Connect with us

Komunikace

Firmy v sociálních sítích – smrt nesmyslným kočičkám

Nejde už vám ze sociálních síti trochu hlava kolem? Facebook, twitter, pinterest, instagram, g+, linkedin, flickr, youtube  – kde všude musíte být, aby vás bylo vidět? Jak komunikovat, aby vás měli zákazníci rádi?  Letošní ročník konference Firmy v sociálních sítích nám přiblížil, jak se k tomu přistupuje v České republice. 

363 dní poté

Zatímco popis loňského ročníku této konference (7. 6. 2012) mluví o „střetu firem s novou realitou“, letošní už hlásá, že pro české firmy nejsou sociální sítě žádným překvapením – české podniky se už naučily se zákazníky komunikovat i mimo kamennou prodejnu a telefonní kabel. Konference Firmy v sociálních sítích 2013 se zabývala spíše přínosem, inspirací a budoucností již existující komunikace.

Už jenom popisy těchto dvou od sebe 363 dní vzdálených konferencí jsou jakýmsi ukazatelem síly online komunikace – za 12 měsíců stěží vybudujete firmu a stanete se hvězdou klasického trhu, internet vám ale za rok dovolí se z naprostého sociálního greenhorna stát ošlehaným náčelníkem českého kmene onlinu.

Obsah, obsah, obsah!!!

Těměř každý speaker ve svém projevu zdůraznil roli sdíleného obsahu, na kterou se v honbě za snadno získanými fanoušky často zapomíná. I když se toho o souvisejícím a inteligentním obsahu namluví spoustu, český internet je stále plný infantilních obrázků a mnohdy přihlouplých soutěží.

Patrick Zandl ze společnosti Ariga tvrdil, že bezhlavé sbírání lajků je smysluplné pouze v případě, že je naším cílem dostat se do předních pozic žebříčku Marketing Media. Mimo jiné také prohlásil, že jedním z důvodů, proč je komunikace rychloobrátkového zboží snazší než jakákoliv jiná, je také ten, že je „snazší skákat ze stratosféry s Red Bullem než s mlýnským strojem“.

Eliška Hutníková z Ataxo Interactive ve svém příspěvku o komunikaci na českém facebooku přiblížila nejúspěšnější post v historii, který zněl přibližně: „napiš komentář a uvidíš zázrak!“

Tomáš Šebesta ze Socialbakers důležitost obsahu viděl například v reakcích na položené otázky – připomenul výstup z globálního výzkumu, ze kterého vyplynulo, že třetina otázek na facebookových fan page zůstává nezodpovězena – což je samozřejmě velká chyba.

Pavel Hacker se s tím pak už nemazal: “Chcete dělat business a používáte k tomu sociální sítě? Tak nepostujte pejsky a kočičky. Dělejte business!”

Trocha optimismu do té české nátury

Vystoupení Michala Nýdrle svým obsahem vybočovalo z řady ostaních. Místo čísel a informací jsme si z jeho vyprávění odnesli poselství. Jeho projev zněl trochu jako povídka od Petra Šabacha. Ve zkratce: Michal Nýdrle chtěl vyřešit vízum do Kambodži, poslal pas FedExem s velkým předstihem, FedEx z Berlína místo do Prahy poslal pas do Paříže, v Paríži nechali výpravu Čechů připravených na tropy v mrazu čekat několik hodin před pobočkou FedExu, letenky propadly, AirFrance nevrátili peníze. Michal Nýdrle už si s FedExem a AirFrance nezadá.

Ta pověstná západní customer care, ke které tak vzhlížíme, možná není o tolik lepší než ta naše, buďme optimističtější.

Kdo se baví, nezlobí – skutečně?

O kouzku online her a engagementu mluvili hned dva speakři: Robert Haas z agentury Symbio, který se podílel na online kampani Pojď mi hop, a Jarda Haž z Karlovarské Becherovky.

Robert Haas místo vychloubačných čísel mluvil spíše o chybách, jichž se dopustili při plánování kampaně Pojď mi hop. Jejich flashová hra s letícím lyžařem měla mnohá úskalí (nyní i Robert Haas přeje smrt flashi). Mohlo se stát (a stalo se), že lyžař nepodléhal gravitaci a letěl do nekonečna. Díky tomu, že byla kampaň plánovaná na Vánoce, měli uživatelé spoustu volného času nejen na hraní samotné hry, ale i podvádění – z 95 000 hráčů 2 500 podvádělo. Zájem o hru o Vánocích dokonce zavinil vypadnutí API. Na jakékoli chyby reagovali někteří hateři se skutečnou vervou a musela nastoupit krizová komunikace. Ponaučení? Nepoužívat flash a neplánovat kampaň na Vánoce. Přes veškeré výhrady byla ale kampaň úspěšná a na letošním Louskáčku získala stříbro za online kampaň.

ARVE Error: need id and provider

Jameson také dokázal díky hrám přilákat tisíce fanoušků. Dává 5 % z celkového rozpočtu do digitálu – a polovinu z toho na facebook. Například na twitteru nedokázali najít vhodné publikum a potenciál v něm pro své působení Jameson nevidí. Jarda Haž ze společnosti Jan Becher – Karlovarská Bechorovka také varoval před spoléháním se na čísla – například Becherovka Lemond se potýká s problémem “mrtvých duší” na facebooku – stránku je pak těžké nějak rozhýbat.

Kde všude máte být?

Jak Patrick Zandl poznamenal – sociální média nejsou pro každý podnik. Řemeslníci svou práci stále získávají přes doporučení a přes kamarády, velmi tradiční odvětví do digitálu zatím nepronikla a asi ani neproniknou. Zároveň některé luxusní značky se tomuto druhu komunikace vyhýbají prostě proto, že nechtějí být na facebooku vedle Tesca. Chrání si svou image.

Marek Dobrý ze Seznamu věří, že je potřeba svou značku propagovat na všech místech, kde je potenciál v oslovení cílové skupiny – Seznam se rozšířil i na v ČR málo používaný pinterest. I když je podle jeho názoru nejúspěšnější komunikací na této síti sdílení fotek jídla, nahatých slečen, bytového designu a zajímavých triček, nic z toho Seznam nedělá (nicméně svého roztomilého psíka na pinterestu samozřejmě používá).

“Facebook funguje,” říká Zdeněk Linc ze Slevomatu. Slevový portál se holt musí v komunikaci snažit, jinak ho konkurence sežere. Facebook poskytuje Slevomatu 2. největší nábor nových zákazníků. Když reklama na fb začínala, byla 10x levnější než ta od Googlu. I když už je to dnes jen 5x, stále poskytuje to nejlepší zacílení, tvrdí Zdeněk Linc.

Youtube – opomíjená ale silná sociální síť. Na youtube se v Česku opravdu zapomíná, jeho sílu ale několikrát využila kampaň Magnesie, kterou přiblížil se svou case study Petr Houzar z Karlovarských minerálních vod. Youtube se totiž nedávno stal po TV Nova druhým nejsilnějším médiem v cílové skupině 18 – 35 let.

ARVE Error: need id and provider

Na konferenci se představilo několik nových projektů, které zkoumají aktivitu na sociálních sítích. Eliška Hutníková představila novou stránku lajkování.cz (věnující se aktivitě na facebooku), klábosení (twitter) a obrazení (instagram). Ján Mitál´ze Symblaze zas přiblížil Zdislavu – stránku s nejúspěšnějšími posty na fb.

Češi se v dynamickém prostředí digitalu a sociálních sítí mají jistě co učit. Měli bychom ale poslechnout Michala Nýdrle a přistupovat k novým možnostem s optimismem (a nesharovat roztomilé kočičky).

 

Zdroje:

http://data.adc-czech.cz/works/w184/19be73f8c7c6be2bb9ed32aa086fb38f_mp4/original.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=0HzIyEK4pR8

http://www.youtube.com/watch?v=woPPqWA_u_E

http://www.tuesday.cz/akce/firmy-v-socialnich-sitich/

http://www.tuesday.cz/akce/firmy-v-socialnich-sitich-5-6/

 

Jak citovat tento článek?

SYSLOVÁ, Kateřina. Firmy v sociálních sítích – smrt nesmyslným kočičkám. Markething [online]. [cit. 2013-12-06]. Dostupné z: http://www.markething.cz/firmy-v-socialnich-sitich-smrt-nesmyslnym-kocickam

Continue Reading

Absolvovala bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK. Zajímá se o komiksy, filmy, festivaly a další nedůležité popkulturní věci.

More in Komunikace

To Top