Komunikace
Czech Design Week na druhou
Podzim v Praze není jen o zbarvujícím se listí pod Petřínem, ale také o přehlídkách designu. Po říjnovém Designbloku nastupují hned dvě další události, které se točí kolem designu a jejichž data konání se překrývají. To však není to jediné, co je spojuje. Název Czech Design Week stojí jak na Kafkově domě, tak nad vchodem obchodního domu Kotva, o stejný event ani pořadatele se ale nejedná.
Kdo se alespoň trochu pídil po tom, proč v ulicích vidí dvě různé verze citylightů s logem Czech Design Week, proč při vyhledávání na internetu pokaždé klikl na jiné webové stránky a proč se Czech Design Week koná ve dvou tak velkých prostorách, zjistil zajímavou věc. V prvním a v druhém listopadovém týdnu se totiž konají přehlídky designu od dvou různých organizačních týmů, které vzešly z loňské zakládající jednotky. Oba týmy tvrdí, že jejich Czech Design Week je tím originálním, a jak organizátoři z Kafkova domu pod vedením Lukáše Pipka, tak trio z Kotvy v obsazení Tomáš Holý, Pavlína Dvořáková a Jakub Stejskal si nechtějí tuto událost nechat vzít. V takovém případě lze jen těžko určit, zda-li bylo první vejce či slepice. My jsme se proto rozhodli zaměřit se především na obsahovou stránku dvou Czech Design Weeků. Různí se tedy koncepty každého z nich? A proč by se měl návštěvník podívat na oba dva? Zeptali jsme se samotných organizátorů i vystavujících.
Čím se Váš Czech Design Week (dále jen CDW) liší od toho druhého? A je vůbec Vaším cílem nějak se od něj odlišit?
Lukáš Pipek, CDW v Kafkově domě: “Od Czech Design Weeku v Kotvě se lišíme, aniž bychom o to nějak usilovali, a to právě výběrem a úrovní vystavujících designérů, jejich počtem a samozřejmě také místem konání. Kafkův dům nám umožňuje poskytnout jednotlivým autorům prostor pro jejich seberealizaci a vysokou úroveň prezentace jejich výrobků. A to právě nejvíce oceňují naši návštěvníci.”
Tomáš Holý, CDW v OD Kotva: “Letošní ročník vnímáme jako snahu o posun jak v programu, tak celkového konceptu. Stále si držíme myšlenku prezentace zejména mladého českého designu, který se snažíme zviditelnit a ocenit. Nicméně hlavní změnou je posun výstavních prostor. Já osobně jsem přesvědčen, že design a potažmo i umění by mělo žít svým životem, a je skvělé, když může být zapojeno do nějakého kontextu. Nemá smysl ho zavírat jen do uzavřených a “vycizelovaných” nebo úplně osamocených prostor. Proto jsme rádi, že jsme začleněni do Kotvy, kde nemáme vstupné a přijít může kdokoliv. Nejenže tady ty věci dobře fungují v kontrastu s tradičním děním obchodního domu, ale zároveň oslovujeme i novou cílovou skupinu. Všechny designové/umělecké přehlídky mají stejnou cílovku, která je poměrně úzká. Tudíž na všech akcích potkáte převážně ty samé návštěvníky. Ale sem do Kotvy přijdou nejen lidé, kteří za námi jdou cíleně, ale i ti, kteří by normálně na výstavu designu nešli. Zároveň je to tu oslovuje a nakupují, a to si pochvalují sami vystavující. Několik z nich má zájem mít v Kotvě svůj stálý obchod.”
Lukáš Pipek, který se od původního týmu loni odpojil, odpovídá na otázku, co ho motivovalo k založení Czech Design Weeku a zda uvažoval o jiném názvu, takto:
“Vždycky jsem měl vztah k designu a zajímal jsem se o umění, takže pořádání vlastního CDW bylo jen logické vyplynutí mých koníčků a zhmotnění mých snů. Chtěl jsem design i umění přiblížit široké veřejnosti, a to zejména práce mladých a nadějných umělců, kteří normálně nemají šanci představit lidem svá díla a umělecké vize. Letošní rok jsem se navíc spojil s Petrem Hájkem, který je majitelem The Chemistry Gallery a začínající umělce zde také podporuje, takže jsem v něm získal velkou oporu. Název Czech Design Week jsem si registroval již v listopadu 2015 a o jiném názvu jsem neuvažoval, protože mi přijde výstižný.”
Právě The Chemistry Gallery, Galerie 1, The Chemistry Design Store a DUP36 jsou další prostory, které jste mohli také navštívit v rámci vstupenky za 150 Kč na CDW v Kafkově domě.
CDW z OD Kotva sice nemá jiné výstavní prostory, ale zato ze svého místa působiště vytěžil, co se dalo, a celý program zaměřil na tento skvost z dob normalizačních. Jak se vyjádřil organizátor Tomáš Holý: “Těší nás, že český design můžeme propojit právě s touto stavbou. Je to unikátní dům se zajímavým příběhem. Jsme rádi, že se nám podařila spolupráce s Respekt Madam. Tato iniciativa popularizuje dílo Věry Machoninové, proto jsme pro návštěvníky připravili krom přednášek i komentované prohlídky po Kotvě. Mezi průvodci je pak například Adam Gebrian.”
K prostorům se vyjádřily i vystavující Monika Fišerová a Markéta Rádková, které šijí doplňky pod značkou NET: “Vybraly jsme si CDW v Kotvě, protože je na něj vstup zdarma. CDW probíhá pouze pár dní po Designbloku, který je placený a vstupné není úplně levné. Člověk každých deset dní nechce dávat vstup jen za to, aby se na něco podíval a potom si ještě něco koupil. Další věc je, že my nabízíme lidem, kteří si jdou sem do Kotvy koupit něco od velkých značek, alternativu v podobě ručně vyráběného produktu. Můžeme oslovit ty, kteří by na Design Week nikdy nešli, nevědí o takových eventech nebo je nezajímají, a prezentovat jim náš příběh.” Zároveň ale dodávají, že
prostory nejsou úplně šťastně řešeny a leckterý návštěvník ani nepozná, že v Kotvě nějaký designový event probíhá.
CDW v Kafkově domě zvolil trochu jinou metodu oslovování svých vystavujících. Letos se přihlásilo 150 designérů, avšak kolegium kurátorů poslalo do Kafkova domu pouze přes 60 z nich, poté samo “napřímo” oslovilo další designéry, které chtěli mít ve svých prostorách. Jedním z nich je například mladý projekt Nemléko. Zakladatelé značky mandlového mléka Amálie Koppová a David Balcar potvrzují: “My jsme byli osloveni našimi kamarády a zároveň organizátory CDW v Kafkově domě, takže jsme o Kotvě ani nepřemýšleli. Zároveň ale věříme, ze CDW v Kafkově domě je z těchto dvou možností kvalitnější a nám bližší akce.”
Facebookoví fanoušci vs. Instagram a Twitter
Pokud se zaměříme na komunikaci obou CDW, ten z Kafkova domu začal ke svým 2238 fanouškům na Facebooku (k datu 9. 11. 2016) vysílat signály o svém podzimním eventu už před prázdninami, zatímco Kotva si dala na čas a až na začátku srpna přidala první post o nadcházejícím CDW. Některé sociální sítě jsou pro určité segmenty trhu jako dělané, v oblasti designu se jako ideální médium nabízí Instagram. CDW Kafkův dům jeho potenciálu využívá naplno a produkty svých designérů představuje nejen tam, ale i skrze Twitter a samozřejmě Facebook. Naopak CDW v OD Kotva zřejmě spoléhá pouze na Facebook s bohatší základnou fanoušků, kterých je dnes 7357, což je téměř o pět tisíc více než u Kafkova domu.
Stejný název, odlišné provedení
Na začátku článku jsme si položili otázku, zda se koncepty každého z Czech Design Weeků různí. Z popisu obou CDW na jejich webech vyplývá, že záměr eventů je totožný – totiž ukázat český design a poskytnout prostor talentovaným jednotlivcům, ale i studiím či firmám k prezentování se široké veřejnosti. Z výše uvedených odpovědí organizátorů obou CDW je však patrné, že způsob provedení a výběr vystavujících se různí. Ačkoli se zdá, že podobných designových akcí se v České republice koná až příliš mnoho, oba Czech Design Weeky potvrzují, že česká designérská scéna má co nabídnout a dovede oslovit různé skupiny návštěvníků.
Jak citovat tento článek?
SURÁ, Barbora. Czech Design Week na druhou. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/czech-design-week-na-druhou
Zdroje
http://czechdesignweek.cz/
www.czech-design-week.cz
http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/czech-design-week-otevrete-oci-pro-mlady-cesky-design–1667572
http://prazsky.denik.cz/kultura_region/spor-o-czech-design-week-ktery-je-puvodni-20161109.html