Média
GTA si z reklamy dělá prdel!
Legendární herní série Grand Theft Auto je v současnosti jednou z nejhodnotnějších značek zábavního průmyslu. Hra, která na celém trhu představuje nejpropracovanější simulátor volného světa, si naprosto říká o využití reklamy a product placementu automobilek, výrobců oblečení, potravin, operátorů nebo deratizačních firem. GTA však už léta ukazuje těžké komercializaci prostředník… A pekelně stylově!
Než se podíváme na to, jak si herní kreativci ze studia Rockstar vtipně poradili s in-game reklamou, velmi krátce hru představím pro ty, kteří o ní nějakým záhadným způsobem ještě neslyšeli, protože je velmi důležité pochopit, že série GTA představuje skutečný oříšek pro marketingová a PR oddělení společností, které by uvažovaly o product placementu.
Grand Theft Auto je gangsterská herní série odehrávající se v otevřeném světě, který brázdíte širokým spektrem různých automobilů, motorek, lodí, letadel, vrtulníků, skůtrů na rozvážení pizzy, zmrzlinářských vozů a spoustou dalších více či méně ujetých dopravních prostředků. Hra se už od svého prvního dílu v roce 1997 vyznačovala dosud nevídanou mírou násilí. Ve spojení s otevřeným světem se tedy rázem stalo zábavou číslo jedna přejíždění chodců nebo (v prvním díle) dokonce školky.
Lze si tedy snadno představit, jak “jednoduché” by muselo být pro téměř neznámé vývojáře oslovit potenciální sponzory, zda by nechtěli představit své produkty v neznámé videohře plné bodovaného násilí. Dovedete si představit marketingového ředitele Chevroletu, jak s širokým úsměvem podepisuje s “bandou podivínů” smlouvu, že jeho káry budou brázdit chodníky, kosit kolemjdoucí a bourat do jiných vozidel? Asi těžko. Tak nezbývalo než vytáhnout kreativní notýsky a vymyslet si značky vlastní. Rozhodně to ale neznamenalo, že by se tvůrci her neinspirovali ve skutečných značkách, právě naopak. Parodování všeho od filmů po telefonní operátory se stalo nedílnou součástí DNA hry Grand Theft Auto a jedním z důvodů, proč hráči tuto sérii tak milují.
Ebola, Němčouři, Infarkty a prachy žádný
Je důležité si uvědomit, že herní svět GTA je sice zdánlivě smyšlený, avšak každé město, ve kterém se konkrétní díly série odehrávají, je silně inspirováno reálným městem našeho světa. Liberty City (New York), Vice City (Miami, název byl pravděpodobně odvozen od známého seriálu Miami Vice), Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Francisco) a další. Každé z těchto měst je v hrách ztvárněno včetně svých slavných monumentů, obchodů a lokálních značek a frančíz. Mnoho smyšlených značek série GTA se vrací napříč různými díly.
Jednou z nejznámějších parodií je kofeinový přeslazený nápoj eCola, jehož název vychází z kombinace virů Ecoli a Ebola. Komunikace této “Coca Coly” perfektně ústí sloganem “Deliciously infectious!” (Lahodně nakažlivá!). Logo nápoje rovněž vychází z kombinace log Coca Coly a Pepsi Coly.
U nápojů ještě chvíli zůstaneme. Stejně legendární jako nakažlivá eCola je v GTA další hubolep s názvem Sprunk, který poprvé spatřil světlo herního světa v roce 2006 v díle GTA: Vice City. Od té doby se objevil v každém GTA. Sprunk je parodií, která mixuje Sprite a energetické nápoje. V rádiových reklamách (ano, v každém GTA lze poslouchat celou řadu rádií plných nesmírně vtipných reklam a diskuzních pořadů) se objevil energií nabitý slogan “10 times the caffeine and sugar – mixed with mercury, ether and benzene, and packaged in fragmentation grenade-shaped cans” (10krát tolik kofeinu a cukru – s příměsí olova, éteru a bezenzenu, dodáván v plechovkách tvaru tříštivého granátu!).
Další drsný vtípek vývojářů schytal přímo název tohoto nápoje. Sprunk totiž mixuje název pravého nápoje Sprite a slovo z amerického slangu, “spunk”, které znamená sperma. Nyní začne dávat smysl také slogan značky – Esence života.
Jednou z mnoha dalších perliček jsou aerolinky ze hry GTA: Vice City, Plummet airlines. Plummet totiž v překladu znamená strmý pád a používá se jak pro pád věcí, tak i například akcií, takže dvojitá výhra pro tvůrce hry. Vzhledem k nátuře autorů hry je jasné, že nezůstalo jen u názvu. Slogan společnosti zní “The last resort” (Poslední možnost). Nicméně je od aerolinek hezké, že zákazníka nematou a komunikují upřímně bez klamavé reklamy. A ani logo mnoho důvěry v zákazníkovi pravděpodobně nevzbudí.
Trochu dopálení by se mohli cítit němečtí výrobci automobilů. Frekventovaně se v GTA hrách objevují kopie vozů BMW a Mercedes-Benz. Pod jmény Übermacht (Přesila) a Benefactor (Dobrodinec), která nepůsobí na první pohled nijak negativně, se představují vozy, ve kterých se z vás snaží nadělat fašírku desítky gangsterů. A billboardová reklama ve hře mluví naprosto jasně.
Krátce jen zmíním například kreditní karty FLEECA a Master B8tr, skandinávský nábytkový gigant KREPEA (crap – sračka) nebo El Banco Corrupto Grande. Značek je však několik set. Pokud máte zájem si prozkoumat většinu z nich, navštivte GTA Wiki.
Sociální média a Apple… Tedy Fruit
Již předchozí díl s názvem GTA IV dal hráči k dispozici velmi interaktivní mobilní telefon značky iFruit a dovolil mu také navštěvovat různé sociální sítě (např. seznamky) prostřednictvím internetových kaváren.
Čerstvé GTA V se už do současného světa internetu a komunikace obulo s vervou na úplně jiném levelu. Chytré telefony ve hře fungují téměř totožně jako reálné mobilní přístroje. K dispozici je také sociální médium, které se s hrdostí obouvá do dnešní Facebookem posedlé společnosti. V GTA se Facebook trefně jmenuje LifeInvader (vpád do soukromí) a na extrémních případech parodicky znázorňuje nešvary pravého Facebooku.
Krátký příklad:
Pokud skrz LifeInvader budete sledovat nějaký váš úlovek (např. mladou dívku), po čase získáte jako odměnu tzv. “Stalker’s badge” (odznak úchyláka) sponzorovaný místní automobilkou, kde po jeho předložení získáte 10% slevu na nabízené vehikly.
Vzdělávat a bavit
Pochybuji, že by se mnou Jan Ámos Komenský souhlasil, když budu tvrdit, že GTA v podstatě představuje metodu školy hrou. Tvůrci herní série jsou si velmi dobře vědomi toho, že užívají vulgární jazyk, extrémní násilí, perverzi, invazi do soukromí a další vady člověka a společnosti. Tato demonstrace však sází na vysokou absurditu a ironii a lze ji velmi dobře přirovnat k dalšímu drsnému klenotu zábavního průmyslu, seriálu South Park.
Otázkou je, zda v posledních 10 letech, kdy se z GTA stala top značka zábavního průmyslu, by dnes různé komerční společnosti o reklamu zájem neměly, ač skrze tak vulgární médium. Ať už je odpověď jakákoli, tvůrci hry ze studia Rockstar mohou naprosto směle ukázat marketérům prostředník, protože hráči jejich kreativitu a humor milují. I proto se GTA V stalo nejvýdělečnějším zábavním produktem (film, hudba, hry) v prvním dnu prodeje a zároveň zábavním produktem, který nejrychleji utržil 1 miliardu dolarů.
Jak citovat tento článek:
KOLEK, Ondřej. GTA si z reklamy dělá prdel. Markething.cz [online]. 17. října 2013 [cit. 2013-10-17]. Dostupné z: http://www.markething.cz/gta-si-z-reklamy-dela-prdel.
Zdroje:
Zdroj úvodního obrázku: http://www.kingsizemagazine.se/wp-content/uploads/2013/09/GTAV_580x345.jpg