Marketing
Dávej, ber aneb jak se daří crowdfundingu v Česku
Asi už jste jste to slovo někde zaslechli. Nebo jste alespoň slyšeli o připravovaném filmu Ondřeje Sokola Krásno, jehož producentem se může stát prakticky každý. Stačí si připravit určitý obnos peněz a pak se rozhodnout pro jeden z balíčků, ve kterých je nabízeno vše od děkovného e-mailu až po koprodukční vstup. Krásno ale není jediným projektem, který se rozhodl crowdfundingu využít.
Film Krásno, který vychází ze skutečných událostí v životě Ondřeje Sokola a Martina Fingra, se začal točit minulý týden. Jedná se o černou komedii, která popisuje smrt matky Martina Fingra, nejlepšího kamaráda Ondřeje Sokola. Její tělo našli v přehradě Krásné, která se nachází nad Šumperkem, kde je celý příběh situován. Autoři říkají, že film nedělají kvůli penězům, ale kvůli nim samotným. Je to jejich srdeční záležitost.
Filmy založené na skutečné události nejsou ničím neobvyklým. Co je ovšem výjimečné, je vybírání peněz k jejich financování od lidí, takzvaný crowdfunding. Celkové náklady na film Krásno jsou odhadovány na 26 miliónů korun. Tvůrci filmu se rozhodli dostat velkou část těchto peněz od lidí výměnou za propagační předměty, jako jsou trička, tašky nebo placky. Momentálně nejpopulárnější je zmínka v titulcích, kterou si za lidových 299,- korun pořídilo bezmála sto lidí. Oblíbená je i účast v komparzu nebo vstupenka na premiéru. Dražší balíčky jako je večeře s týmem nebo malá role ve filmu, která přijde na 50 000,- korun, se zatím moc nechytly. A superset, který kombinuje více balíčků dohromady, nebo koprodukční vstup si zatím nevybral nikdo. Přece jen půl miliónu není jako pět set za tričko.
Přispívat je cool
Crowdfunding se stává více a více populární záležitostí. Už loni začal fungovat server Hithit.cz, který pomáhá nadějným projektům z oblasti umění, designu a sportu, aby byly realizovány. Díky crowdfundingu bylo vybráno přes 300 000,- na desku hudebníka Xaviera Baumaxy nebo téměř 100 000,- na stavbu letního kina v pražském klubu MeetFactory.
Server funguje tak, že pokud máte dobrý nápad, který se líbí i provozatelům serveru, natočíte o něm video a pak už jen čekáte, jestli vás podpoří dostatek lidí k dosažení požadovaného množství peněz. Pokud je však projekt neúspěšný, to znamená nedosáhne požadované částky ve stanoveném limitu, veškeré peníze se přispěvovatelům vrátí. V současné době můžete přispět třeba na festival elektronické hudby, vybavení mateřské školky či na vydání knihy.
Hithit.cz ale není jedinou českou stránkou, na které můžete podpořit zajímavé projekty. Na principu crowdfundingu fungují i stránky Nakopni.mě a Fondomat.cz, na kterých můžete podpořit projekty nejen z oblasti umělecké tvorby. Inspirací všem českým crowdfundingovým projektům bylo dozajista zahraničí, kde už od roku 2007 funguje populární server indiegogo.com. Crowdfunding má v Česku určitě šanci se ujmout. Lze díky němu realizovat jakýkoliv nadějný projekt, který má díky široké podpoře i šanci uspět. A kdo by nechtěl drobně podpořit svého oblíbeného umělce nebo lidi s dobrým nápadem?
Zdroje:
https://www.hithit.com/cs/home
Zdroj úvodního obrázku:
http://venturevillage.eu/wp-content/uploads/2012/06/crowdfunding-1.jpeg
Jak citovat tento článek?
ŠTENCLOVÁ, Dorota. Dávej, ber aneb jak se daří crowdfundingu v Česku. Markething [online]. 19. května 2013 [cit. 2013-05-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/davej-ber-aneb-jak-se-dari-crowdfundingu-v-cesku