika a česká bohyně Hera

Letošní příchod Vánoc je okořeněn mayskou věštbou o konci světa, takže si vlastně ani nemůžeme být jisti, zdali se vůbec dočkáme štědrovečerní večeře. Markething.cz pro vás s dostatečným předstihem připravil výběr nejzásadnějších konzumních memů různého charakteru spojených s vánočním časem. Nečekejte jakékoli duchovno, jdeme na hrubou dřeň hyperkonzumerismu, popkultury a kýče.

Naše životy se neobejdou bez různých symbolů, které přibývají a ubývají. Hledat symboly spojené s Vánoci je velmi jednoduché a také zábavné, jelikož se jedná o svátek, který slaví kultura třímající otěže dominantní kulturní produkce. Vánoce jsou tedy všude, kam se podíváš… A už je to tady, snímek Láska nebeská – novodobé euroamerické Tři oříšky pro popelku, kde Karla Gotta nahradil Bill Nighy s chytlavým remakem Christmas Is All Around. To jen tak pro navození vánoční atmosféry, k reklamám se hned dostaneme.

ARVE Error: need id and provider

Vánoce utopené v karamelovém barvivu

Často si představuji situaci, ke které mohlo dojít zhruba ve 40. letech minulého století, možná o něco dřív. Reklamní experti sedí v konferenční místnosti ředitelství Coca Coly a povídají si o tom, jak umně ovládli trh s ochucenými nápoji. A pak nenápadný pán v kulatých brýlích, který má šle a viržinko v koutku, řekne, že by lidé mohli pít jejich nápoj stejně masivně i o Vánocích. Nechají svého kreslíře namalovat Santa Clause napuchlého jako po brutální dávce kortikoidů a my se dnes můžeme těšit na zářící červený kamion.

ARVE Error: need id and provider

Když se před lety podařilo restartovat značku Kofola, rozhodli se marketingoví šéfové vydat osvědčenou cestou. Skrze symbolické propojení s časem vánočním se snaží zvýšit prodeje své varianty kolového drinku. Netřeba připomínat, že tento spot s rozzuřeným divočákem a otcem škodícím hajnému se nesmazatelně zapsal do paměti tuzemských konzumentů a je jednou z nejoblíbenějších českých televizních reklam vůbec.

ARVE Error: need id and provider

Vánoce jsou sexy

Událostí srovnatelnou s příchodem tří králů do Betléma je vznik videoklipu ke známé písni Mariah Carey. V úboru Santovy nevěstky vystoupila po boku Justina Biebera, který byl vzhledem ke svému věku v podstatě zneužit. Celé video zřejmě platil Adidas, Nintendo a obchodní dům Macy’s (a pak také sexshop, který vytvářel outfit pro Mariah Carey). Ne, že by klip All I Want For Christmas měl stejný duchovní význam jako Kašpar, Melichar a Baltazar, ale na roveň stojí v tom ohledu, že najednou byly Vánoce plné dárků. V písni je sice řečeno, že na dárcích mi nezáleží, k Vánocům chci Tebe, ale všichni dobře vidíme, že natáčecí interiéry představuje obchodní dům a Justina vůbec nezajímá Mariah, ale plný košík, který před sebou tlačí. A i to k Vánocům prostě neodmyslitelně patří!

ARVE Error: need id and provider

Pod žádným vánočním stromkem nesmí chybět ani trocha domácího softcoru. Přeci jen se jedná o řetězy ověnčený falický symbol, takže proč ne? Známá značka spodního prádla došla k závěru, že Vánoce jsou hlavně o tradici, koledách, sněhu, stromcích a ozdobách. To vše zkrášlili dostatkem ňader a hýždí a nefalšovaná vánoční reklama je na světě. Nutno říci, že dárek z Viktorčina tajemství si před dětmi či prarodiči asi s nadšením rozbalovat nebudete, natož pak zkoušet si nové položky do šatníku hned u stromku.

ARVE Error: need id and provider

Česká bohyně Vánoc

My jsme ale v redakci zašli ještě dál a hledali nejklasičtější českou vánoční reklamu. Takovou, která by byla jedinečná, trochu prastará a dostatečně známá. Téměř jsme zapomněli na tu jedinou, která veškeré tyto požadavky splňuje. Vzpomínáte si na dvě žlutě se lesknoucí kostky dopadající do vzdušné mouky za zvuku smyčců a fléten?

ARVE Error: need id and provider

Hera, bohyně rostlinných tuků na pečení není sice tak stará jako například zmíněná Coca Cola, ale na trhu je již od dob první Československé republiky. Za tu dobu se stala synonymem pro pečení, především to vánoční. Řada českých hospodyň neposílá své ratolesti pro tuk na pečení, ale pro heru (stejně jako spousta Čechů neuznává slovo kakao a namísto něj používají výraz granko). Vzhledem k tomu, že jsme byli osvíceni a z propadliště reklamních dějin, konkrétně z poloviny devadesátých let, jsme pro vás znovuobjevili tento skvost, nedalo nám to a zeptali jsme se na Heru přímo v Unileveru. Nejedná se pravděpodobně o jejich top tahouna, ale přece jen se s námi podělili o několik informací. První z nich je poněkud nepotěšující – pro vánoční Heru nebyl nakoupen žádný mediální prostor, takže si ji po skončení S čerty nejsou žerty rozhodně neužijete. Zato Hera si rozhodně užije! V následujících měsících značce nastávají žně, protože jen za období Vánoc a Velikonoc se tohoto žlutavého tuku prodá přes polovinu celoročního objemu. Na tomto místě by se snad hodilo už jen poděkovat Bohu. A nebo nám za to, že sníme tolik cukroví, koláčů a buchet. V redakci se nám nepodařilo zjistit, který medový hlas se před téměř dvaceti lety objevil jako voiceover vánočního Hera spotu. V Unileveru tuto informaci také nedokázali dohledat. Pokud by někdo z vás onen šarmantní a měkce svůdný hlas poznal, podělte se s námi prosím v komentářích.

 

Za spolupráci děkuji Evě Kadlecové a Martině Janebové ze společnosti Unilever, které se musely pročíst mými zvláštními dotazy, a kolegyni Ivě Kolevové, která mi dodala dostatečné množství tipů.

 

Jak citovat tento článek:

MAXA, Martin. Epický vánoční marketing: Kýč, erotika a česká bohyně Hera. Markething [online]. 11. prosince 2012 [cit.2012-12-11]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/hera-bohyne-vanoc.

Continue Reading

Absolvoval bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK a roční studium na francouzském Sciences Po Rennes, kde se zaměřil na marketing luxusního zboží a módních značek v propojení s moderními dějinami. Magisterský titul získal taktéž na IKSŽ FSV UK v rámci oboru Mediální studia. V současnosti na své alma mater externě vyučuje, zajímá se o oblast transmediálního vyprávění.

More in Marketing

To Top